صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۵ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
معاون علمی در عصر چالش‌های نوظهور (۲)؛

انتخاب معاون علمی رئیس‌ جمهور از دل زیست‌بوم علم و فناوری

دبیر برنامه ملی توسعه و رشد غزال‌های دانش‌بنیان با تأکید بر اینکه فضای علم و فناوری کشور، فضایی غیرسیاسی است، گفت: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور دولت چهاردهم باید با زیست‌بوم علم و فناوری آشنایی داشته باشد و موضوع اقتصاد دانش‌بنیان را نیز پیگیری کند.
کد خبر : 924655

میلاد مقدس‌پور دبیر برنامه ملی توسعه و رشد غزال‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: پس از گذشت دو دهه از حیات معاونت علمی ریاست جمهوری، دولت سیزدهم و دولت‌های پیشین فعالیت‌های خوب و اثربخشی روی بحث علم و فناوری به صورت ویژه روی بحث شرکت‌های دانش‌بنیان داشتند.

وی افزود: ادبیات شرکت‌های دانش‌بنیان، ادبیات جدیدی در کشور بود. این ادبیات توسعه پیدا کرد و زیرساخت‌های لازم آن در جامعه ایجاد و معرفی شد. جامعه نیز پس از اینکه مشاهده کرد برخی از چالش‌ها توسط این شرکت‌ها برطرف می‌شود، امیدواری پیدا کرد و یک فضای امیدآفرینی در کشور با عنوان فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم آمد.

دبیر برنامه ملی توسعه و رشد غزال‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت سیزدهم در ادامه فعالیت‌های دولت‌های پیشین به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان تمرکز بیشتری پیدا کرد. امیدوارم دولت چهاردهم نیز روی این موضوع تأکید جدی داشته باشد؛ زیرا یکی از راه حل‌های جهش اقتصادی توجه به موضوع علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و غزال‌های دانش‌بنیان است.

مقدس‌پور یادآورشد: شرکت‌هایی که در غزال جهانی تعریف می‎شوند، شرکت‎هایی SME (کسب و کار‌های کوچک و متوسط) هستند که در حوزه فناوری فعالیت دارند. شرکت‌های ایران نیز عمدتاً از نوع SME هستند. این تعریف جهانی از غزال‌ها با فضای علم و فناوری و شرکت‎های دانش‌بنیان ایران همخوانی دارد و یک الگوی مناسبی می‌تواند برای رشد شرکت‌های دانش‌‎بنیان باشد. 

وی عنوان کرد: در اقتصاد هر کشوری برای غزال‌های دانش‌بنیان متناسب با نیاز آن اقتصاد و انتظاراتی که آن اقتصاد از شرکت‌های دانش‌بنیان یا شرکت‌های مبتنی بر فناوری جدید انتظار دارد، سیاست‌هایی تعریف و تنظیم می‌شود. با توجه به این تغییر پارادایمی که در دوره جدید معاونت علمی اتفاق افتاده است، این شرکت‌ها را ناظر بر رشد اقتصاد دانش‌بنیان شناسایی کرده‌ایم و برنامه‌های حمایتی نیز برای این شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم. امیدواریم این سیاست در دولت بعدی نیز ادامه پیدا کند.

این مسئول به شاخص‌های یک معاون علمی اشاره کرد و گفت: جوان بودن یکی از شاخص‌هایی است که باید معاون علمی داشته باشد، اما اصلی‌ترین شاخصه آن، آشنابودن با زیست‌بوم علم و فناوری است. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان باید در این فضا زیست کرده باشد. 

مقدس‌پور تاکید کرد: فضای علم و فناوری و فضای شرکت‌های دانش‌بنیان، فضای غیر سیاسی است و که ناظر بر رشد شرکت‌ها و علم و فناوری و توسعه محصولات جدید است. قطعا دولت جدید فردی شایسته و با انگیزه برای این موضوع مد نظر قرار خواهد داد، فردی که از دل زیست بوم علم و فناوری یا آشنا با زیست علم و فناوری باشد.

دبیر برنامه ملی توسعه و رشد غزال‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به اهمیت این موضوع پرداخت گفت: اصلی‌ترین شاخصه معاونت علمی آشنایی با زیست بوم علم و فناوری است، زیرا زیست علم و فناوری از دولت‌های پیشین شروع شده است. زیرساخت‌هایی برای آن ایجاد و هزینه شده است. 

وی افزود: گفتمان‌های بسیار زیادی نیز برای این مسئله انجام شده است و اکنون جامعه از این حوزه انتظاراتی دارد، زیرا این زیست بوم امیدبخش است. فردی که به عنوان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برگزیده می‌شود؛ اگر عضو این زیست بوم باشد با ابعاد این زیست بوم آشنایی داشته باشد قطعاً نسبت به پیشبرد و هدایت آن فرایند بهتر می‌تواند این کار را انجام دهد و برای کشور مثمر خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر