صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۰۴ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

تسریع در ارائه خدمات کنسولی با راه‌اندازی سامانه «ادب»

معاون بورس و امور دانشجویان خارج گفت: سامانه جامع دانشجویان بین‌المللی «ادب» ارائه خدمات آموزشی و کنسولی به دانشجویان بین‌المللی را تسریع می‌کند.
کد خبر : 924665

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جعفر رازقی در خصوص سامانه جامع دانشجویان بین المللی گفت: سازمان امور دانشجویان به منظور تسهیل و تسریع خدمات آموزشی و کنسولی به دانشجویان بین‌المللی اقدام به طراحی و پیاده سازی سامانه جامع دانشجویان بین المللی با نام «ادب» و مبتنی بر فناوری‌های روز نرم‌افزاری کرده است.

وی ادامه داد: این سامانه دارای فرایند‌های مختلفی در دسته‌های آموزشی، کنسولی، مالی، غیر دانشجویی، فرایند‌های عمومی و پذیرش است. در این سامانه تمام ارتباطات لازم با دستگاه‌های مرتبط در بستر‌های امن (شبکه دولت و GSB) به صورت وب سرویسی دیده شده است تا ضمن بالا بردن دقت و سرعت و پاسخ دهی، از انجام کار‌ها به صورت دستی و کاغذی نیز تا حد ممکن جلوگیری شود.

رازقی تصریح کرد: سامانه جامع دانشجویان بین‌المللی ذیل معماری مرجع هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان طراحی شده است که در این معماری بخش پنجره واحد هوشمند خدمات سازمان، احراز هویت متمرکز SSO (Single Sign On) دیده شده است.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج اظهار کرد: با توجه به اسناد بالادستی توسعه دولت هوشمند در کشور، دستگاه‌های اجرایی موظف به راه‌اندازی پنجره واحد خدمات خود هستند. در این راستا و به منظور دسترسی سریعتر و متمرکز کاربران، فرایند‌های سامانه جامع امور دانشجویان بین‌المللی در پنجره واحد هوشمند خدمات سازمان به آدرس my.saorg.ir گنجانده شده‌اند و کاربران دانشگاهی و دانشجویان می‌توانند به تمامی فرایند‌های موجود در سامانه به صورت کاملا دسته بندی شده دسترسی داشته باشند.

وی در خصوص احراز هویت متمرکز SSO (Single Sign On) خاطر نشان کرد: احراز هویت متمرکز یک سرویس متمرکز تایید هویت است که در آن کاربر با استفاده از یک حساب کاربری و تنها با یک بار وارد شدن در سامانه می‌تواند به تمام فرایند‌های سامانه دسترسی داشته باشد. نحوه واردشدن در سامانه جامع دانشجویان بین‌المللی به این صورت است که کاربران می‌توانند فقط با یک بار ورود از طریق درگاه دولت من (my.gov.ir) وارد سامانه شوند و از تمامی امکانات سامانه استفاده کنند.

رازقی با بیان اینکه بستر تبادل و مدیریت وب سرویس‌های درون و برون سازمانی در این سامانه دیده شده است؛ اظهار کرد: با توجه به ارتباطات گسترده سازمان امور دانشجویان با سایر دستگاه‌های دولتی، به منظور یک یکپارچه‌سازی وب سرویس‌هایی که سامانه از آنها استفاده می‌کند و یا به سازمان‌های دیگر ارائه می‌دهد چارچوبی تحت بستر ESB ایجاد شد.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج با بیان اینکه مدیریت داده‌های کلیدی (MDM) یکی دیگر از خدمات این سامانه است؛ تصریح کرد: مدیریت داده‌های کلیدی، با ایجاد یک مرجع واحد و قابل اعتماد برای داده‌های کلیدی، بهبود فرآیند‌های تصمیم‌گیری، بهبود کارآیی عملیاتی و بهبود کیفیت داده را فراهم می‌کند. در این راستا، بستر داده‌های کلیدی حوزه دانشجویی (شامل دانشجویان شاغل و دانش آموختگان بین‌المللی) شکل داده شده است.

وی افزود: تعداد زیاد و در حال افزایش کاربران سامانه‌های سازمان اموردانشجویان به خصوص سامانه جامع دانشجویان بین‌المللی نیازمند دارا بودن زیر ساخت قوی از جمله یک مرکز داده با ظرفیت بالا است تا در صورت بالا رفتن حجم درخواست‌ها و تعداد کاربران کیفیت سرویس‌های سازمان افت نکند. با توجه به این موضوع، از مرکز داده‎ای با تکنولوژی روز دنیا و ظرفیت چند برابری برای میزبانی از سامانه جامع بهره گرفته می‌شود، که می‌تواند افزایش کاربران و حجم بالای درخواست‌ها را حتی تا چند برابر ظرفیت مدیریت کرده و اجرا کند.

رازقی با بیان اینکه سامانه جامع دانشجویان بین‌الملل به شکلی طراحی شده تا بتواند پاسخگوی طیف وسیعی از درخواست‌های متقضیان خود باشد، خاطرنشان کرد: فرایند‌های ارائه شده در دسته‌های آموزشی شامل: «کمیسیون موارد خاص، صدور دانشنامه، ایجاد حساب کاربری/ به روز رسانی پروفایل، تایید مدارک، ارائه دانش نامه»؛ در دسته‌های مالی شامل «پرداخت شهریه دانشجویان بین‌الملل، پرداخت شهریه آزفا (آموزش زبان فارسی)، پرداخت حق بیمه دانشجویان آزفا، پرداخت حق بیمه دانشجویان بین‌الملل بورسیه، پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویان آزفا، تست پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویان بین الملل بورسیه، هزینه بلیط» می‌شود.

وی در خصوص فرایند‌های ارائه شده در دسته غیر دانشجویی گفت: «تمدید مجوز مرکز آزفا (آموزش زبان فارسی)، تمدید مجوز جذب دانشجوی بین الملل به دانشگاه ها، صدور مجوز جذب دانشجوی بین الملل به دانشگاه‌ها و صدور مجوز مرکز آزفا» از جمله فرایند‌های ارائه شده در این دسته است.

رازقی افزود: در خصوص دسته پذیرش دانشجویان، فرایند‌های «پذیرش دانشجویان بین الملل بورسیه، پذیرش دانشجویان بین‌الملل شهریه پرداز» و در خصوص دسته خدمات عمومی فرایند‌های «ایجاد حساب کاربری/ به روز رسانی پروفایل، ثبت‌نام همکاران، تیکتینگ، ثبت نام موسسه جذب در سامانه جامع» قابل ارائه است.

سامانع جامع امور دانشجویان بین‌المللی «ادب» هفته گذشته با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر