صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۶ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳

تحول در صنعت زنبورداری کشور

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای افزایش مهارت زنبورداران در تولید تجاری ژل رویال، بره موم، گرده گل و همچنین زهر زنبور عسل، فعالیت زنبورداری از دایره تک محصولی خارج شده است.
کد خبر : 924437

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدابراهیم حسن‌نژاد با اشاره به اهتمام این وزارتخانه برای افزایش درآمد کشاورزان به ویژه در تولید عسل، افزود: بر اساس آمار‌های برگرفته از اجرای طرح سرشماری زنبورستان‌ها، در سال گذشته میزان برداشت عسل بالغ بر ۱۲۱ هزار تن بوده که در سطح بیش از ۱۱ میلیون و ۴۳۲ هزار کلنی زنبور عسل تولید شده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، تعداد کندو‌های مدرن عسل را ۱۱ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۵۰۱ و تعداد کندو‌های سنتی را ۳۲۲ هزار و ۶۲۹ مورد اعلام کرد و اظهارداشت: در مجموع ۱۵۵ هزار نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی به طور مستقیم در ۹۴ هزار و ۹۳۲ زنبورستان فعالیت دارند.

وی با اشاره به آمار رسمی فائو که ایران را از لحاظ تولید عسل رتبه سوم و از لحاظ تعداد کلنی رتبه چهارم دنیا می‌داند، اعلام کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده در این بخش در سال‌های اخیر، برنامه‌ریزی به منظور خروج فعالیت زنبورداری از حالت تک محصولی بوده که با افزایش مهارت تولید کنندگان در تولید تجاری ژل رویال، بره موم، گرده گل و همچنین زهر زنبور عسل که همگی دارای ارزش افزوده بالاتری نسبت به عسل تولیدی می‌باشند، درآمد فعالیت زنبورداری را افزایش داده است.

بر اساس گزارش جهاد کشاورزی، وی تولید صنعت زنبورداری در سال‌های اخیر را نیز همواره دارای افزایش نسبی معرفی کرد و گفت: در سال گذشته علاوه بر تولید ۱۲۱ هزار تن عسل، بالغ بر ۱۰ و نیم کیلوگرم زهر زنبور عسل، ۹ هزار و ۱۴۹ کیلوگرم ژل رویال، بالغ بر ۸۸۵ تن گرده گل و ۱۸۳ تن بره موم در واحد‌های پرورش زنبور عسل کشور تولید شده است.

حسن‌نژاد با اشاره به تنوع فراوان آب و هوایی که سبب شده بالغ بر ۵۰ نوع عسل از شهد گیاهان مختلف در کشور تولید شود، درباره وضعیت صادرات عسل و سایر تولیدات مجموعه زنبورداری هم گفت: بر اساس آمار اخذ شده از مبادی ذیربط، میزان صادرات عسل در سال گذشته ۱۴۶۹ تن با میزان ارزآوری بالغ بر ۵ و شش دهم میلیون دلار بوده است.

به گفته وی، بر همین اساس صادرات بره موم در سال ۱۴۰۱ حدود ده تن بوده و در سال ۱۴۰۲ رقم صادرات این محصول با ارزش سلامت محور، با رشد ۱۴ برابری نسبت به سال پیش از آن، به ۱۵۰ تن با یک میلیون دلار درآمد ارزی رسیده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در خصوص تأمین نهاده شکر برای زنبورداران هم گفت: این نهاده از دهم دی ماه سال ۱۴۰۲ از طریق بازارگاه تامین می‌شود و از این طریق تاکنون بالغ بر ۱۲ هزار تن شکر توسط تشکل‌های ملی و استانی خریداری شده است.

وی درباره تاثیر قیمت نهاده در هزینه تولید تمام شده محصول برای بهره‌برداران، بیان کرد: بسته به قیمت نهاده شکر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد تاثیرگذار است و آخرین قیمت نهاده شکر در سامانه بازارگاه هم ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

حسن‌نژاد در خصوص تأمین امنیت صنعت زنبورداری از عوارض سمپاشی باغات و اراضی کشاورزی، از حذف سم حشره کش فیبرونیل از چرخه واردات و مصرف به دلیل تلفات کلنی زنبور عسل در اثر سمپاشی برای مبارزه با آفت سرخرطومی یونجه خبر داد.

وی با بیان ضرورت رشد و توسعه این صنعت در راستای جهش تولید و بازاریابی بیشتر در عرصه جهانی، افزود: برای این هدف وزارت جهاد کشاورزی با همکاری و مشارکت مردمی بر مواردی از جمله ایجاد زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل در راستای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد، ارتقای کیفی کندو‌های زنبور عسل (بهسازی و نوسازی کندوها)، رشد ۲۰ درصدی صادرات عسل و محصولات زنبورعسل با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تاکید دارد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: بهبود عملکرد تولید ملکه‌های زنبورعسل با توسعه مراکز اصلاح نژادی و به نژادی بخش خصوصی، واگذاری صد درصدی نظام صدور مجوز‌های زنبورداری به تشکل‌های ملی و استانی، افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور، مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید محصولات دارویی و بهداشتی بر پایه محصولات زنبور عسل (ژل رویال، بره موم، زهر و ...)، هویت گذاری کلنی‌ها و همچنین ارتقای مهارت و توانمندی زنبورداران با اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی، از برنامه‌های مدون است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال پیگیری و اقدام است.

انتهای پیام/

ارسال نظر