صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حضور معاون استاندار تهران در «تهران ۲۰»؛

وضعیت اقتصادی استان تهران در دولت سیزدهم تشریح شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با حضور در برنامه تلویزیونی «تهران ۲۰» وضعیت اقتصادی پایتخت در دولت سیزدهم را تشریح کرد.
کد خبر : 923953

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد علیمهری، شامگاه چهارشنبه با حضور در برنامه تلویزیونی «تهران ۲۰» تحت عنوان تشریح وضعیت اقتصادی استان تهران اظهار کرد: استان تهران بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از منابع بانکی کشور در تهران و بیش از ۵۰ درصد از درآمد‌های مالیاتی کشور در پایتخت اخذ می‌شود، گفت: بیش از ۷۰ درصد از خدماتی که در کل کشور ارائه می‌شود تمرکز و استقرارشان در استان تهران می‌باشد که همه این موارد نشان از اهمیت این استان دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در خصوص وضعیت شهرک‌های صنعتی استان تهران عنوان کرد: در حال حاضر ۳۲ شهرک صنعتی فعال داریم که ۱۹ شهرک دولتی و ۱۳ شهرک غیر دولتی می‌باشند.

علیمهری افزود: تعداد واحد‌های تولیدی استان تهران ۸۴ هزار واحد و در کل کشور کمتر از ۸۰ هزار واحد تولیدی داریم، به دلیل قانون شعاع ۱۲۰ کیلومتری، پروانه صنعتی صادر نشده و برای دور زدن قانون واحد‌ها به سمت پروانه‌های صنفی رفته اند که ضمن محرومیت از برخی امکانات، نابه سامانی‌هایی را رقم زده اند.

وی بخش زیادی از نرخ رشد اقتصادی کشور را مربوط به استان تهران که دارای بالای ۱۰ درصد است دانست و گفت: استان تهران در هفت محصول حوزه کشاورزی دارای رتبه اول است که شامل سبزی و صیفی، گلخانه، گل شاخه بریده و خوراکی و شاتوت و گیلاس و گوجه سبز می‌باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران حوزه گردشگری این استان را نیز بسیار با اهمیت اعلام کرد و گفت: در این استان ۶۴۳ واحد گردشگری داریم.

علیمهری افزود: ۵۰ درصد کل شرکت‌های دانش بنیان کشور در استان تهران مستقر هستند و سال گذشته و سال قبل آن ۶۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان جدید در تهران مستقر شده اند که بیشتر این شرکت‌ها در حوزه خدمات و آی. تی فعالیت دارند.

علیمهری با اشاره به راه اندازی سامانه رصد در استان تهران افزود: برای امسال ۲۰ درصد به تعهد اشتغال استان تهران اضافه شده و عدد آن از ۱۵۰ هزار به ۱۸۰ هزار عدد رسیده است که تاکنون تعهدات انجام شده و تا پایان شهریورماه نیز ۵۰ درصد از تعهدات اشتغال استان را هم انجام خواهیم داد و در زمینه مشاغل خانگی هم، چون عملکرد خوبی را داشته‌ایم میزان تسهیلات اعطایی این حوزه نیز ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی استان تهران را لوکوموتیو حرکت اقتصاد کشور دانست و گفت: نرخ بیکاری استان تهران از ۶.۵ درصد به ۵.۴ دهم درصد رسیده یعنی ۱.۱ دهم کاهش نرخ بیکاری داشته ایم و در حوزه مشارکت هم از ۴۰.۱ به ۴۱.۲ رسیده ایم که هر دو مورد دو برابر نرخ متوسط کشور است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران عنوان کرد: نرخ رشد استان تهران طی سه سال گذشته از عدد ۵ به ۵.۵ و ۶.۷ دهم درصد رسیده و امیدواریم از عدد ۷ عبور کنیم.

علیمهری بیان کرد: مشاغل خانگی طی سه سال اخیر در استان تهران مورد توجه ویژه قرار گرفته که طی آن استقبال خوبی داشته ایم و در این خصوص استاندار محترم تهران مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی احیای واحد‌های تولیدی در دولت سیزدهم را مورد توجه دانست و گفت: بالای سه هزار واحد تولیدی نیمه کاره و نیمه فعال و تعطیل احیا شده اند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران مهم‌ترین نکته‌ای که در دولت سیزدهم به آن پرداخته شده است را نگاه امیدوارانه تولیدکنندگان دانست و گفت: بخش عمده رقم زننده این نرخ رشد مرهون نگاه امیدوارانه بخش تولید استان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر