صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۸ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

۸۷ درصد مشکلات بینایی قابل مدیریت است

دبیر علمی بیست و ششمین کنگره سراسری اپتومتری ایران، با عنوان این مطلب که حدود ۸۷ درصد مشکلات بینایی مردم با ارائه خدمات مراقبت‌های بینایی قابل مدیریت است، بر اهمیت حرفه اپتومتری تاکید کرد.
کد خبر : 924695

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،مسعود صادقی، در آستانه برگزاری بیست و ششمین کنگره سراسری اپتومتری ایران گفت: بیست و ششمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران از ۱۷ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ و با اختصاص ۱۵ امتیاز بازآموزی برای تمامی همکاران اپتومتریست دانش آموخته مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای و تخصصی در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که بینایی جز حواس مهم و حیاتی هر انسان است، افزود: اهمیت برخورداری از نعمت بینایی هرگز در ادوار مختلف زندگی نوع بشر کم نبوده است، اما در سال‌های اخیر با توجه به افزایش میزان استفاده از چشم‌ها و همین‌طور نیازمندی‌های بینایی در مشاغلی که مهارت‌های بینایی در آنها نقش اصلی را ایفا می‌کند؛ اهمیت رفع اختلالات بینایی و تشخیص زودهنگام آن به مراتب افزایش پیدا کرده است.

صادقی ادامه داد: امروزه تغییر در سبک زندگی و تحصیل و همچنین گسترش قابل توجه استفاده از ابزار‌های دیجیتال توسط افراد باعث شده تا عیب انکساری نزدیک بینی که در گذشته شیوع نسبتاً مشخصی در جامعه داشته است، با یک روند فزاینده؛ چه به لحاظ تعداد افراد درگیر و چه از جهت پیش رونده بودن آن؛ به یک معضل جدی در سطح جهانی تبدیل شود. از سوی دیگر، با اجرای موفق طرح‌هایی مانند طرح پیشگیری از تنبلی چشم و نقش مثال زدنی همکاران اپتومتریست در فرایند‌های تشخیص و درمان زودهنگام تنبلی چشم، شاهد کاهش شیوع آمبلیوپی در کشور هستیم.

صادقی از اپتومتری به عنوان علم مراقبت‌های بینایی نام برد و گفت: با توجه به اینکه همه افراد یک جامعه، بر اساس نیازمندی‌های روزمره و فعالیت‌های شغلی خود، نیازمند مراقبت متناسب با شرایط بینایی خود هستند، یادآور شد: خدمات و مشاوره در حوزه علوم بینایی به طور مستقیم توسط همکاران اپتومتریست ارائه می‌شود و با توجه به سرعت روز افزون گسترش دامنه علم در همه علوم از جمله علوم بینایی، به روز بودن و برخوردار بودن از جدیدترین اطلاعات از معتبرترین منابع علمی، لازمه حفظ کیفیت در ارائه این خدمات است و برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های علمی نقش مهمی در رسیدن به این هدف دارد.

وی تاکید کرد: بیست و ششمین کنگره سراسری اپتومتری به همت انجمن علمی اپتومتری ایران و همکاری دپارتمان‌های اپتومتری، چشم پزشکی و فناوری‌های نوین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار می‌شود.

دبیر علمی بیست و ششمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران، هدف از برگزاری این کنگره را مطرح شدن مباحث روز اپتومتری و علوم بینایی و آشنایی همکاران سراسر کشور با جدیدترین یافته‌های علمی و پژوهشی و همچنین تعاملات بین رشته‌ای از طریق آشنایی اساتید و همکاران با فعالیت‌های یکدیگر و ایجاد فضای مناسب جهت شکل گیری فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بین رشته‌ای عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به وسعت دانش و حیطه فعالیت رشته اپتومتری، اهداف متعدد و به روز در این کنگره در نظر گرفته شده و عناوین اصلی این کنگره با توجه به نیاز‌های همکاران در سراسر کشور دارای تنوع کم نظیری است. یکی از مهمترین موارد و محور‌های کنگره، بررسی دلایل و روش‌های پیشگیری از نزدیک بینی پیش رونده است که شیوع آن به شدت در دنیا در حال افزایش است و اخیراً به یکی از دغدغه‌های سازمان جهانی بهداشت تبدیل شده است.

صادقی افزود: از دیگر محور‌های کنگره بیست و ششم، آشنایی با جدیدترین اطلاعات مرتبط با مشکلات قسمت قدامی و سطح چشم از جمله بیماری قوز قرنیه، معرفی سیستم‌های تصویربرداری و پاراکلینیک مورد استفاده در تشخیص سلامت ساختار‌های چشم و تأثیر بیماری‌های مختلف بر سلامت چشم است. همچنین، اطلاعات مفیدی در مباحث تخصصی اپتومتری از جمله لنز‌های تماسی و ساخت عینک‌های طبی، متناسب با دانش روز و کاربرد هوش مصنوعی و ابزار‌های نوین، در کارگاه‌ها و پنل‌های مرتبط در اختیار همکاران قرار می‌گیرد. نشست تخصصی مرور بیماری‌های شبکیه از جمله محور‌های اصلی و مفید این کنگره به شمار می‌روند.

وی گفت: یکی دیگر از محور‌های مهم کنگره، معرفی فن آوری‌های نوین در حوزه علوم بینایی از جمله حوزه نانوتکنولوژی، سیستم‌های جدید دارورسانی به چشم، بازسازی سلول و ژن درمانی است که این مباحث در پنل‌های تخصصی به منظور آشنایی همکاران اپتومتریست ارائه می‌شود.

صادقی افزود: آشنایی با تازه‌ترین رویداد‌ها در حوزه جراحی رفرکتیو و مباحث مرتبط با اقدامات تشخیصی و درمانی در انحرافات چشمی و تنبلی چشم جزو موضوعات و محور‌های اصلی است که با حضور اساتید صاحب نظر با همکاران به اشتراک گذاشته خواهد شد. یکی دیگر از رویکرد‌های جامعه نگر که به آنها پرداخته خواهد شد، مراقبت‌های بینایی در بیمارانی است که به سرطان‌های چشمی و غیر چشمی مبتلا و تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستند.

وی گفت: همچنین، در موضوع کمک‌های همکاران اپتومتریست به بیماران کم بینا، در پنل‌های توانبخشی بینایی مباحث مفیدی از جمله معرفی روش‌های استفاده از هوش مصنوعی و برنامه‌های کاربردی برای توانبخشی افراد نیمه بینا را خواهیم داشت.

صارقی افزود: در این کنگره پنل‌های مرتبط با اخلاق پزشکی و روش‌های پژوهش در علوم بینایی و همچنین در مورد به کارگیری نرم افزار‌های کاربردی و اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و نحوه استفاده از آنها در مباحث تشخیص و درمان، مباحث مفیدی در اختیار همکاران خواهیم گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با برگزاری بیست و ششمین کنگره انجمن علمی اپتومتری، شرکت‌هایی که در زمینه تجهیزات و ملزومات مورد استفاده همکاران اپتومتریست فعالیت دارند، آخرین دستاورد‌های خود را در نمایشگاه جانبی به نمایش خواهند گذاشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: اپتومتری
ارسال نظر