صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۸ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

سامانه «صدف‌ها»؛ یکی از ابزارهای تبدیل علوم بر فناوری / اختراعات در این سامانه قابل خرید و فروش است

وزیر علوم در جمع خبرنگاران گفت: تمام اختراعات ملی و بین‌المللی شهروندان و دانشمندان در سامانه صدف‌ها نمایه و دسته بندی می‌شود و افرادی که می‌خواهند در صنعت خودشان نوآوری ایجاد کنند با مراجعه به این سامانه می‌توانند ثبت اختراعات آشنا شوند و از فرد مخترع ثبت اختراع را بخرند.
کد خبر : 924694

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز (دوشنبه، ۸ مرداد ۱۴۰۳) در مراسم رونمایی از سامانه صنعت دارایی‌های فکری هدفمند و ارزشمند (صدف‌ها) که در محل وزارت علوم برگزار شد گفت: توجه و ثبت صنعت دارایی‌های فکری یکی از دغدغه‌هایی بود که اگر ایجاد نشود، به طور قطع دارایی‌های فکری ذبح می‌شد. به همین منظور در این مقطع تلاش شد تا سامانه‌ای برای ثبت دارایی‌های فکری ایجاد شود و سامانه صدف‌ها منظور راه اندازی شد. این سامانه انگیزه را برای علم و فناوری ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه سامانه صدف‌ها می‌تواند نیازمحو باشد و انگیزه برای نوآوری شود، اظهار کرد: درون صدف دُر گرانبهایی است که در دل همین اختراعات فکری تولیدات علمی ارزشمندی با خود همراه خواهد داشت. در علم مالکیت مطرح نیست، اما در فناوری مالکیت مهم است؛ به همین دلیل این سامانه علوم و دانشی را نمایه می‌کند که قابل خرید و فروش است و این سرمایه بزرگی است.

زلفی گل تصریح کرد: صنعت دارایی‌های فکری مورد توجه ویژه است و دانشمندان و مخترعانی که خلاقیت به خرج می‌دهند و فناوری‌ای را ایجاد می‌کنند که قابل خرید و فروش باشد در سامانه صدف‌ها ثبت می‌شود. با این نگاه در وزارت علوم تصمیم گرفته شد تا سامانه صدف‌ها تاسیس و اختراعات در این سایت و در دسته بندی‌های مختلف نمایه شود.

وزیر علوم گفت: این سامانه یکی از ابزار‌های تبدیل علم به فناوری است و وقتی دانشی ارزش تبدیل به فناوری را دارد قابل خرید و فروش است. هر چند در گذشته فقط ثبت اختراع می‌شد، اما قابل دسترسی نبود و امروز با راه اندازی سامانه صدف‌ها محصولات قابل دسترسی است.

در ادامه، مهدی عباسی رئیس پارک علم و فناوری البرز، دارایی‌های فکری هدفمند و ارزشمند (صدف‌ها) را به ۱۲۸ واحد فناور در پارک علم و فناوری البرز دانست و گفت که از این تعداد شرکت مستقر در این پارک ۶۰ شرکت دانش بنیان در آن مستقر هستند.

وی یکی از مهمترین دستاورد‌ها در پارک علم و فناوری البرز را ورود بخش خصوصی به پارک عنوان کرد و گفت که تاکنون ۴۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در پارک انجام شده است.

عباسی درباره تشکیل صندوق پژوهش فناوری تاسیس‌شده در پارک نیز گفت: در این سه سال بیش از ۱۶ میلیارد ریال ضمانت نامه به شرکت‌های فناور دانش بنیان در سطح استانی و ملی داده شده است.

راه‌اندای سامانه صدف‌ها با هدف توجه به گواهی‌های ثبت اختراع

وی درباره ضرورت راه‌اندازی سامانه صنعت دارایی‌های فکری هدفمند و ارزشمند توضیح داد: نقش کمرنگ دانشگاه‌ها ومراکز تحقیقاتی و فناوری در آمار اختراعات ثبت شده، تمدید نشدن بیش از ۵۰ درصد گواهی‌های ثبت اختراع، تمایل نداشتن به استفاده از اختراعات و ثبت دستاورد بخش تحقیق و توسعه باعث شد چنین سامانه‌ای را طراحی و راه‌اندازی کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری البرز ثبت بیش از ۸۵ هزار اختراع تاکنون، ارائه خدمات حمایتی دبیرخانه، استخراج اطلاعات آماری، درج اطلاعات تکمیلی اختراعات، امکان تماس با مخترع و اطلاع از جدیدترین اختراعات در حوزه مشخص را از امکانات سایت این سامانه برشمرد.

عباسی شناسایی اختراعات ثبت شده توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان و شرکت‌های مستقر در پارک هلی علم و فناوری را از دیگر امکانات قابل اضافه شدن به سامانه صدف‌ها عنوان کرد.

در پایان این مراسم سامانه صدف‌ها به نشانی https://sadafha.msrt.ir/ رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر