صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۸ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

از ژسوس و ریچارلیسون تا دبروینه، صلاح و کپا؛ کدام ستاره های لیگ فوتبال انگلیس راهی عربستان می شوند؟

شور و اشتیاق تیم های عربستانی به جذب ستاره های درجه یک تمام شدنی نیست؛ این باشگاه ها در حال تلاش هستند تا بزرگانی همچون ژسوس، ریچارلیسون، ادرسون، دبروینه، صلاح و کپا را در تابستان امسال شکارکنند.
کد خبر : 924136

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تا دو سال قبل که «کریستیانو رونالدو»، اعجوبه تمام نشدنی فوتبال پرتغال به تیم النصر ملحق نشده بود، لیگ عربستان پذیرای بازیکنان خارجی درجه دو یا سه همینطور پا به سن گذاشته بود. همانند دیگر لیگ های حرفه ای حاشیه خلیج فارس، بازیکنانی خارجی نه چندان مطرح یا ستاره های کاملا در مرز بازنشستگی، بخش پایانی ورزشی خود را نزد تیمی از این کشور سپری می کردند. اما وقتی رونالدو پس از اتمام مسابقات جام جهانی 2022 قطر به این کشور آسیایی آمد، تحول اساسی در شکل و ساختار این لیگ ایجاد شد. پس از آن بود که با سرمایه گذاری های کلان، تیم های عربستانی بزرگان فوتبال مثل کریم بنزما، نیمار، انگولو کانته، ریاض محرز، سادیو مانه و ... را به خدمت گرفتند.

شور و اشتیاق مدیران باشگاه های این کشور به جذب بازیکنان درجه یک خارجی آنقدر زیاد شد که در مدت کمی ستاره های درجه یک جهان با تیم های این کشور با ارقام بسیار بالا قرارداد بستند. موج مهاجرت ستاره ها به این کشور به جایی رسید که حتی مربی بزرگی همچون پپ گواردیولا مدعی شد«لیگ عربستانی ها» معادلات فوتبال حرفه ای را تغییرداده است. بی شک کاری که آنها کرده اند، عوض کردن «چشم انداز» فوتبال بود. شور و اشتیاقی که باشگاه های این کشور برای شکار بازیکنان نامی خارجی از خود نشان می دهند، تمام نشدنی به نظر می آید. هرچند حالا انتظار نمی رود رقم های که تصمیم دارند در این پنجره نقل و انتقالاتی پرداخت کنند، به اندازه 12 ماه قبل دیوانه کننده باشد. با این همه از گوشه و کنار خبر می رسد در چند هفته باقیمانده از پنجره امسال، چهره های نام آشنایی خارجی قابل توجهی را نامزد خرید کرده اند.این در حالیست که چند روز قبل باشگاه الاتحاد با قراردادی 5 ساله به ارزش 60 میلیون یورو «موسی دیابی» را از آستون ویلا به تور انداخت و حالا هم بحث امکان ترانسفرشدن برخی ستاره ها مطرح است.

در این گزارش به 6 گزینه خرید از تیم های لیگ برتر انگلیس می پردازیم که احتمال انتقال شان به تیمی ثروتمند از عربستان مطرح شده است:

*گابریل ژسوس

اگر در روزها و هفته های آینده خبر انتقال «گابریل ژسوس» را به باشگاه الاهلی شنیدید، تعجب نکنید. زیرا این تیم حاضر در «پرو لیگ» به دنبال یافتن جانشینی مناسب برای آلن سان ماکسیمین می گردد که بعد از یک سال فعالیت در خاورمیانه، به اروپا بازگشته است. ژسوس که با تیم پالمیراس مطرح شد، از سال 2017 تاکنون در تیم های منچسترسیتی و آرسنال انگلیس توپ زده است. مهاجم 27 ساله برزیلی در اولین فصل حضورش نزد آرسنالی ها خوش درخشید اما فصل قبل همواره با مشکل مصدومیت و آمادگی دست به گریبان بود. او در آن فصل تاسف بار  فقط توانست 4 گل لیگ برتری برای توپچی ها به ثمر رساند.در عوض دید چطور در نبودش «کای هاورتس» ، در پیشانی حمله لندنی ها جای گرفت و محبوب دل هواداران بیشمار تیم شد. با در نظرگرفتن احتمال خروج چنین ستاره ایی است که باشگاه انگلیسی گزینه های مثل ویکتور گکورس یا ایوان تونی را برای جانشینی درنظر گرفته است.

 

*ریچارلیسون

در روزهای اخیر گزارش های که مطبوعات عربستان منتشرکردند، حکایت از این نکته داشت که باشگاه الاهلی همچنین دنبال خرید مهاجم برزیلی دیگری از لیگ برتر نیز است. براساس این اخبار، باشگاه ثروتمند نقشه جذب «ریچارلیسون »، فوروارد بلندقامت تاتنهام هاتسپر کشیده است.مهاجم 27 ساله که در کشورش با تیم های مینیرو و فلومیننزه مطرح شد، از سال 2017 تاکنون بازی در سه تیم لیگ جزیره را تجربه کرده است. او برای واتفورد در یک فصل 38 بازی کرد و 5 گل به ثمر رساند.سپس به مدت 4 سال به عضویت اورتون درآمد تا در 135 بازی 43 گل به ثمررساند.

از سال 2022 هم عضو هاتسپر بوده که برای این تیم در 48 بازی 11 گل زده است. ریچارلیسون که همچنین درتیم ملی کشورش نیز بازی می کند، در دومین سال حضورش نزد لندنی ها عملکرد بهتری داشت بطوریکه بعد از رفتن هری کین به بایرن مونیخ، مهاجم نوک حمله ثابت تاتنهام شد. سران باشگاه   از وقتی فهمیده اند که همتایان آنها در الاهلی برای خرید این گلزن، جدی هستند، دنبال گلزنی جانشین می گردند تا خواسته های «آنژه پوستواغلو»، سرمربی تیم را برآورده سازد. طبق نوشته روزنام سان، اگر از طرف الاهلی پیشنهادی حدود 60 میلیون پوند داده شود، محال است سران هاتسپر پاسخ منفی دهند.

 

*ادرسون

آیا دوران 7 ساله حضور ادرسون در منچسترسیتی تابستان امسال به پایان می رسد؟

این سئوالی است که هواداران سیتیزن ها در روزهای اخیر در ارتباط با دروازه بان ملی پوش و برزیلی تیم محبوب شان بارها تکرارکرده اند.زیرا از سوی تیم های عربستانی علاقه زیادی به همکاری با وی در روزهای اخیر نشان داده شده است. به همین خاطر بوده که «پپ گواردیولا»، سرمربی تیم تایید کرده دروازه بان 30 ساله اش در حال تصمیم گیری درباره آینده خویش است. این مربی اذعان کرده که چندین تیم با پیشنهادهای وسوسه کننده خواهان همکاری مشترک با این گلر شده اند.

طبق آخرین خبرها   الاتحاد یکی از تیم های است که سخت مشتاق همکاری با ادرسون است. البته آنها هنوز رقم خود را تا 50 میلیون پوند که مد نظر «آبی ها» است، افزایش نداده اند. اگر این باشگاه رقم مورد نظر را پرداخت کند و توافق حاصل شود، آنوقت صاحب دروازه بانی خواهد شد که در کلاس جهانی است و بارها در لیگ برتر افتخارات متعدد را زیر نظر «پپ» تجربه کرده است.

 

*کوین دبروینه

گواردیولا به عنوان سرمربی منچسترسیتی فقط با دغدغه خروج احتمالی ادرسون در تابستان امسال مواجه نیست. بلکه ممکن است حتی بازیکن شاخص دیگری را نیز در مسیر لیگ کشور آسیایی از دست دهد. طبق آخرین اخبار کوین دبروینه، هافبک و مغز متفکر بلژیکی آبی آسمانی ها هم سخت مورد توجه تیم های عربستانی است. به همین خاطر ستاره 33 ساله که از مدت قراردادش یک سال دیگر باقی مانده، این روزها به حضور در تیمی از لیگ عربستان فکر می کند. البته پپ در مصاحبه های اخیرش دو، سه بار تاکید کرده دبروینه تیمش را تغییر نخواهد داد. با این همه مربی اسپانیایی قطعا می داند قدرت و جذابیت پیشنهادات سنگین تیم های لیگ آسیایی آنقدر است که حتی می تواند در دقیقه 90 باعث تغییر تصمیم گیری ها شود.

این در حالیست که کاپیتان تیم ملی بلژیک در مصاحبه با کانال وی تی ام گفته است: «در سن و سال من باید منتظر هر اتفاقی بود. چون بحث ارقام غیر قابل تصور آن هم در سال های پایانی دوره فوتبالم مطرح می شود. بدیهی است آدم عاقل باید به چنین مواردی هم فکرکند.»

وی افزود:اگر به عنوان مثال من دو فصل در آن کشور بازی کنم، قادر خواهم شد درآمد باورنکردنی کسب کنم. این در حالیست که از 15 سال قبل در این حرفه سخت در تلاشم  و هنوز به چنین ارقامی نرسیده ام. پس اگر پیشنهادی در این سطح بیاید، بدیهی است که بخاطرش باید فکرکرد اما در شرایط حاضر تمام تمرکزم روی آماده سازی برای فصل آینده است.

*محمد صلاح

صلاح، وینگر ارزشمند لیورپول در پنجره تابستانی گذشته هم سخت مورد توجه تیم های عربستانی بود. باشگاه انگلیسی آن زمان به خواست یورگن کلوپ، سرمربی سابقش، به سختی توانست مقابل پیشنهاد 150 میلیون پوندی الاتحاد مقاومت کرده و آن را ردکند. اما خبرهای که در هفته های اخیر از عربستان به گوش رسیده، دلالت بر این نکته داشته که الاتحاد در قضیه خرید مهاجم مصری کوتاه نمی آید و حاضر به پذیرش شکست در معامله نیست. طبق همین گزارش ها، الاتحاد در حال آماده شدن برای ارائه پیشنهاد نجومی دیگری در روزهای آینده است. آن هم در شرایطی که قرارداد گلزن آفریقایی با قرمز ها در سال 2025 به اتمام می رسد.

 

*کپا آریزابالاگا

در تابستان امسال سیاست کلی باشگاه چلسی بر این است که کادر بازیکنانش را کاهش دهد. به همین خاطر تیم آبی پوش شهر لندن، خروجی های زیادی خواهد داشت. این تیم اکنون بیش از 40 بازیکن دارد که خیلی  از آنها در برنامه کادر فنی کنونی برای فصل آینده نیستند.پس احتمال زیادی هست که کپا آریزابالاگا که فصل قبل به عنوان یار قرضی در اختیار رئال مادرید قرارگرفت و شاگرد آنچلوتی شد، باشگاه را ترک کند. البته منابع اسپانیایی گزارش کرده اند که مادریدی ها بازهم علاقه به همکاری مجدد با این دروازه بان با تجربه دارند تا به عنوان مرد شماره 2 و ذخیره تیبو کورتوا استفاده کنند. اما پرتال معتبر آتلتیک گزارش کرده که چند باشگاه عربستانی خواهان همکاری با گلر 29 ساله شده اند که الاتحاد یکی از آنان است.

طبق ادعای این رسانه ، مدیریت باشگاه چلسی هم اکنون منتظر است تا بالاترین پیشنهاد را از عربستانی ها بابت دروازه بانش دریافت کرده تا بخشی از رقم سرمایه گذاری شده 72 میلیون پوندی بابتش را جبران کند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر