صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۵۴ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳

آیین رونمایی از کتاب المپیک زرد؛ تحلیل انتقادی بازی‌های المپیک توکیو برگزار شد

امروز با حضور نویسنده کتاب تحلیل انتقادی بازی های المپیک توکیو از این کتاب رونمایی شد.
کد خبر : 924031

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، این مراسم که از ساعت ١٧:٣٠ با حضور رضا شجیع و کاوه صدقی نویسندگان کتاب در نشر ثالث برگزار شد؛ منوچهر زندی، امیررضا خادم، دکتر لیموچی، احسان محمدی، مهدی یزدانی خرم، حامد شکیبانیا و جمعی از ملی پوشان هاکی آقایان و بانوان ایران حضور داشتند.این کتاب به بررسی انتقادی المپیک ٢٠٢٠ توکیو اشاره دارد.

منوچهر زندی که اولین سخنران این مراسم بود؛ ضمن تمجید از نویسندگان این کتاب، گفت من نگاهی انتقادی به المپیک توکیو ندارم چون در آن برهه برگزاری چنین رویدادی با وجود کووید ١٩ بسیار سخت بود.

حامد شکیبا از تهیه‌کنندگان سینما در حاشیه این مراسم گفت: اینکه نگاهی با دید نقادانه به سرمایه‌داری بپردازی کتاب را باارزش می‌کند.

سام کلانتری از هنرمندان سینمای مستند ایران نیز به رابطه سینما و المپیک اشاره کرد و گفت ما بر اساس پژوهش نسبت به فیلمسازی اقدام می‌کنیم.رابطه دنیای فیلم و ورزش به شدت نزدیک به هم است.

او افزود: امیدوارم مجموعه این کتاب‌‌ها ادامه دار باشد و این قبیل مستندات می‌تواند دستمایه خوبی برای ساخت یک فیلم مستند ورزش باشد.

لیموچی نایب رئیس سابق کمیته ملی المپیک نیز گفت: بزرگترین رویداد ورزشی مسابقات المپیک و پارالمپیک است و میلیاردها نفر دنبال کننده این مسابقات هستند و هزاران هزاران یورو توسط اسپانسرها برای این مسابقات پرداخت می‌شود.منشور المپیک اشاره دارد که ورزش به پاک ترین راه پیش برود اما همانطور که اهالی ورزش می‌دادند بدین شکل نیست.این کتاب ۹۸ رفرنس بین المللی دارد و کتاب معتبری حتی برای من استاد دانشگاه است.

او افزود: بعد از المپیک خونین ١٩٧٢ که اسرائیل از قاره آسیا جدا شد و به قاره اروپا منتقل شد حالا هم در تلاش هستند به دلیل مخالفت‌های صورت گرفته به قاره اقیانوسیه منتقل شود.

او ابراز امیدواری کرد که این کتاب به زبان انگلیسی ترجمه شود.

کاوه صدقی یکی از نویسندگان این کتاب در آیین رونمایی کتاب گفت: انتقاد باعث جرقه شکل گرفتن این کتاب شد. این کتاب قرار است یک گفتمان را حول محور خود شکل دهد. اساسا عدد و رقم است و عقیده‌ای در آن نیست. این کتاب در مورد اعدادی صحبت می‌کند که در جاذبه المپیک گم می‌شود. این کتاب خواننده را درگیر آینده ورزش مملکت می‌کند و خوراکی بیش از خوراک رسانه‌ها می‌دهد.

او ابراز امیدواری کرد که این مجموعه کتاب‌ها ادامه داشته باشد. 

رضا شجیع دیگر نویسنده این کتاب گفت: در زمان کووید ١٩ یک کشور کمترین آسیب را در ورزش دید و آن کشور آمریکا بود که به دلیل تجربه حاصل از ماجرای ١١ سپتامبر بود.آن‌ها از ماجرا درس گرفتند و آن را به بندی قانونی تبدیل کردند تا کمترین آسیب را در هنگام وقوع چنین اتفاقاتی بچشند.ما در تاریخ تجدد ایران امتناع پرسش از بعضی مسائل فرهنگی مثل المپیک داشتیم و ماجرای لباس کاروان ایران نگاه از عدم شناخت رسانه‌ای دارد. برای مثال کشور مغولستان فقط به دلیل لباس کاروان ترند المپیک است.

او در انتهای صحبت‌های خود گفت: اگر المپیک پاریس صورتی است المپیک لس آنجلس المپیک رنگین کمانی‌ است و باید دید کشور ما از نگاه فرهنگی چقدر آماده این رویداد است. 

انتهای پیام/

برچسب ها: المپیک
ارسال نظر