صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۹ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
با الهام از پوست اختاپوس؛

قوی‌ترین و بی خطرترین کرم ضدآفتاب ساخته شد 

پژوهشگران با الهام از پوست هشت پا، نخستین کرم ضد آفتاب قدرتمند و البته بی خطر برای محیط زیست را ساختند.
کد خبر : 923935

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازنیواطلس، شیمیدان‌های دانشگاه نورث وسترن موفق شده اند، یک ماده منحصر به فرد را با الهام از رنگدانه موجود در پوست اختاپوس و ماهی‌های مرکب، برای تقویت مواد فعال محافظ پوست در کرم ضد آفتاب و همچنین ایجاد سپر در برابر آسیب‌های پوستی بسازند.

این ماده جدید که فواید بسیاری از جمله خواص آنتی اکسیدانی برای انسان دارد، برای محیط زیست نیز بی ضرر و خطر است و می‌تواند نه تنها محافظت در برابر آفتاب، بلکه به طور کلی مراقبت از پوست را متحول کند.

«لیلا دراوی» «Leila Deravi» و «کامیل مارتین» «Camille Martin» پس از سال‌ها پژوهش، با تاسیس یک شرکت دانش بنیان زیست فناوری به نام «سیسپایر» «Seaspire» «زانتوکرم» «Xanthochrome» را ساخته اند. 

زانتوکروم چیست؟ 

در ظاهر فیزیکی، پودری قهوه‌ای است، اما علم پشت آن بسیار جالب‌تر است. این نسخه سنتز شده گزانتوماتین است: یک مولکول رنگدانه (یا اوموکروم) مهم که در پوست سرپایانی مانند اختاپوس و همچنین حشرات یافت می‌شود.

زانتوماتین همچنین یک آنتی اکسیدان کلیدی است. مولکول‌های رنگدانه یک جزء فعال زیستی حیاتی در آرایش سفالوپود‌ها هستند و همچنین یک ناحیه کروموفور را در خود جای می‌دهند که جذب طول موج نور و در نهایت رنگ سطح را کنترل می‌کند. (نباید با کروماتوفورها، سلول‌های تولید کننده رنگدانه که با عضلات در توانایی استتار حیوانات کار می‌کنند، اشتباه گرفت.)

دراوی، دانشیار شیمی و زیست شناسی شیمیایی دانشگاه نورث ایسترن و مجری این تحقیقات گفت: «راز رنگ منحصر به فرد سفالوپود‌ها از ترکیبات شیمیایی چند منظوره آن ناشی می‌شود که ما آنها را در آزمایشگاه خود در دانشگاه شناسایی کردیم.»

پژوهش‌ها نشان داد این مولکول‌های کوچک درون پوست سرپایان که به استتار در حیوانات کمک می‌کنند، خواص آنتی‌اکسیدانی جالبی دارند.

وی افزود: «این مولکول ها، پاک کننده‌های رادیکال‌های آزاد هستند که برای سلامت و عملکرد سد مانند پوست بسیار مهمند. آنها همچنین دارای خواص نوری بسیار مهمی هستند که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت می‌کنند که عملکرد اصلی برخی از فیلتر‌های UV و ضد آفتاب محسوب می‌شود».

اینجاست که سازگاری آنها برای محافظت از پوست انسان مشخص می‌شود. دانشمندان در پژوهش‌های خود نشان دادند چگونه یک نسخه سنتز شده از گزانتوماتین وقتی با اکسید روی ترکیب می‌شود، می‌تواند به میزان قابل توجهی سطح محافظتی ضد آفتاب را افزایش دهد، بدون اینکه تأثیر منفی بر زندگی دریایی مانند مرجان‌ها و یا انسان‌ها داشته باشد.

دراوی اظهار داشت: «فیلتر‌های UV (سنتی) در ضد آفتاب ها، مسمومیت‌های زیادی ایجاد می‌کنند. برخی از فیلتر‌های شیمیایی UV به طور خاص برای ایجاد گونه‌های اکسیژن فعال شناخته شده اند که نه تنها برای محیط زیست مضر هستند، بلکه می‌توانند به پوست ما نفوذ کرده و باعث ایجاد سمیت‌های سیستمیک شوند.»

دانشمندان با تهیه فرمول زانتوکروم، مشخص کردند این ماده، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش اکسید روی را تا ۲۸ درصد و پتانسیل مسدود کردن نور مرئی را تا ۴۵ درصد افزایش می‌دهد.

 وقتی از این ماده به میزان پنج برابر بیش از مقدار مورد نیاز یک ضد آفتاب، روی نمونه‌های مرجانی ازمایش شد، هیچ تاثیر منفی دیده نشد. 

این مطالعه همچنین نشان داد، زانتوکروم که در شکل خام خود به صورت پودری قهوه‌ای رنگ و دارای بافت دیده می‌شود، از پیری پوستی ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند و حتی می‌تواند کیفیت پوست آسیب دیده از نور خورشید را بازیابی کند.

محققان محصول زیست الهام خود را به عنوان یک عنصر واقعی نسل بعدی می‌بینند که می‌تواند به فرمول‌های دیگر اضافه شود و به عنوان یک تقویت کننده موثر برای ضد آفتاب‌های مبتنی بر مواد معدنی عمل کند.

مارتین گفت: «ما یک مولکول جدید ایجاد نکردیم. بلکه توانستیم ویژگی‌های زیست مولکول‌های موجود در سفالوپود‌ها را جدا و مشخص کرده، نسخه‌ای مشابه زیستی از ماده طبیعی را مهندسی کنیم و زانتوکروم را به عنوان یک ماده فعال جدید که طیف وسیعی از مزایای مراقبت از پوست را ارائه می‌کند، معرفی کنیم».

انتهای پیام/

ارسال نظر