صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۴۷ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه:

امام حسین(ع) با اصول حکمرانی خود، فرهنگ مقاومت را ساخت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: امام حسین(ع) با اصول حکمرانی خود، فرهنگ مقاومت را ساخت، کار بزرگ امام حسین(ع)‌این بود که این فرهنگ را در تاریخ رواج داد. 
کد خبر : 924748

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست تخصصی با عنوان «حکمرانی حسینی و فرهنگ مقاومت» با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد. 

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه در این نشست تخصصی با تأکید بر اصول حکمرانی امام حسین(ع) اظهار کرد:‌ اصل اول حکمرانی امام حسین(ع) اعتراض و امر به معروف بود، ایشان همواره به رفتارها و عملکرد معاویه واکنش نشان می‌داد و نامه‌های اعتراضی متعددی به وی نوشت. 

وی با بیان اینکه اصل دوم حکمرانی امام حسین(ع) توحید بود، ادامه داد:‌ جامعه هر چه گرفتار معصیت شود از توحید فاصله می‌گیرد، امام در چند خطبه توحید را مدنظر داشت و این خطبه‌های متعدد نشان می‌دهد که جامعه عصر امام حسین(ع) گرفتار شرک بود. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تأکیدات توحیدی امام حسین(ع) فوق‌العاده است. خطبه حضرت در منا، دو سال قبل واقعه عاشورا در جمع 700 نفر تابعین و 200 نفر از صحابین این خطبه نقل شده است که درس انسان‌سازی و توحید است. 

استاد خسروپناه بیان کرد:‌ اصل سوم حکمرانی امام حسین(ع) نهی از منکر و ارشاد علما بود، ایشان نقش علما را در حکمرانی کلیدی می‌دانست.

وی اضافه کرد:‌ اصل چهارم حکمرانی امام حسین(ع) این بود که امام حکمرانی خویشتن بر حکمرانی جامعه و خانواده مقدم می دانست. انسان باید خودش را بسازد و خودش را مهار کند در دعای عرفه به انسان سازی و حکمرانی خویشتن تأکید شده است. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: امام حسین(ع) با این اصول حکمرانی فرهنگ مقاومت را ساخت، کار بزرگ امام حسین(ع)‌این بود که این فرهنگ را در تاریخ رواج داد. 

استاد خسروپناه اضافه کرد:‌ هیچ مقطعی به اندازه دوره معاویه در حکومت اسلامی انحرافات ایجاد نشد هیچ حاکمی نبود که تا این اندازه حکومت اسلامی را خدشه‌دار کند. تنها حکمرانی حسینی بود که در مقابل این حکمرانی ایستاد و مقاومت را به ما یاد داد. 

وی بیان کرد: اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری در استان بوشهر ظرفیت خوبی است اما باید این مباحث باید جدیت پیگیری کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر