صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۱۳ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
بیم و امید کم‌شانس‌ها در پاریس؛

ستاره نوبرانه المپیک پاریس چه کسی است؟/ مدال ناگهانی جذاب‌تر از مدال‌های همیشگی!

ایران تاکنون در ۵ رشته کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، دوومیدانی و تیراندازی در تاریخ المپیک صاحب مدال شده و این امیدواری وجود دارد که در دوره جدید حداقل یک رشته دیگر به جمع مدال‌آوران اضافه شود.
کد خبر : 924114

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم افتتاحیه بازی های المپیک پاریس ۲۰۲۴ شب گذشته در رود سن و در جوار برج ایفل برگزار شد و مسابقات رسما از امروز پنجم مرداد ماه آغاز می‌شود و ۴۰ ورزشکار ایرانی در ۱۳ رشته ورزشی در بزرگترین رویداد ورزشی جهان به مصاف حریفان خود خواهند رفت.

از ۴۰ ورزشکار ایرانی در پاریس،  ۲۹ سهمیه مردان و ۱۱ سهمیه زنان هستند. تعداد سهمیه های ایران نسبت به ادوار گذشته افت محسوسی داشته و از ۴ دوره اخیر کمتر بوده.

کاروان ورزشی ایران با رشته های کشتی آزاد و فرنگی، تیراندازی، وزنه برداری، تکواندو، شمشیربازی، قایقرانی، ژیمناستیک، تنیس روی میز، دوچرخه سواری، تیروکمان، سنگنوردی، شنا و دوومیدانی در المپیک پاریس حضور خواهند داشت. بدین ترتیب کاروان کشورمان در ۱۳ رشته ورزشی جواز حضور در المپیک را دارد. در بخش رشته های دارای سهمیه نیز کاروان ایران آب رفته و تعداد رشته های ورزشی ایران در پاریس از ۳ دوره اخیر کمتر بوده است.

ایران تاکنون در ۵ رشته کشتی، وزنه برداری، تکواندو، دوومیدانی و تیراندازی در تاریخ المپیک صاحب مدال شده و این امیدواری وجود دارد که در دوره جدید حداقل یک رشته دیگر به جمع مدال آوران ورزش ایران اضافه شود.

اگر 3 رشته اصلی و همیشگی کشتی، وزنه برداری و تکواندو را کنار بگذاریم، ۱۰ رشته باقی مانده شرایطی متفاوت در پاریس دارند. آیا ورزشکاری از میان این ۱۰ رشته می تواند در المپیک 2024 شگفتی آفرین شود؟ 

*تیراندازی: هانیه رستمیان (تپانچه ۲۵ متر)/ شرمینه چهل امیرانی و فاطمه امینی (تفنگ بادی ۱۰ متر)/  محمد بیرانوند (اهداف پروازی)

تیراندازی ایران یازدهمین حضورش در بازی‌های ‌المپیک را تجربه می کند و ۴ نماینده دارد. هانیه رستمیان در تپانچه ۲۵ متر، فاطمه امینی و شرمینه چهل‌امیرانی در تفنگ بادی و محمد بیرانوند در تراپ ۴ نماینده ایران هستند که در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس مسابقه خواهند داد. تیراندازان ایران از میانگین سنی پایینی برخوردارند و حتی جوانترین نماینده کاروان ایران در پاریس بیرانوند ۱۵ ساله است.

تیراندازی ایران تا کنون در ۱۱ دوره از بازی‌های المپیک حضور داشته و اولین حضور تیراندازی ایران به المپیک ۱۹۴۸ لندن برمی‌گردد و در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با ۶ تیرانداز، ایران پرتعدادترین حضور را داشت و یک طلای تاریخی توسط جواد فروغی در تپانچه صید کرد. اگرچه بعد از المپیک توکیو تیراندازی دچار یک افت غیرمنتظره شد و سقوط آزاد را تجربه کرد اما با این وجود تیراندازی امید به تکرار خاطره دوره پیش در پاریس دارد.

هانیه رستمیان بی تردید مهمترین ستاره تیم ۴ نفره تیراندازی در المپیک است که بهترین رنک تیراندازی ایران را در رنکینگ جهانی داراست و البته باتجربه ترین عضو کاروان است که دومین حضور خود را در المپیک تجربه می کند. رستمیان در دوره قبل در تپانچه بادی به فینال نرسید و در تپانچه ۲۵ متر نیز بیست و هشتم شد اما می خواهد در پاریس شگفتی ساز شود.

*شمشیربازی: علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی، فرزاد باهر ارسباران (تیمی و انفرادی)

ششمیربازی قدیمی‌ترین رشته ایران در بازی‌های المپیک است که به عنوان نخستین رشته ورزشی ایران در المپیک حضور یافته و قدمت آن حتی از رشته هایی همچون کشتی و وزنه برداری نیز بیشتر است. سرآغاز حضور ایران در تاریخ المپیک به  پاریس ۱۹۰۰ بار می گردد که یک ورزشکار از ایران در رشته اپه در این مسابقات حضور یافت. شمشیربازی ایران برای هشتمین مرتبه در بازی‌های المپیک شرکت می‌کند. 

برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس شمشیربازی ایران همانند دوره قبلی در ۲ بخش انفرادی و تیمی سهمیه دارد. شمشیربازی بعد از المپیک توکیو روی مسیر نزولی گام برداشته و از دوران درخشان سابق خبری نیست و همین سبب شده تا فدراسیون در آستانه المپیک بار دیگر پیمان فخری پرافتخارترین مربی این رشته را دوباره به همکاری فرابخواند.

بهترین نتیجه شمشیربازی به المپیک ۲۰۱۶ ریو بازمی گردد که مجتبی عابدینی تا یک قدمی مدال پیش رفت اما در رده بندی شکست خورد و در حسرت مدال باقی ماند. با این وجود تیم باتجربه ایران و مربی باتجربه تر و پرافتخارتر ایران این امیدواری را دارند که در پاریس طلسم را شکسته تا بدهی المپیک به آنها صاف شود. جمله ای که ورد زبان پیمان فخری است.


*قایقرانی: مهسا جاور و زینب نوروزی (روئینگ دونفره سبک وزن)/ فاطمه مجلل (روئینگ تک نفره)/ نبی رضایی (کانوی ۱۰۰۰ متر مردان)/ علی آقامیرزایی (کایاک ۱۰۰۰ متر مردان)

قایقرانی ایران برای ششمین دوره و با بیشترین تعداد ورزشکار در بازی‌های المپیک شرکت می کند. نخستین حضور قایقرانی ایران در ادوار المپیک به المپیک ۲۰۰۰ سیدنی بازمی گردد و از این دوره به بعد تنها یک دوره در المپیک ۲۰۰۴ آتن غایب بوده و در بقیه المپیک ها حضور داشته است.

قایقرانی ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ۲ رکورد جالب را ثبت می کند؛ برای اولین با ۵ ورزشکار و در ۴ رشته در این رویداد حاضر است تا شاهد یک رکوردشکنی در این رشته از لحاظ تعداد نفرات باشیم. از سوی دیگر تیم دونفره روئینگ زنان ایران به عنوان یک رشته تیمی برای اولین بار سهمیه حضور در بازیهای المپیک را گرفته تا قایقرانی ایران برای نخستین بار در یک رشته تیمی در المپیک حضور داشته باشد. نکته جالب دیگر اینکه در تیم قایقرانی همانند تیراندازی برتری از آن زنان است و در تیم اعزامی سه قایقران زن در پاریس پارو خواهند زد.

همچون ادوار گذشته قایقرانی فقط در ۲ بخش آبهای آرام و روئینگ موفق به کسب سهمیه المپیک شده و باز هم رشته هایی چون اسلالوم و بادبانی از کسب سهمیه بازماندند. 

بهترین نتیجه قایقرانی ایران در بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو توسط نازنین ملایی و در رویینگ ثبت شد قایقران ایران برای اولین بار به فینال B راه یافت و رتبه یازدهم را از آن خود کرد. علی آقامیرزایی و مهسا جاور دومین حضور خود را در بازیهای المپیک تجربه می کنند. علی آقامیرزایی در کایاک مردان در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز حاضر بوده و مهسا جاور هم در المپیک ۲۰۱۶ ریو حضور داشت. نبی رضایی نیز در چند سال اخیر در قایقرانی رکوردهای خوبی را ثبت کرده. با این ترکیب این امیدواری وجود دارد که قایقرانی ایران برای نخستین بار یک فینالیست A داشته باشد و برای مدال بجنگد.

*ژیمناستیک: مهدی الفتی (پرش خرک)

مهدی الفتی ژیمناست پرفروغ ایران در یک سال اخیر تنها نماینده ژیمناستیک ایران در المپیک است که در ماده پرش خرک در پاریس با حریفان خود رقابت خواهد کرد.

ژیمناستیک ایران دومین بار است که در بازی‌های المپیک شرکت می‌کند. اولین حضور ژیمناستیک ایران به المپیک ۱۹۶۴  توکیو برمی‌گردد که یک ژیمناست زن و یک ژیمناست مرد در المپیک حضور داشته اند و البته هیچ دستاوردی نداشته اند. بعد از نیم قرن حالا نوبت به ستاره ژیمناستیک سدشکن رسیده تا در بزرگترین فستیوال ورزشی جهان رقابت کند.

الفتی قریب به یک سال پیش در بازیهای آسیایی هانگژو تاریخ سازی کرد و مدال نقره را به سینه زد تا ژیمناستیک ایران یک مدال خوشرنگ نوبرانه را برای نخستین بار در بازیهای آسیایی صید کند و حالا همه امیدوارند که الفتی در المپیک هم این شاهکار را تکرار کند. به ویژه اینکه پرش های او در سطح جهانی هستند.

*تنیس روی میز: نوشاد عالمیان، نیما عالمیان، ندا شهسواری

تنیس روی میز ایران برای نهمین بار حضور در بازی‌های المپیک را تجربه می‌کند. ایران در این رشته برای نخستین بار المپیک ۱۹۹۲ بارسلون پای به المپیک گذاشت. در طول این ۲ دهه تنیس روی میز ایران هیچگاه در بخش تیمی و انفرادی صاحب سهمیه نشده و در تنها در بخش انفرادی در المپیک حضور داشته. در پاریس برادران عالمیان و ندا شهسواری نمایندگان تیس روی میز ایران هستد و هر ۳ برای سومین بار پای به المپیک می گذارند. 

تنیس روی میز ایران تاکنون هیچ توفیقی در المپیک نداشته و تنها یک زنگ تفریح بوده اما تجربه بالای این ۳ پینگ پنگ باز و موفقیت های اخیر این رشته به ویژه در بازیهای آسیایی جاکارتا و هانگژو سبب شده تا برای خلق یک شگفتی کورسوی امیدی داشته باشیم. در جاکارتا نوشاد عالمیان بعد از نیم قرن این رشته را صاحب مدال کرد و در هانگژو تنیس روی میز ایران در بخش تیمی و دوبل با برادران عالمیان برای نخستین بار در این دو بخش پینگ پنگ ایران را به مدال رساند.

بهترین نتیجه ایران در تاریخ المپیک متعلق به نوشاد عالمیان در المپیک لندن ۲۰۱۲ است که ستاره چپ دست با کسب ۲ پیروزی با عبور از مرحله مقدماتی وارد مرحله یک شانزدهم نهایی شد و حالا امیدواریم که نوشاد یک دهه بعد با تجربه بالاتر این مسیر را تا یک مدال تاریخی ادامه دهد.


*دوچرخه سواری: علی لبیب (جاده)

دوچرخه‌سواری ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس همانند دوره قبلی تنها با یک رکابزن برای دوازدهمین بار حضور در المپیک را تجربه می‌کند. وضعیت این رشته در چند سال اخیر به اندازه ای اسفناک و تلخ بوده که کسب یک سهمیه در بخش جاده مهمترین موفقیت این رشته در سالهای اخیر است! رشته ای که در هر تورنمنتی پا گذاشته دست خالی بازگشته. علی لبیب دوچرخه سوار جوان ایران در بخش جاده تنها سهمیه ایران را از مسیر رنکینگ به دست آورده.

در بخش پیست مدتهاست که هیچ توفیقی نداشته ایم و آخرین حضور ما به المپیک ۲۰۰۴ آتن باز می گردد که ۲ نماینده داشتیم که یکی از آنها به خط پایان نرسید! اتفاقی که بعد از پیست به جاده نیز سرایت کرده و در ۳ دوره اخیر المپیک رکابرنان ما حتی به خط پایان هم نرسیدند و این بدل به یک ناکامی تلخ و بزرگ شده که از المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا به شکل متوالی و مکرر در دوچرخه سواری ایران در المپیک تکرار شده. در این ۳ دهه تنها رکابزن ایرانی که از خط پایان گذشته، حسین عسگری سلطان کوهستان آسیا در المپیک ۲۰۰۸ پکن بوده که موفق شد رتبه پنجاه و یکم را برای خود ثبت کند.

طعنه آمیز اینکه در همان دوره ۲ رکابزن دیگر ایران به خط پایان نرسیدند. بعد از آن در المپیک ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو رکابزنان دیگر موفق گذر از خط پایان نشدند. برای ۲۰۲۴ پاریس نیز از لبیب تنها انتظار می رود که این طلسم زشت را شکسته و بتواند از خط پایان عبور کند. اتفاقی که برای دوچرخه سواری ایران از مدال المپیک مهمتر است!

*تیروکمان: مبینا فلاح (ریکرو انفرادی)

برای رشته ای که ناکامی پشت ناکامی کسب می کند، در المپیک قبلی نماینده اش یکی مانده به آخر شده و در بازیهای آسیایی هانگژو تقریبا تمامی کماندارانش در دور مقدماتی حذف شده اند، کسب سهمیه المپیک یک رویا بود که مبینا فلاح کماندار جوان ایران آن را تعبیر کرد.

تیروکمان ایران تا کنون در ۴ دوره مختلف المپیک حضور یافته و نخستین حضور آن در المپیک به المپیک ۲۰۰۸ پکن باز می گردد. در تمام این سالها این رشته البته هیچ توفیقی کسب نکرده و در هیچ یک از این ادوار، کمانداران ایرانی موفق به صعود از مرحله نخست حذفی نشده‌اند. مبینا فلاح اما با درخشش در مسابقه تعیین رنک موفق به کسب ۶۵۲ امتیاز و جایگاه ۲۸ شد که بهترین رتبه ورزشکاران کشورمان در بخش مردان و زنان در ادوار المپیک است و همین امیدواری را بوجود آورده که فلاح بتواند طلسم ناکامی تیر و کمان در دور نخست را بشکند.

*سنگنوردی: رضا علیپور (ماده سرعت)

سنگنوردی رشته ای نوپا و تازه وارد در المپیک محسوب می شود که در بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس دومین حضور خود را در المپیک تجربه خواهد کرد و در این دومین حضور، ایران برای نخستین بار صاحب سهمیه شده. رضا علیپور ستاره سنگنوردی سرعت ایران نخستین سنگنورد تاریخ ایران است که در المپیک حضور خواهد یافت. علیپور مدتها رکوردار ماده سرعت و قهرمان جهان بود و بعد از یک دوره فترت در بازیهای آسیایی هانگژو یک طلای خوشرنگ در این ماده به سینه زد تا ثابت کند دوباره به دوران اوج بازگشته. 

سریعترین مرد عمودی ایران حالا در المپیک رویای بزرگی دارد تا نخستین مدال آور تاریخ سنگنوردی ایران در المپیک شود. رویایی که علیپور به آن نزدیک است و در پاریس می تواند آن را تعبیر کند. 

*شنا: سامیار عبدلی (۱۰۰ متر آزاد)

شنای ایران مثل همه ادوار گذشته برای بازیهای المپیک ۲۰۲۴ پاریس موفق به کسب سهمیه مستقیم جهت حضور در رقابت‌های المپیک پاریس نشد با سهمیه اعطایی فینا در این مسابقات حضور خواهد یافت. سامیار عبدلی با کسب امتیاز فینا پوینت از فدراسیون جهانی ورزش‌های آبی، تنها نماینده ایران در این مسابقات است و در ماده ۱۰۰ متر کرال سینه در پاریس به آب خواهد زد.

شنای ایران تاکنون ۸ بار با وایلدکارت و تنها یک بار با حدنصاب ورودی موفق به کسب سهمیه المپیک شده. محمد علیرضایی تنها شناگر ایرانی در تاریخ این رشته ورزشی بود که با رسیدن به حدنصاب مقرر شده از سوی فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های آبی برای ۱۰۰ متر قورباغه سهمیه ورودی برای المپیک برای بازیهای ۲۰۰۸ پکن را کسب کرد و عجیب اینکه وی نیز در مسابقات مقدماتی این رشته حاضر نشد.

سامیار عبدلی در طول یک سال اخیر پیشرفت خوبی داشته و در رقابتهای بین المللی به شکل متناوب رکورد ایران را ارتقا داده و این امید وجود دارد که او در پاریس هم بتواند رکورد ۱۰۰ متر کرال سینه ایران را ارتقا دهد و البته از مرحله مقدماتی نیز صعود کند. اتفاقی که اگر رخ دهد برای شنای ایران برابر با کسب مدال المپیک خواهد بود.


*دوومیدانی: حسن تفتیان (دوی ۱۰۰ متر)/ فرزانه فصیحی (دوی ۱۰۰ متر زنان)

دوومیدانی ایران با حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای هفدهمین بار حضور در این بازی‌ها را تجربه می‌کند. این رشته از باسابقه ترین رشته های ایران در تاریخ ادوار المپیک است که در تمامی دوره‌هایی که کاروان ایران در المپیک حضور داشته، ‌نماینده داشته. دوومیدانی ایران در سالهای اخیر روزگار خوبی را تجربه نکرده و در جاده نزول دویده. برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس نیز این رشته در آخرین لحظات و از مسیر رنیکنگ موفق شد تنها ۲ سهمیه در دوی سرعت ۱۰۰ متر مردان و زنان کسب کند.

بهترین نتیجه دوومیدانی در المپیک مدال نقره احسان حدادی رئیس تازه وارد فدراسیون در المپیک ۲۰۱۲ لندن بوده که اولین و آخرین مدال این رشته را تا به امروز در المپیک به سینه زده اما تکرار چنین مدالی با توجه به شرایط دوومیدانی ایران از سوی دونده های حاضر در پاریس محال است. رشته ای که در این ماده حتی در آسیا نیز نتوانسته به نزدیکی های مدال برسد. رکوردهای تفتیان و فصیحی با نفرات برتر ماده سرعت فاصله معناداری دارد و همین نشان می دهد تنها باید به صعود این دو دونده از مرحله مقدماتی دلخوش باشیم. اتفاقی که در صورت رخ دادن، برای فصیحی و تفتیان یک موفقیت بزرگ است.

انتهای پیام/

ارسال نظر