صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۵ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

بتن اکسپوز

بتن اکسپوز به پنل‌ها و قطعات پیش ساخته بتنی و نازک گفته می‌شود که سبک وزن و مقاوم بوده و به منظور نصب شدن در فضا‌های مختلف مانند نما، کف، پوشش دهی به دیوار، راهرو و. مناسب است.
کد خبر : 924725

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بتن اکسپوز به پنل‌ها و قطعات پیش ساخته بتنی و نازک گفته می‌شود که سبک وزن و مقاوم بوده و به منظور نصب شدن در فضاهای مختلف مانند نما، کف، پوشش دهی به دیوار، راهرو و.... مناسب است. این نوع بتن پیش ساخته و آماده از سطحی کاملا صاف و صیقلی برخوردار شده و پس از اجرا شدن بر روی نما یا کف و... به مصالح دیگری نیاز ندارد. این متریال در داخل ساختمان و خارج آن قابل استفاده بوده و انواع متفاوتی دارد.

در این مقاله به بررسی بتن اکسپوز و انواع آن خواهیم پرداخت و قیمت این متریال ساختمانی را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

بتن اکسپوز چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

بتن اکسپوز را می‌توان یک نوع متریال جدید ساختمانی به شمار آورد که طی سال‌های اخیر موارد مصرف و کاربردهای فراوانی را به خود اختصاص داده و محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

این متریال را می‌توانند در داخل یا خارج ساختمان مورد استفاده قرار دهند و از مزایای بسیار زیادی که یکی از مهمترین آن‌ها تنوع طرح، رنگ و شکل است برخوردار شوند.

برای ساخت این مصالح از ترکیباتی کمک می‌گیرند که وزن نهایی آن‌ها سبک بوده و به سبک وزن شدن محصول به دست آمده کمک می‌کنند. استفاده از این نوع بتن در پروژه‌ها به دو شیوه امکان‌پذیر است.

معماران و سازندگان بنا می‌توانند از پنل‌های پیش ساخته و آماده بتن‌های اکسپوز استفاده کنند و یا در محل اجرای پروژه این متریال را تولید نمایند. این مصالح در برابر حرارت و رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار شده‌اند و می‌توانند در برابر شرایط جوی مختلف از خود حفاظت کنند.

مقاومت در برابر فشار و ضربه، ضد سایش و خوردگی بودن از دیگر ویژگی‌های این متریال محبوب ساختمانی است. پایین بودن جذب آب یکی دیگر از مهمترین مزایای آن است که موجب می‌شود تا شما بتوانید از آن در محیط‌هایی مانند روف گاردن استفاده کنید و خیالتان آسوده باشد که این محصول از تحمل بالایی در برابر باد، باران، برف، تابش آفتاب و.... برخوردار شده است.

انواع بتن اکسپوز

بتن­های اکسپوز را می‌توان بر اساس چندین فاکتور دسته‌بندی کرد و در گروه‌های مختلفی جای داد. این متریال‌ها به لحاظ نوع طراحی، محل اجرا و کاربرد، نحوه ساخت و شکل ظاهری و.... در انواع و اقسام مختلفی جای می‌گیرند تا پاسخگوی نیازها و مصارف متنوع کاربران و معماران باشند.

برای نمونه به لحاظ کاربرد دارای انواع بتن اکسپوز نما، بتن کف و بتن دکوراتیو هستند و می‌توان آن‌ها را از لحاظ شیوه تولید در دسته‌های بتن­های اکسپوز درجا و پیش ساخته طبقه بندی کرد.

این محصولات از نظر طراحی ظاهری هم دسته بندی شده و دارای انواع ساده، سوراخ‌دار، طرح‌دار، رنگی و .... هستند. در ادامه انواع بتن اکسپوز از لحاظ کاربرد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بتن اکسپوز نما

از این نوع بتن برای طراحی نمای خارجی ساختمان استفاده می‌کنند. چراکه ظرافت خاصی داشته و عایق بسیار مناسبی برای سر و صدا، حرارت و دما و رطوبت هستند.

از آنجایی که این متریال به صورت مستقیم در معرض عوامل مخرب محیطی واقع می‌شود پس باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. به همین دلیل تولید کنندگان در ساختار آن از الیاف پلی پروپیلن و میکروسیلیس استفاده می‌کنند تا تراکم بتن افزایش یافته و مقاومت بالایی در برابر رطوبت و نفوذ آب به دست آورد.

اجرای این فرایند و کمک گرفتن از این مواد و ترکیبات همچنین به استحکام بیشتر بتن­های اکسپوز نما در برابر عوامل مخرب محیطی کمک می‌کند.

بتن اکسپوز کف

نوع دیگر بتن اکسپوز به لحاظ کاربرد متریال‌هایی هستند که در کف سازه‌ها به منظور محوطه سازی ویلاها، مناطق تفریحی و گردشگری، پروژه‌های ساختمانی و.... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این بتن‌ها با دوام بالا و استحکام قابل توجهی طراحی و تولید می‌شوند تا در شرایط مختلف آب و هوایی و اقلیم‌های گوناگون قابل استفاده باشند. از سوی دیگر شما می‌توانید این متریال را در شکل و اندازه‌های مختلفی خریداری کرده و در پروژه‌های مد نظر خود مورد استفاده قرار دهید.

