صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۸ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
معاون آموزشی وزیر علوم در گفت‌وگو با آنا اعلام کرد؛

اختصاص تسهیلات ویژه به ۲۰ درصد از دانشجویان استعداد درخشان

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: بر اساس قانون هفتم توسعه، تسهیلات ویژه به ۲۰ درصد از دانشجویان استعداد درخشان در قالب پژوهانه اختصاص می‌یابد که کارگروه مشترک آن با صندوق رفاه تشکیل شده است و به زودی عملیاتی می‌شود.
کد خبر : 923999

روح الله رازینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اختصاص امتیاز‌های ویژه به دانشجویانی که به شیوه استعداد درخشان در مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرش می‌شوند، اظهار کرد: در مقطع کارشناسی ارشد ۳۰ درصد و در مقطع دکتری ۱۰۳ درصد دانشجوی استعداد درخشان جذب کرده‌ایم که نشان دهنده "روند تسهیل در جذب دانشجویان استعداد درخشان" است و رشد قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

وی افزود: در بحث "حمایت از دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه" ظرفیت بسیار خوبی در بند ب ماده ۹۶ قانون برنامه هفتم توسعه ذکر شده است که بر اساس آن تسهیلات ویژه به ۲۰ درصد از دانشجویان استعداد درخشان در قالب پژوهانه و معافیت از هزینه‌های خوابگاه و سلف اختصاص می‌یابد که کارگروه مشترک آن با صندوق رفاه تشکیل شده است و به زودی عملیاتی می‌شود.

رازینی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب در جهت نگهداشت نخبگان این است که از آینده شغلی خود مطمئن باشند؛ تاکید کرد: این کار با همکاری سازمان امور دانشجویان انجام شده است، اما اختصاص بورس‌هایی که برای دانشجویان نخبه فعال شده است یکی از نقاط اهرمی به شمار می‌آید، یعنی وقتی که دستگاه‌های عمومی و خصوصی اعلام نیاز می‌کنند و حاضر می‌شوند که به بورس دانشجوی نخبه بپردازند خیال آن دانشجو را از جهت اینکه در طول تحصیل تسهیلات ویژه دریافت کرده و پس از آن هم مرتبط با رشته تحصیلی خود جذب همان دستگاه مربوطه می‌شوند، راحت خواهد شد و به این ترتیب انگیزه تحصیل و انگیزه ماندگاری در کشور برای آنها افزایش می‌یابد که سال گذشته فرایند این موضوغ آغاز به کار کرد و در سال جاری با قدرت بیشتری در دفترچه کنکور امسال درج می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که آیا آیین نامه جامع برای استفاده از ظرفیت دانشجویان استعداددرخشان در تدریس وجود دارد؟، اظهار کرد: ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد و دانشگاه‌ها در حد ضوابط و چهارچوب‌های خود از آن استفاده می‌کنند، اما برنامه ویژه برای تدریس آنها نداریم. هم اکنون، ظرفیت مدرسان دانشگاهی در قالب اعضای هیئت علمی و استادان مدعو افزایش یافته است. طبیعتا محدودیت‌های قانونی برای حفظ کیفیت آموزشی داریم که اگر فردی مدرک مورد نظر را در آن مقطع نداشته باشد به او اجازه تدریس داده نمی‌شود؛ چرا که نخبه بودن تحصیلی یک داستان بوده که در جای خود قابل توجه است و مدرس و معلم بودن مقوله دیگر است که نیازمند صلاحیت‌های ویژه خواهد بود.

رازینی درباره جذب دانشجویان دوره پردیس خودگردان به عنوان هیئت علمی در دانشگاه‌ها گفت: فرایند جذب هیئت علمی روشن است، یعنی هر فردی که در فراخوان شرکت کرده و شرایط لازم را کسب کند وارد مرحله ارزیابی می‌شود و به مدرک پردیس خودگردان یا غیر از آن ربطی ندارد. در این دوره با هماهنگی که با سازمان نظام وظیفه انجام شد، ضرورت داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان را از میان برداشتیم.

به گفته او، پذیرش مدرس در دانشگاه علمی کاربردی ضوابط خاص خود را دارد که مدرس محسوب می‌شود نه عضو هیئت علمی؛ چرا که دانشگاه علمی کاربردی در معنای خاص خود هیئت علمی نداشته و دارای آیین نامه‌های مربوط به خود در این راستاست.

انتهای پیام/

ارسال نظر