صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

بومی‌سازی صنعت کاغذ نیاز به تکنولوژی دارد/گره خوردن قیمت کاغذ به نرخ دلار

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا ایران معتقد است؛ عمده تکنولوژی وارد شده به صنعت تولید کاغذ، جهانی ناظر بر افزایش بهره وری است، اما با وجود به نوین بودن این صنعت در کشور، ما همچنان به واسطه تحریم‌های ظالمانه به آخرین تکنولوژی‌ها مجهز نشده ایم. همچنین تابحال دانش بنیان‌های این حوزه نیز پیشرفت قابل توجهی در بومی‌سازی فن‌آوری‌ها نداشته‌اند.
کد خبر : 923929

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، صنعت چاپ در سال‌های اخیر همواره در تنش تامین نیاز مواد اولیه جهت تولید بوده است، تاجایی در برخی زمان ها چاپ کتب درسی به دلیل ضعف تولید و واردات کاغذ با تعویق انجام می شد. البته در این سال ها مشکل ارز تخصیصی به واردات محدود کاغذ از یک سو و عدم تامین به موقع مواد اولیه جهت تولید داخلی از سوی دیگر، بازار کاغذ را در یک بحران جدی قرار داده است.

هر سال متولیان بر تامین کاغذ مورد نیاز چاپ کتب دانش آموزان تاکید دارند.اما واقعیت چیز دیگری است؛ ضعف در تولید کاغذ و مشکلات در تامین نیاز بازار از طریق واردات باعث گرانی این محصول در بازار مصرف شده است. کارشناسان و فعالان این صنعت نظرات و راه کارهایی جهت خروج از این بن بست ارائه می دهند اما تا کنون نتیجه ای مطلوب و کاملی در این خصوص بدست نیامده است.

گره خوردن قیمت کاغذ به نرخ دلار

ابوالفضل روغنی رئیس سندیکای کاغذ و مقوا ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا، در خصوص عوامل گرانی کاغذ تحریر،گفت: بخشی از کاغذ تحریر وارداتی است و دلیل افزایش قیمت کاغذ گره خوردن نرخ آن به قیمت دلار است.

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا ایران ادامه داد: در روز‌های گذشته جهشی در قیمت دلار به وجود آمد و در پی آن قیمت افزایش یافت؛ اما در این بین توجه به این نکته ضروری است که از زمان ثبت سفارش تا طی مراحل واردات زمان زیادی طول خواهد کشید و در این بین کاهش قیمت دلار موجب کاهش قیمت کالای سفارش داده شده نخواهد شد.


روغنی گفت: با توجه به عدم استقرار دولت شرایط ثبات تا روی کار آمدن دولت چهاردهم در بازار مهیا نمی‌باشد. به همین جهت قیمت‌های سرگردان فعلی چندان قابل اعتماد نیستند و باید تا چند ماه آینده و استقرار تیم اقتصادی دولت چهاردهم برای تثبیت بازار منتظر بمانیم.

وی تاکید کرد: کاغذ‌های تولید داخل نیز با توجه به تامین مواد اولیه تولید از خارج از کشور به قیمت دلار وابستگی دارند. به همین جهت این جهش و یا کاهش قیمت کاغذ در اثر نوسانات قیمت دلار است و از این جهت بازار کاغذ سفید و یا کاغذ تحریر به شدت به نرخ دلار وابسته است.


وضعیت تخصیص ارز مناسب نیست

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا ایران گفت: مشکل بعدی صنعت کاغذ که بایستی به آن پرداخته شود، عدم تخصیص و تامین به موقع ارز است. با توجه کمبود منابع ارزی کشور عموما زمان تخصیص و تامین به صورت استاندارد نبوده و طولانی می‌شود. همچنین با توجه به تعیین سقف برای ثبت سفارش مواد اولیه تولید کاغذ از سوی وزارت صمت، بازار با کمبود مواد خواهد شد و همین اتفاق پیش زمینه افزایش قیمت‌ها در بازار کاغذ خواهد بود.

وی اظهار کرد: کارخانجات تولید کاغذ هم اکنون با مشکل قطعی آب و برق نیز مواجه هستند و کارخانجات هفته‌ای دو روز تعطیل هستند. همین امر نیز موجب کاهش عرضه کاغذ به بازار و افزایش قیمت شده است.



دانش بنیان‌ها هم نتوانستند کاری کنند

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا ایران در خصوص تزریق تکنولوژی نوین تولید کاغذ به صنعت کاغذ کشور گفت: عمده تکنولوژی وارد شده به صنعت تولید کاغذ، جهانی ناظر بر افزایش بهره وری است، اما با وجود به نوین بودن این صنعت در کشور، ما همچنان به واسطه تحریم‌های ظالمانه به آخرین تکنولوژی‌ها مجهز نشده ایم. همچنین تابحال دانش بنیان‌های این حوزه نیز پیشرفت قابل توجهی در بومی سازی فناوری‌ها نداشته اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کاغذ قیمت کاغذ
ارسال نظر