صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ترکیه بابت کباب ترکی به کمیسیون اروپا شکایت برد

ترکیه درخواستی را برای ثبت دونر کباب یا همان کباب ترکی به کمیسیون اتحادیه اروپا ارسال کرد تا فقط تولیدکنندگانی که مطابق با روش ثبت شده به پخت آن اقدام می‌کنند، مجاز به تولید آن باشند.
کد خبر : 924013

به گزارش گروه فرهنک و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درخواست ترکیه از کمیسیون اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن دونر کباب در این اتحادیه مانند آنچه پیشتر برای پیتزای ناپلی ایتالیا و ژامبون سرانوی اسپانیا انجام شده بود، با مخالفت آلمان روبرو شد.

بنا بر گزارش‌ها، ترکیه در ماه آوریل درخواستی را برای ثبت دونر کباب یا همان کباب ترکی به کمیسیون اتحادیه اروپا ارسال کرد تا فقط تولیدکنندگانی که مطابق با روش ثبت شده به پخت آن اقدام می‌کنند، بتوانند نسبت به تولید آن اقدام کنند.

تولیدکنندگان آلمانی با ارائه مخالفت خود نسبت به درخواست ترکیه در سطح اتحادیه اروپا در ۲۵ ژوئیه (۴ مرداد ۱۴۰۳)، مناقشه‌ای را به راه انداخته‌اند که آغاز گر یک دوره‌ شش ماهه حل اختلاف شده است. این دوره ۶ ماهه حل اختلاف با مشاوره کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد مالکیت معنوی به پایان خواهد رسید.

ترکیه به دنبال دریافت برچسب «حفاظت از دستپخت سنتی» است، مشابه آنچه به پیتزا ناپولی ایتالیا و ژامبون سیرانو اسپانیایی اعطا شده است. علی‌رغم آنکه این برچسب بالاترین سطح حفاظت معنوی برای غذا در اروپا را ارائه نمی‌دهد، با این حال، هدف درخواست ترکیه از ثبت دونر در اروپا حصول اطمینان از آن است تا پخت دونر تنها به تولیدکنندگانی که به روش‌ها و مشخصات ثبت شده پایبند هستند، محدود شود.

در صورت موافقت برش‌های گوشت گاو و بره «به صورت افقی با ضخامت ۳تا ۵ میلی‌متر بریده می‌شوند» و تنها در این صورت می‌توانند به عنوان دونر برچسب‌گذاری شوند. در همین‌باره برش‌های مرغ هم باید ۱ تا ۲ سانتی‌متر ضخامت داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر