صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۸ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
در گزارش آنا بخوانید؛

المپیک و تقدس‌زدایی از ادیان/ رنگ دین در جوامع بین‌المللی از بین رفته است

یکی از خاستگاه‌هایی که در افتتاحیه المپیک پاریس شاهدش بودیم توهین به حضرت مسیح و یارانش بود. وضعیت رفتار و عمل سیاستمداران نیز به این ذهنیت دامن زد و حتی امر بر عالمان دین نیز مشتبه شد.
کد خبر : 924796

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سکولاریسم که به مفهوم عرفی شدن و مستلزم جداانگاری دین از سیاست و دنیاست از آنجا شروع شد که اندیشه وران غربی دریافتند که مسیحیت توانایی آن را ندارد در همه عرصه‌های زندگی انسان ایفای نقش کند و بر این اساس، حوزه دین صرفاً باید محدود به زندگی فردی انسان و رابطه او با خدا باشد. احکام و قوانین مربوط به مسیحیت نمی‌توانست مسائل و مشکلات جامعه را متناسب با مقتضیات زمانی حل کند و از اداره امور اجتماع و پاسخگویی به نیازهای جدید بشر ناتوان بود و این بهانه‌ای شد تا مسئله جدایی دین از سیاست مطرح شود.‌

این تفکر از دو جهت قابل توجیه است: از نظر نارسایی مفاهیم و معارف عرضه شده توسط مسیحیت که بعضاً غیر معقول و احیاناً موهن به مقام خداوند و نیز در تعارض با کرامت انسانی است و از جهت رفتار غیر انسانی کلیسا در دوره حاکمیت خود بر مردم.‌

سکولاریسم با استفاده از شرایط پیش آمده ابتدا مسیحیت زدایی نمود و به تدریج با هر گونه حضور دین در صحنه اجتماع به مقابله برخاست؛ دینی که به زعم آنان دورانش به سر آمده و اینک باید از مسند خویش به زیر کشیده شود و نظاره گر اداره عقلانی جامعه که برخاسته از خرد جمعی است باشد.‌

یکی از خاستگاه‌هایی که اکنون در افتتاحیه المپیک پاریس شاهدش بودیم توهین به حضرت مسیح و یارانش بود.وضعیت رفتار و عمل سیاستمداران نیز به این ذهنیت دامن زد و حتی امر بر عالمان دین نیز مشتبه گشت.

المپیک ۲۰۲۴ فرانسه با برگزاری مراسمی به قول فرانسوی‌ها خاص و غیرمعمول به مسافت ۶ و نیم کیلومتر روی رودخانه سن پاریس و با رژه قایق‌های حامل ورزشکاران و پرچمداران کشورهای مختلف رسماً آغاز شد. در ابتدای مراسم که با بارش باران همراه بود، قایق‌های حامل نمایندگان کشورها مقابل سکوی میزبانی حاضر در حاشیه رودخانه سن و از مقابل برخی نمادهای هنری و فرهنگی سنتی فرانسه عبور کردند اما با ورود مراسم به مراحل بعدی، جنبه‌هایی از تفکر و اهداف برگزار کنندگان این مراسم به صحنه آورده شد که با وجود گذشت ساعت‌ها از آن بارها مورد بحث افکار عمومی جهان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

بررسی نوع واکنش به این رخداد نشان از اجماع افکار عمومی در مخالفت و عصبانیت نسبت به نوع ارائه مفاهیمی در این افتتاحیه حکایت دارد که این مراسم را به یکی از نفرت‌انگیزترین رخدادهای ورزشی بدل کرده است.

ورزش بر خلاف اخلاق

ورود شخصیت‌های نامعارف همجنسگرا در صحنه‌های موسیقیایی و یا نمایشی در کنار به صحنه رفتن مفاهیم توهین آمیز به اخلاق و مذهب میلیاردها انسان بخصوص مسیحیان موجی از انتقادها و انزجار جهانی را به همراه داشت. این همان سکولاری است که جامعه از آن حرف به میان آورده است.

نقطه عطف این صحنه که از همان ابتدا با ظهور مظاهر همجنسگرایانه صبر و تحمل بینندگان آن را به آزمایش می‌گذاشت، بازسازی توهین آمیز و نمادین از تابلوی شام آخر لئونارد داوینچی بود. این اهانت به قدری برای پیروان مسیحیت گران تمام شد که بازتاب ساعت‌های گذشته به آن اعلام تنفر از توهین به مقدسات آنان در شبکه‌های اجتماعی بود.

«شام آخر» که به ایتالیایی L'Ultima Cena معروف است یکی از دیواره‌نگارهای لئوناردو داوینچی ایتالیایی است که نشانگر صحنه‌هایی از شام آخر از مسیح (ع) است آنطور که انجیل به آن اشاره کرده است.

بعد از این تحولات بود که گروهی از روحانیون مسیحی فرانسه در بیانیه‌ای از «صحنه‌های استهزاء علیه مسیحیت» در افتتاحیه المپیک که منجر به ناراحتی محافظه‌کاران دینی شد، شکایت کردند و نوشتند: ما با مسیحیان سراسر قاره‌های مختلف دنیا همدلی می‌کنیم که از برخی از این صحنه‌هایی که در آن زیاده‌روی شده بود و احساسات را بر می‌انگیخت، ناراحت شدند. امید داریم آنها درک کنند که رخداد المپیک بسیار بالاتر از تعصبات ایدئولوژیکی برخی از بازیگران و هنرمندان خواهد بود.

برخی از سیاستمداران فرانسوی نیز از جمله کسانی بودند که نسبت به این صحنه‌ها واکنش منفی نشان داده و آن را رژه تبعیض جنسیتی خواندند که در آن تراجنستی‌ها خود را به نمایش گذاشتند.

انحطاط اخلاق در میدان ورزش المپیک همچنین برای برخی از منتقدین نشانه دیگری از روند رو به انحطاط آنچه بود که به ارزش‌های غربی توصیف می‌شوند. انحطاطی که پیش از این در استانداردهای دوگانه سیاستمداران و دولتمردان غربی در واکنش به توهین‌های مشابه به ارزش‌های اخلاقی و مذهبی با توجیه آزادی بیان خود را نمایان ساخته بود.

این افول دیگر چنان مشهود و عیان شده است که عالی‌ترین رهبران اروپایی نیز به آن اعتراف دارند. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان این مراسم افتتاحیه در پاریس را «ضعف و فروپاشی جهان غرب» توصیف کرد.

وی که در رومانی در واکنش به این مراسم صحبت می‌کرد، گفت: ارزش‌های غربی که زمانی به عنوان ارزش‌های جهانی شناخته می‌شودند بطور فزاینده‌ای در بسیاری از کشورهای جهان غیرقابل قبول و مردود شناخته می‌شوند.

واکنش یک وکیل کنیایی به این رخداد هم در نوع خود جالب بود و با مقایسه و انتقاد از نوع واکنش فرانسوی‌ها به توهین به مراسم یهودیان، نوشت: فرانسه که یک کشور تابع مسیحیت کاتولیک است تصمیم گرفت که درهای المپیک را به روی همجنسگرایانی که به شام آخر عیسی مسیح را توهین می‌کردند، باز کند. یعنی یکی از لحظات مقدس مسیحیت. کارگردان این رخداد یک یهودی بود. تصور کنید که اگر این صحنه توهین به یک مراسم یهودی بود چه می‌شد؟ فرانسه به یهودیت خیانت کرد.»

ایلان ماسک، میلیاردر سرشناس آمریکایی و صاحب شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس نیز این اقدام را مردود خواند و در شبکه ایکس خود نوشت: مسیحیت بی‌اثر شده است.

یکی از کاربران پرمخاطب دیگر نیز از اهانت این یهودیان همجنسگرا به مسیحیت به شدت انتقاد کرد و این افتتاحیه را بدترین افتتاحیه تاریخ خواند.

توماس جولی مدیر هنری مراسم افتتاحیه همچنین روز یکشنبه به یک شبکه تلویزیونی فرانسه گفت: شما هرگز در من تمایلی به تمسخر و تحقیر کسی پیدا نخواهید کرد. آن دکامپس سخنگوی پاریس ۲۰۲۴ روز یکشنبه از کسانی که از این صحنه رنجیده شده‌اند، عذرخواهی کرد.. واضح است که هرگز قصد بی احترامی به هیچ گروه مذهبی وجود نداشته است. برعکس، من فکر می‌کنم با توماس جولی واقعاً تلاش کردیم تا تساهل جامعه را جشن بگیریم. متأسفم، ما واقعاً متاسفیم.

ترندشدن کلیدواژه‌هایی مانند اسلام، شارلی ابدو، مسیح، ماکرون و نفرت انگیز در میان کاربران انگلیسی زبان گویای نوع نگاه مردم در کشورهایی دارای اکثریت مسیحی به این اهانت بود. بررسی این کلیدواژه‌ها نشان می‌دهد که مردم با آمدن نام فرانسه آن را معادل نشریه موهن شارلی ابدو تصور می‌کنند که زمانی بخاطر اهانت به پیامبر اسلام (ص) تلاش کرد برای خود نامی دست و پا کند. اما اکنون با این اهانت در مراسم افتتاحیه، افکار عمومی ضمن همدردی با احساسات و خشم مسلمانان، اعتراضات و واکنش شدید مسلمانان به این اهانت را ستایش می‌کنند.

گروهی اعتقاد دارند که اگر بزرگان مسیحی و یا پیروان آن نیز به مانند مسلمانان از ارزش‌های خود دفاع می‌کردند اینک اینگونه شاهد توهین به مقدسات خود نبودند.

کاربران همچنین به انتقاد شدید از کلیسای مسیحی پرداخته اند که چرا واکنش لازم را به این توهین به حضرت مسیح (ع) را نداشته و مانند مسلمانان و علمای اسلام راه را برای این اهانت‌ها در کشوری که ادعای آزادی بیان را داشته باز گذاشته‌اند.

الازهر مصر: اهانت به مسیح (ع) در افتتاحیه المپیک را محکوم می‌کنیم

در ادامه موج واکنش‌ها به افتتاحیه بحث‌برانگیز المپیک ۲۰۲۴ پاریس، الازهر مصر در بیانیه‌ای اهانت به حضرت عیسی (ع) در این مراسم را محکوم کرد.

در همین راستا الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: صحنه‌های اهانت‌آمیز به مسیح علیه السلام در افتتاحیه بازی‌های المپیک پاریس را محکوم می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما اهانت به هیچ پیامبری از پیامبران خدا را نمی‌پذیریم و نسبت به خطر سوءاستفاده از مناسبت‌های جهانی برای عادی‌سازی اهانت به ادیان هشدار می‌دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر