صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۱ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳

مخبردزفولی: ظرفیت علمی رئیس جمهور منتخب برای تقویت جایگاه علمی کشور فرصت ارزشمندی است

رئیس فرهنگستان جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اولین بار است که یک استاد تمام دانشگاه رئیس جمهور می‌شود، عنوان کرد: باید از این فرصت بسیار مغتنم برای پیشرفت‌های بیشتر علم و فناوری و تقویت جایگاه علمی در سطح ملی و بین‌المللی استفاده شود.
کد خبر : 923996

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکصد و چهلمین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم صبح روز پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ به ریاست دکتر محمدرضا مخبردزفولی و با حضور دکتر علی‌اکبر صالحی معاون پژوهشی فرهنگستان علوم و دیگر اعضای پیوسته فرهنگستان علوم برگزار شد.

 سیدمصطفی محقق داماد، رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم در یکصد و چهلمین جلسه مجمع عمومی با تلاوت و تفسیر آیاتی از سوره شورا و تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا اظهار کرد: آیه‌ای که تلاوت شد همان آیه‌ای است که سوره شورا به نام آن نامیده شده است و از ظرائف قرآن است که معنویت، زندگی معنوی را همراه زندگی سیاسی قرار داده است.

در ادامه این جلسه، محمدرضا مخبردزفولی ضمن خوشامدگویی به حاضران و گرامیداشت یاد شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهور و همراهان گرامیشان، به ثبات کشور و استمرار کار‌ها علی‌رغم این ضایعه بزرگ اشاره کرد و گفت: علی رغم حفظ ثبات، انتخابات در موعد قانونی شرایط خاص ایجادشده برگزار شد، این ثبات نشان‌دهنده نظام سیاسی مقتدر است که در سطح جهانی و در دیپلماسی نیز خود را نشان داد.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه رئیس جمهور جدید در زمان معین انتخاب شد و مشارکت مردم بهتر و بانشاط‌تر شد و ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای دکتر پزشکیان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: در طول دوره بعد از انقلاب این اولین بار است که یک استاد تمام دانشگاه رئیس جمهور می‌شود و این یک فرصت مغتنم برای جریان علم کشور است. رئیس جمهور منتخب عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی نیز است و باید از این فرصت بسیار مغتنم برای پیشرفت‌های بیشتر علم و فناوری کشور و تقویت جایگاه‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی استفاده کنیم. این ظرفیت امکان توجه ویژه به نخبگان و آسیب‌ها در این زمینه به خصوص موضوع مهاجرت و توجه ویژه به مسائل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را می‌تواند فراهم کند.

مخبردزفولی با اشاره به تجلیل از پژوهشگران جوان علوم پایه و با قدردانی از گروه علوم پایه فرهنگستان علوم برای ترتیب دادن این مراسم بیان کرد: تجلیل از پژوهشگران جوان در حال تبدیل شدن به سنت است، فصلنامه آموزش مهندسی برند ویژه شده است و رتبه فصلنامه علوم انسانی در حال بهبود است.

رئیس فرهنگستان علوم گفت: امیدواریم فرهنگستان بتواند همچنان حرکت رو به جلوی خود را داشته باشد و از ظرفیت نخبگانی کشور بهتر استفاده کند و در طرح‌های مهم اثرگذار ملی چه در حوزه سیاست‌گذاری و چه در بخش‌های دیگر نقش‌آفرینی کند.

وی افزود: چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در سال ۱۴۰۴ تمام می‌شود و تدوین سند چشم‌انداز حداقل دو دهه آینده در دستور کار مسؤلان کشور قرار گرفته است و این بار به صورت رسمی از فرهنگستان علوم خواسته شده است که در زمینه چشم‌انداز ۲۰ سال آینده اظهار نظر کند. گروه ویژه‌ای با محوریت دکتر حسن ظهور عضو پیوسته فرهنگستان علوم به همراه تعدادی دیگر از اعضای فرهنگستان علوم در نظر گرفته‌ایم و البته متخصصانی که در زمینه از توانمندی استراتژیکی و راهبردی برخوردارند باید در تدوین این سند مشارکت داشته باشند.

مخبردزفولی با اشاره به سیاست‌های کلی علم و فناوری بیان کرد: در سال ۱۳۹۳ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی علم و فناوری را ابلاغ کردند و یک دهه است که از آن سیاست‌ها گذشته است و با توجه به سرعت تحولات علمی مقرر شده که در مورد سیاست‌های کلی حوزه علم و فناوری، فرهنگستان علوم تمرکز ویژه‌ای داشته باشد و در خصوص آن اظهارنظر کند، مسؤلیت این موضوع نیز به کارگروه اشاره‌شده، محول شده است. اعضای فرهنگستان نیز می‌توانند در تدوین سیاست‌های علم و فناوری نیز مشارکت داشته باشند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر