صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۲ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
انبارلویی در گفت‌وگو با آنا:

دولت چهاردهم سهامی نباشد/ شورای راهبری پس از تشکیل کابینه منحل شود

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه دولت چهاردهم نباید به دولت سهامی تبدیل شود، گفت: در دولت سهامی هرکه به دنبال سهم‌خواهی است و وقتی دولت سهامی شود دیگر نمی‌توان آن را دولت وفاق ملی و دولت شایستگان عنوان کرد.
کد خبر : 924698

کاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره گفتمان دولت جدید اظهار کرد: آقای پزشکیان گفتمانی را با عنوان وحدت ملی و وفاق ملی مطرح کرده و مطابق این گفتمان درصدد تشکیل کابینه‌ای است که جناحی نباشد.

وی افزود: هدف از تشکیل دولت فراجناحی این نیست که دولت آینده ائتلافی باشد؛ بلکه هدف تشکیل دولتی است که در آن روح وحدت و انسجام ملی دمیده شده باشد. رئیس جمهور جدید باید به قول و سوگندی که می‌خورد و به مبانی جمهوری اسلامی و تعامل با قوا پایبند باشد. 

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه شایسته‌سالاری یک اصل مهم و اثرگذار در تشکیل دولت وفاق ملی است، گفت: فعل و قول رئیس جمهور در اداره هیئت دولت و در تعامل با قوا می‌تواند مظهر وفاق ملی و وحدت ملی باشد. همه ما منتظر فعل و قول او هستیم. موضوعاتی مانند اجرای برنامه هفتم و اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری قول‌های خوبی هستند که رئیس جمهور جدید داده‌اند و امیدواریم این قول‌ها فعلیت پیدا کنند.

انبارلویی بیان کرد: فضای گفتمانی برای چینش دولت وفاق ملی فراهم است و همه اینها بستگی به مواضع وزرا و خود رئیس جمهور دارد. آقای پزشکیان باید به مقوله کارآمدی و کاربلدی توجه ویژه داشته باشد و همه مردم منتظر هستند مشاهده کنند آیا رأی‌شان منجر به ایجاد گشایش‌هایی در زندگی‌شان می‌شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه دولت چهاردهم نباید به دولت سهامی تبدیل شود، گفت: در دولت سهامی هرکه به دنبال سهم‌خواهی است و وقتی دولت سهامی شود دیگر نمی‌توان آن را دولت وفاق ملی و دولت شایستگان عنوان کرد. در دولت‌های ائتلافی سهم‌خواهی وجود دارد و اگر دقت داشته باشید متوجه خواهید شد دولت‌های ائتلافی متزلزل و سست‌عنصر هستند. دولت چهاردهم باید مراقب باشد به دام سهم‌خواهان نیفتد تا مبادا به دولتی ضعیف و بی‌اراده تبدیل شود.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: اگر پست‌ها و مناصب براساس شایسته‌سالاری توزیع شود قاعدتاً می‌توان به کارآمدی دولت در پاسخگویی به مطالبات مردم امیدوار بود. از سوی دیگر رئیس جمهور جدید باید به جمع میان جوانگرایی و تجربه توجه کند به عبارت بهتر آقای پزشکیان باید برای مناصبی که نیاز به فردی پرتحرک است از افراد جوان، امیدوار، متعهد و متدین استفاده کند؛ افرادی که در برابر تهدیدها و تحریم‌ها ترس و واهمه‌ای نداشته باشند و در مناصبی هم که تجربه حرف اول را می‌‎زند از افراد قدیمی و کارکشته بهره بگیرد. به طور کلی ترکیب جوانگرایی و تجربه اتفاقات خوبی را برای دولت رقم خواهد زد و لذا تا آنجایی که امکان دارد باید مجموعه دولت هماهنگ با هم کار کنند.

انبارلویی گفت: شورای راهبری دولت چهاردهم باید بلافاصله بعد از چینش کابینه استعفا دهد تا مسیر تشکیل دولت وفاق ملی هموار شود. دولت‌های قبلی هم که روی کار می‌آمدند چنین شورایی را با هدف مشورت تشکیل داده بودند منتها رسانه‌ای نمی‌شدند ولی در این دولت رسانه‌ای شد. به نظر من بعد از شکل‌گیری دولت دلیلی برای ادامه کار این شورا وجود ندارد و اگر ادامه دهد مصداق بارز دو دولتی است و نمی‌توان کشور را با دو دولت اداره کرد. دولت واقعی دولتی است که از مجلس رأی اعتماد گرفته و پاسخگوست و چنین دولتی رسمیت دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر