صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۵ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

واکسینه ۳۲.۲ میلیون رأس دام در مرحله نخست علیه تب برفکی

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور پیش‌بینی کرد: ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین روستایی و عشایری علیه بیماری تب برفکی در فاز نخست در ۱۷ استان کشور به‌طور رایگان واکسینه شوند.
کد خبر : 924682

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، رضا اسدی گفت: کشور را برای انجام واکسیناسیون علیه تب برفکی دام‌ها به دو منطقه از نظر اقلیمی تقسیم کردیم و طبق برنامه‌ریزی در فاز نخست، عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی برای ۳۰ میلیون راس دام سبک و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین روستایی و عشایری واجد شرایط توسط اکیپ‌های دامپزشکی در ۱۷ استان معتدل و سردسیری انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه فاز نخست واکسیناسیون تب برفکی در استان‌های سرد و معتدل از ۱۰ تیر ماه تا ۱۰ شهریور امسال ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: فاز دوم از ۱۰ آذر آغاز می‌شود و تا ۱۰ بهمن ماه امسال پایان می‌یابد.

وی تصریح‌کرد: در فاز نخست واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در ۱۷ استان معتدل و سردسیری از جمله البرز، تهران، همدان، مرکزی، اصفهان و چهارمحال و بختیاری در حال انجام است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور درباره استان‌های گرمسیر، گفت: فاز نخست واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین روستایی و عشایری علیه تب برفکی در ۱۵ استان گرمسیر از یکم شهریور تا ۳۰ مهر و فاز دوم آن از یکم بهمن تا ۲۹ اسفند برنامه‌ریزی شده است.

وی پیش‌بینی کرد که در استان‌های گرمسیری ۳۳ میلیون راس دام سبک و ۱.۵ میلیون راس دام سنگین روستایی و عشایری علیه بیماری تب برفکی واکسینه شوند.

اسدی گفت: نزدیک به ۷۲۰ اکیپ از بخش دولتی و خصوصی عملیات واکسیناسیون دام‌ها را به صورت رایگان در کشور انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان‌کرد: واکسن مورد نیاز تب برفکی برای جمعیت دامی واجد شرایط در سال جاری تامین شده است و این واکسن‌ها تولید داخل کشور هستند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، هدف از واکسیناسیون دام‌های کشور را ایجاد یک چتر یکپارچه و هماهنگ و ایجاد یک سیستم ایمنی کامل عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی واگیری بالایی دارد، از دامداران روستایی و عشایری خواست در کنار واکسیناسیون دام‌ها، اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و امنیت زیستی را در دامداری‌های خود برای کنترل و پیشگیری از بیماری رعایت و تا آنجا که مقدور است از تردد دام‌ها به ویژه در زمان واکسیناسیون خودداری کنند.

اسدی افزود: دامداران در صورت ضرورت تردد و جابه‌جایی دام‌هایشان، با اداره‌های دامپزشکی استان‌ها هماهنگ کنند.

وی درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر وضعیت دام‌های کشور اظهار داشت: تغییرات اقلیمی علاوه بر اینکه بر سیستم متابولیک دام تاثیر می‌گذارد، موجب تغییر الگو‌های اکوسیستمی و یک سری تغییرات غیربیماری‌زا مربوط به متابولیسم دام‌ها می‌شود. از این رو با افزایش دما، دامداری‌ها به‌ویژه دامداری‌های صنعتی باید همواره تحلیل و آنالیزی از مصرف آب و خوراک دام‌های خود از نظر موادی همچون مواد آلی، معدنی و فلزات سنگین داشته باشند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور تصریح‌کرد: دامداران به محض آن که در آنالیز مصرف آب و خوراک دام خود با افزایش و یا کاهش این مواد روبه‌رو شدند، در اسرع وقت به اداره‌های دامپزشکی برای اقدامات کنترلی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دام واکسیناسیون
ارسال نظر