بتن اکسپوز کف از مقاومت سایشی بالایی برخوردار شده است و در ساختار آن از مواد و ترکیباتی کمک می‌گیرند که امکان نشت مایعات را کمتر کنند. بتن‌های اکسپوز کف از انطباق پذیری بالایی با عناصر و اجزای مختلف محیط برخوردار شده‌اند.

به همین دلیل به لحاظ زیبایی شناسی نیز متریالی خاص محسوب شده و امکان استفاده از آن‌ها در کف سازی محوطه‌های مختلف با سبک‌های گوناگون طراحی وجود دارد.

بتن­های اکسپوز کف نیازی به نگهداری نداشته و تمیز کردن آن­ها به راحتی صورت می‌پذیرد. حتی می‌توانید از این بتن در محیط‌هایی از قبیل حمام و یا سرویس بهداشتی استفاده کرده و از مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و نفوذ آب لذت ببرید.

بتن اکسپوز دکوراتیو

یکی از مهمترین موارد کاربرد و مصارف بتن‌های اکسپوز کاربرد آن‌ها در طراحی و دکوراسیون داخلی است. این نوع متریال‌ها از تنوع بالایی برخوردار شده و طرح‌هایی زنده و جالب توجه دارند تا به فضای داخلی و منزل شما جان تازه‌ای ببخشند.

این محصولات از سطحی صاف و هموار بهره برده و رنگ سرد و خنثای آن‌ها نیز کمک می‌کند تا برای طراحی دکوراسیون داخلی سبک مدرن، ساده و مینیمال مناسب و کاربردی باشند. شما می‌توانید علاوه بر بتن اکسپوز دکوراتیو با تایتل‌های ساده از تایتل‌های سه بعدی نیز استفاده کنید.

 سپس با نورپردازی آن‌ها فضای جالب توجهی به وجود آورید. در حال حاضر از این متریال برای طراحی سالن‌های کنفرانس، فضاهای اداری و.... استفاده‌های فراوانی به عمل می‌آید.

قیمت بتن اکسپوز

معماران و افرادی که تمایل دارند در پروژه‌های مد نظر خود  از بتن­های اکسپوز نما، کف، دکوراتیو و دیگر انواع محصولات کمک بگیرند به نکات و عوامل زیادی توجه نشان داده و مواردی را بررسی می‌کنند.

یکی از مهمترین این نکات و موارد در نظر گرفتن قیمت بتن اکسپوز است. لازم است بدانید که قیمت و هزینه قابل پرداخت برای خرید این متریال‌های ساختمانی یک نرخ ثابت و قطعی نبوده و نمی‌توان برای آن رقم دقیقی در نظر گرفت.

پس برای محاسبه و برآورد هزینه خرید بتن اکسپوز باید به چند عامل و یا فاکتور مهم دقت داشته باشید که یکی از مهمترین آن‌ها نوع و کیفیت مواد اولیه‌ای است که در فرایند تولید و ساختار آن مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

همان‌طور که می‌دانید در فرایند تولید این مصالح از موادی مانند سیمان، ماسه، سنگ شکن، پودرهای رنگی و.... استفاده می‌کنند و بررسی کیفیت آن‌ها اهمیت زیادی دارد. طرح‌بندی بتن­های اکسپوز و اقدامات فنی مورد نیاز برای تولید این متریال‌ها نیز قیمت خریدشان را با تغییر و تحول مواجه می‌سازد.

در حالت معمول تولید کنندگان برای تولید این محصول هزینه‌هایی را برای ساخت قالب، خشک کن، اسپری بتن و.... صرف می‌نمایند که این میزان هزینه نیز بر قیمت بتن اکسپوز اثرگذار است. تعداد لایه‌های اجرا شده بتن تا جایی که به ضخامت مد نظر متقاضیان برسد نیز هزینه قابل پرداخت برای خرید آن را تغییر می‌دهد.

هرچه لایه‌های بتن افزایش بیشتری پیدا کند، هزینه قابل پرداخت برای آن هم افزایش خواهد داشت. چراکه به مواد اولیه بیشتری نیاز است و یا باید تعداد کاربران بیشتری مشغول به کار شوند.

محل ساخت بتن، شیوه تحویل آن به کارفرمایان، شرایط اقتصادی و نوسانات قیمت موجود در بازار و.... نیز قیمت بتن اکسپوز را تغییر می‌دهد.

به طور کلی و از آنجایی که این متریال ساختمانی مقاومت بالایی داشته و عمر مفید و دوام و مدت زمان ماندگاری آن قابل توجه است، هزینه قابل پرداخت برای خرید آن مقرون به صرفه و مناسب به نظر می‌رسد و شما می‌توانید چندین سال از آن استفاده کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: بتن قطعات ویژگی
ارسال نظر