صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۲۸ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۱۱۸؛

فناوری هوافضا چه کاربردی دارد؟

فناوری هوافضا شامل جو زمین و فضای پیرامون آن است که گاهی فضای بیرونی نیز نامیده می‌شود. این اصطلاح برای اشاره به صنایع و پژوهش‌هایی که طراحی، ساخت، عملیات و نگهداری خودروهایی که در هوا و فضا حرکت می‌کنند به کار می‌رود.
کد خبر : 924354

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، اندیشه سفر به فضا و استفاده از آن از دیرباز جزء آرزوهای دیرینه انسان بوده است. از این رو تلاش های بی شماری برای تحقق این آرزو صورت گرفت و سرانجام منجر به اختراع بالن، هواپیما، موشک و در نهایت ماهواره ها و سفینه های فضایی شد.

فناوری هوافضا یکی از جذاب‌ترین و پرحرارت‌ترین حوزه‌های علم و تکنولوژی است که همواره توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. از آغاز تاریخ بشر، انسان همیشه به دنبال رسیدن به آسمان و ستارگان بوده است. این کنجکاوی و جستجو، باعث شده است که بشر با استفاده از علم و دانش خود، بتواند به مرزهای جدیدی از جهان برسد.

فناوری هوافضا شامل مجموعه‌ای از علوم، تکنولوژی‌ها، روش‌ها و فعالیت‌های است که به برقراری ارتباط، حرکت، پژوهش و کشف در محیط‌های هوایی و فضایی مربوط می‌شود. فناوری هوافضا شامل زیرشاخه‌های مختلفی مانند هوانوردی، فضانوردی، مهندسی هوافضا، علوم فضایی، نجوم و … است.

تاریخچه فناوری هوا فضا به زمان تلاش‌های ابتدایی برای پرواز، اختراع هواپیما و ساخت نخستین موشک‌ها بر می‌گردد و برخی صاحبنظران این حوزه معتقدند که پیشگامان هوانوردی در اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم آغاز به فعالیت در این مسیر کرده اند.

فناوری هوافضا به انسان امکان می‌دهد که از محدودیت‌های زمین فراتر رود و به دنبال دانش، منابع، امنیت و ماجراجویی باشد. فناوری هوافضا به انسان کمک می‌کند که بتواند به سوالات علمی پاسخ دهد، با چالش‌های زیست‌محیطی روبرو شود، به تهدیدات امنیتی پاسخگو باشد و به رؤیای خود برای آینده نزدیکتر شود. به طور کلی فناوری هوافضا نقش بزرگی در پیشرفت علم و تکنولوژی، اقتصاد و جامعه دارد.

در اکثر کشورهای صنعتی بخش خصوصی و دولتی در صنایع هوافضا سرمایه‌گذاری می‌کنند به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا بودجه سازمان هوافضای ناسا برای برنامه های فضایی خود از طریق مالیات تامین می شود.

با حرکت رو به جلوی علم هوافضا فناوری‌های نوآورانه و فرآیندهای تولید به‌ظاهر ثابت در حال توسعه هستند و تولیدکنندگان کوچک تا متوسط از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند زیرا شرکت‌های هوافضا به دنبال تأمین‌کنندگان خاص برای کمک به گسترش زنجیره تأمین خود هستند.

به طور کلی با پیشرفت فناوری هوافضا، گام مهمی در جهت حفظ محیط زیست و زندگی برداشته می‌شود و این دقیقا مطابق چیزی است که انسان‌ها همواره به‌دنبال آن هستند. فناوری هوافضا نقش مهمی در زمینه سلامت انسان‌ها حین سفر دارد و ارتقای این علم، سبب جلوگیری از بسیاری حوادث خواهد شد. 

به سخن دیگر هوافضا به مجموعهٔ دانش‌ها و فناوری‌های مرتبط با هوا و فضا گفته می‌شود. هوافضا یک صنعت چند گرایشی است که کاربردهای بازرگانی، صنعتی و نظامی را دارد.

در بیشتر کشورهای صنعتی، هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی در صنایع هوافضا سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای نمونه در ایالات متحده ناسا برنامهٔ فضایی دارد که بودجهٔ آن از طریق مالیات از مردم فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر