صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۰ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی؛

دولت آینده نگاه عدالت‌خواهانه داشته باشد

مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای به رئیس‌جمهور منتخب تاکید کرد: دولت آینده باید با نگاه عدالت‌خواهانه چیدمان و مدیریت شود و با حضور در صحنه‌های واقعی اقدام، مسائل واقعی مردم را بشناسد.
کد خبر : 924231

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اعلام روابط‌عمومی دانشگاه امیرکبیر بیانیه شماره ۲۴ مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامیخطاب به رئیس‌جمهور منتخب و محترم به مناسبت تشکیل دولت جدید منتشر شد.  
ریاست محترم جمهور منتخب و محترم جمهوری اسلامی ایران

وظیفه داریم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با تقدیر از ملت شریف ایران برای مشارکت ارزشمند در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، انتخاب شما را به سمت ریاست‌جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض کنیم.  

خالصانه از درگاه خداوند منان خواهانیم در ادامه مسیر دشوار کشورداری، شما و دولت محترم چهاردهم را در پناه الطاف خود موفق و سربلند بدارد.

آن‌چیز که دغدغه مشترک همه ماست مسئله «پیشرفت ایران اسلامی» است. تمام ایرانیان با هر نگاه و رویه، سخت دلبسته پیشرفت، آبادانی و تعالی این سرزمین کهن و تمدن‌ساز هستند. با این دغدغه مشترک و آنچنان‌که مقام معظم رهبری فرمودند موفقیت رئیس‌جمهور، موفقیت همه ماست:

«توصیه مؤکّد من تعامل سازنده با دولت جدید است. همه کمک کنند که رئیس‌جمهور منتخب بتواند وظایفی را که در قبال کشور دارد، انجام بدهد. اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیس‌جمهور موفّق بشود، این موفّقیّت همه ما است؛ اگر او در اداره کشور، در پیشبرد اقتصاد کشور، در مسائل بین‌المللی کشور، در مسائل فرهنگی کشور به موفّقیّت دست پیدا کند، همه ما به موفّقیّت دست پیدا کرده‌ایم.» (۳۱ تیر ۱۴۰۳)


اعضای «مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی»، متشکل از اعضای دانشگاهی از دانشگاه‌های مختلف کشور، با اطاعت از این فرمایش خردمندانه رهبر عزیزمان، برای همکاری با تمام ظرفیت‌های دانشی، اجرایی، نظارتی و مشورتی اعلام آمادگی می‌کنند تا ان‌شاءالله گامی در مسیر پیشرفت ایران و موفقیت نظام اسلامی برداشته شود.

این مجمع در ادوار مختلف فعالیت خود، از جمله در دوره دولت سیزدهم کوشیده است ضمن رصد کامل و به موقع مسائل کشور -به‌ویژه از منظر دانشگاهی- با شناسایی نقاط قوت دولت و حمایت از حرکت‌های بنیادین ثمربخش، ایراد‌ها و نقیصه‌های اجرایی، مدیریتی و برنامه‌ای را نیز شناسایی کرده و با ارائه تحلیل یا هشدار، نقش خود را در بهبود حکمرانی ملی ایفا کند.

در حال حاضر به نظر می‌آید مهم‌ترین اقدامی که باید در منظر سنجش، ارزیابی و نظارت دانشگاهیان قرار گیرد مسئله انتخاب وزرا برای رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی است. عملکرد شخص رئیس‌جمهور منتخب و در ادامه، نوع تعامل و تشخیص نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، در برهه کنونی بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است.

شایان ذکر است مقام معظم رهبری همواره در بیانات خود مجموعه ویژگی‌هایی را برای کارگزاران حکومت اسلامی برشمرده‌اند که همواره باید مد نظر رئیس‌جمهور محترم و سایر ارکان تصمیم‌گیر سیاسی کشور قرار گیرد. از جمله ایشان در سخنرانی اخیر خود در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی (۳۱ تیر ۱۴۰۳) برخی شاخصه‌های وزرا را بیان کرده‌اند:
امین، صادق، متدین، از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی و به نظام اسلامی، با ایمان، امیدوار به آینده، داری نگاه مثبت به افق‌های پیش رو، متشرّع بودن، اشتهار به پاک‌دستی و صداقت، دارای نگرش ملی، غرق نبودن در مسائل جناحی و سیاسی، کارآمد.

توجه به این معیار‌ها و آنچه از مجموع اندیشه امام عظیم‌الشأن و رهبری فرزانه انقلاب به دست می‌آید باید در رأس توجهات اخیر همه ما باشد؛ مجموعه معیار‌هایی که برگرفته از آیات نورانی قرآن و بیانات پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) است و برای تشکیل و راهبری یک حکومت اسلامی، از اهم واجبات است.

جناب آقای دکتر پزشکیان

حضرتعالی در طول هفته‌های اخیر اقدامی ابتکاری را برای شناسایی وزرای محتمل از طریق راه‌اندازی کارگروه‌های علمی و مشورتی و با مشارکت طیف وسیعی از افراد سامان داده‌اید که البته در خصوص روش‌ها و شاخص‌ها، ترکیب اعضاء حاضر، شائبه برخی سهم‌خواهی‌ها و نیز نقش و مسئولیت‌پذیری ویژه شما در انتخاب نهایی وزرا نقد‌ها و سخنان صریحی وجود دارد. گرچه امیدواریم نتیجه کار به‌گونه‌ای باشد که ضمن برقراری وفاق ملی، پرهیز از دامن زدن به شکاف‌های قومی و مذهبی، تأمین رضایت حداکثری شهروندان و نیز وفاداری به شاخص‌های پیش‌گفته، حضرتعالی و مجموعه همکاران از این مرحله حیاتی سربلند بیرون بیایید.

آنچنان‌که پیشتر گفته شد مجلس شورای اسلامی نیز وظیفه‌ای خطیری به دوش دارد تا ضمن حمایت و پشتیبانی کامل از دولت محترم و تسریع در رأی اعتماد به دولت جدید، از معیار‌های اصیل اسلامی و انقلابی در انتخاب وزرا، ذره‌ای عدول نکند تا مبادا تشکیل ارکان اصلی قوه مجریه درگیر بده‌بستان‌های مرسوم سیاسی و یا مسامحه‌های مصلحت‌جویانه حزبی و گروهی شود و یا خدایی ناکرده دولتی ناتوان، بهانه‌جو و سیاست‌باز، تشریفاتی و تسلیم در برابر موانع و یا آشفته و چند تکه، مسند امور کشور را به عهده گیرد.

نکته حائز اهمیت و حیاتی دیگر آن است که دولت جدید بایستی نگاه خود را به مسائل ایران، منطقه و جهان بر اساس واقعیت‌ها و شواهد قطعی سال ۱۴۰۳ سامان دهد و هرگز زاویه نگاه و تحلیل خود را دوباره به سال‌های آغازین دهه نود باز نگرداند. رئیس‌جمهور منتخب باید بکوشد در انتخاب وزرای خود و در تشکیل کابینه افرادی را برگزیند که فارغ از امتیاز‌های قومی، مذهبی، سیاسی و یا هر نوع شاخص دیگر، نگاه درستی به شرایط کشور و تجربیات انباشته قبلی داشته باشد تا بتواند مسیر نیمه‌تمام پیشرفت و عدالت را به فرجام برساند. با این ضرورت، استراتژی رئیس‌جمهور نبایست نگاه حزبی صرف و یا حتی سهم‌دهی به گروه‌های قدرت باشد آنچنان که برخی با جدیت توصیه کرده‌اند. دولت ایران در حال حاضر کابینه‌ای لازم دارد که با نگاه یک‌دست، روشن و دقیق مسائل کشور را در دو حوزه فرصت‌ها و تهدید‌ها درک کند. از جمله آنکه باور داشته باشد ایران در نقطه‌ای قرار گرفته که جریان مقاومت در منطقه به قدرت و قوتی بی‌بدیل دست یافته است. تحرکات سبعانه و مذبوحانه اسرائیل در فلسطین و کشتار خونین مردم مظلوم غزه، حیثیت تمدن غرب را زائل کرده است، پیمان‌های منطقه‌ای و غیر غربی نظیر شانگهای و بریکس قدرتمند شده است و همکاری‌های ایران با کشور‌های همسایه و با کشور‌های شرقی از جمله روسیه و چین به مرحله حساس و تا حدی قابل قبول دست یافته است. همزمان تجربه سال‌های متمادی افت و خیز در مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا نشان داده است آمریکا قابل اطمینان و اتکا نیست و نمی‌توان فرصت‌های داخلی را معطل توافق با آمریکا قرار داد. در زمینه مسائل داخلی کشور نیز مسئله اقتصاد از اساسی‌ترین مسائل است؛ تورم، نرخ ارز، اشتغال، مسکن، توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها، بالا بردن قدرت خرید، مسئله جهش تولید و مشارکت مردم، خروج دولت از بنگاه‌داری و مسائلی از این دست بایستی در رأس توجهات دولت باشد. دولت آینده بایستی جوری چیدمان و مدیریت شود که با نگاه عدالت‌خواهانه و پرهیز از تفرعن و کاهلی، دولت کار و اقدام باشد و با حضور در صحنه‌های واقعی اقدام، مسائل واقعی مردم را بشناسد و هرگز مسائل کشور را به برخی موضوعات نظیر فیلترینگ یا مسائل حجاب فرو نکاهد. دولت آینده باید بتواند با تشخیص درست ارتباط بین مردم (همه اقشار) و دولت را با استحکام و اعتماد ساماندهی کند.

ریاست محترم جمهوری منتخب.
ما دانشگاهیان از شما -که خود متعلق به خانواده دانشگاه هستید- انتظار داریم نگاه علمی و توجه ویژه به پژوهش و دانش را در تمام امور دولت‌داری وارد سازید و با ارتقاء شأن و جایگاه دانشگاه، حل مسائل کشور را از نهاد‌های علم و دانش مطالبه نمایید. امروز عموم جامعه ایرانی پذیرفته‌اند که «علم، قدرت است»؛ پس باید برای پیشرفت‌های علمی و فناوری در کشور حساب ویژه‌ای باز کنیم و با کوچ جدی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان، استقبال از نوآوری‌ها و ابداعات و پیش‌بینی تحولات پیچیده علمی و فنی روزگار آینده، ظرفیت‌های نهفته کشور را در زمینه‌های مختلف آزادسازی کنیم. امیدواریم مسئله دانشگاه و علم در دولت شما از اولویت بالا و درخوری برخوردار باشد.

در پایان ضمن تقدیر از مواضع انقلابی و واضح شما در موضوع سیاست خارجی و حمایت از جبهه مقاومت و نیز تشکر بابت روحیه مردمی و اخلاق پسندیده شما در دوری از تشریفات دامن‌گیر قدرت، عزت و پیشرفت ایران اسلامی را از خداوند عزیز و بلندمرتبه طلب می‌نماییم.
مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی

انتهای پیام/

ارسال نظر