صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۲۱ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
خسروپناه عنوان کرد؛

تدوین مراحل نهایی سند ملی توسعه علوم و فناوری‌های کوانتومی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از اسنادی که مشغول تدوین مراحل نهایی آن هستیم، سند ملی توسعه علوم و فناوری‌های کوانتومی است.
کد خبر : 924768

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست با مسئولان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با قدردانی از مسئولان این دانشگاه، عهده دار بودن ۴۰ درصد بار آموزش عالی استان توسط دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی را حائز اهمیت دانست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مجموع اقدامات صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی، به سیر صعودی و رشد بالندگی این دانشگاه اشاره کرد.

فعالیت شورا در ۴ حوزه کاری علم، فناوری، فرهنگی و اجتماعی

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۴ حوزه کاری علم، فناوری، فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کند، افزود: فعالیت شورا در این ۴ حوزه، کار پیمایشی، رصد، شناخت میدانی، مسئله شناسی و اولویت شناسی بوده و هم نسبت به برخی مسائل سیاست گذاری می‌کند و در واقع شأن اصلی این شورا نیز سیاست‌گذاری است.

خسروپناه با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی کاربردی و عملیاتی است و سیاست‌های کلان را مقام معظم رهبری در هر حوزه ابلاغ می‌کند، عنوان کرد: این شورا کار راهبری و هدایتگری را نیز بر عهده دارد و زمانی که سندی نوشته می‌شود، پیگیری اجرای آن را نیز دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه علم و فناوری چند سند مهم در طول یک سال و نیم گذشته ابلاغ شده است، تصریح کرد: از جمله این سند‌ها می‌توان به سند امنیت غذایی که سال گذشته توسط رئیس جمهور شهید ابلاغ شد، اشاره کرد؛ دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی نیز با تاسیس سرای امنیت غذایی در این زمینه ورود داشته که قابل تقدیر است. همچنین چند سند مهم نیز در دستور کار شورا قرار دارد.

چرا با حضور ۱۲ هزار هیئت علمی مسائل بسیاری در حوزه کشاورزی وجود دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه در حوزه امنیت غذایی خلأهایی وجود دارد، خواستار مطالعه دقیق این سند توسط اساتید دانشگاه و سنجشِ نسبتِ دانشگاه و کار‌هایی که دانشگاه‌ها می‌توانند در پیشبرد این سند داشته باشند، شد.

وی در ادامه با ذکر مثالی از خلأ موجود در حوزه امنیت غذایی خاطرنشان کرد: سالانه ۱۰ الی ۱۱ میلیون تن گندم در کشور برداشت می‌شود که یک میلیون تن از این گندم تولیدی که با زحمت بسیار کشاورزان صورت میگیرد، توسط کمباین‌ها از بین می‌رود و این در واقع نابودی ۱۰ درصد از میزان گندم تولیدی کشور است.

خسروپناه تصریح کرد: همچنین صرفاً ۲۵ درصد عدس و لوبیای مورد استفاده در کشور تولید می‌شود و ۷۵ درصد آن وارداتی است یا برای مثال هنوز تاکنون بحث تراریخته در کشور تعیین تکلیف نشده است؛ عده‌ای مخالف تولید تراریخته در کشور هستند در صورتی که با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص می‌شود کسانی این مخالفت را دارند که خود، واردکننده تراریخته هستند به همین سبب باید بررسی شود که چرا با حضور ۱۲ هزار هیئت علمی رشته کشاورزی در کشور، مسائل بسیاری در حوزه کشاورزی وجود دارد.

اهمیت راه‌اندازی دانشکده هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها

به گزارش آنا، وی با بیان اینکه در طول یک سال و نیم گذشته حدود ۲۰ دستگاه به صورت پراکنده در حوزه هوش مصنوعی فعالیت داشته و نقشه راهی در این خصوص وجود نداشت. عنوان کرد: سند هوش مصنوعی با کمک این ۲۰ دستگاه تدوین و ابلاغ شد همچنین تاسیس سازمان هوش مصنوعی در معاونت علمی ریاست جمهوری نیز مصوب و سازمان افتتاح شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه اگر در حوزه هوش مصنوعی عقب بیفتیم در واقع منجر به عقب ماندگی در همه حوزه‌ها خواهد شد، به اهمیت راه اندازی دانشکده هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و تاسیس دانشکده هوش مصنوعی، فضای مجازی و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برای نقش آفرینی در این حوزه را موثر ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه یکی از اسنادی که مشغول نوشتن و تدوین آن هستیم، سند ملی توسعه علوم و فناوری‌های کوانتومی است، افزود: فناوری کوانتوم از فناوری‌های مهم و به روز در جهان است که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این زمینه تصویب سیاست‌های مورد نیاز کشور در حوزه کوانتوم را در دستور کار قرار داده است که با مشارکت نخبگان و صاحب نظران این حوزه این سند تدوین و در حال نهایی شدن است.

خسروپناه اذعان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی که مطابق فرمایش مقام معظم رهبری به عنوان قرارگاه حکمرانی علم و فرهنگ کشور تعیین شده است، در نظر دارد با توجه به تنوع مسائل و تکثر ظرفیت‌ها در استان‌های مختلف از حداکثر ظرفیت نخبگانی و تصمیم سازی کشور بهره‌مند شده و به این دلیل هیات‌های اندیشه ورز استانی در استان‌های مختلف تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در این هیات با شناخت دقیق مسائل استانی، باید پیاده سازی سیاست‌های راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی را در استان پیگیر شویم، افزود: از جناب آقای دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان این دانشگاه که برای اهمیت پیوند دانشگاه با جامعه در مسائل مختلف ورود داشته اند تقدیر و تشکر کرده و امیدواریم اساتید دانشگاه نظریات مشورتی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه‌های مختلف ارائه دهند.

بازدید از اردوی تیم ملی هاکی خواهران و برادران

به گزارش آنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت رئیسه فدراسیون هاکی جمهوری اسلامی ایران به همراه بهرام قدیمی رئیس این فدراسیون، محمدرضا ولیلو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و سجاد بیرامی مدیرکل ورزش و جوانان این استان و رضا داغستانی رئیس هیئت هاکی آذربایجان غربی از اردوی تیم ملی هاکی خواهران و برادران که از روز شنبه در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برپا شده است، بازدید کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر