صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۱۸۳)؛

هوش مصنوعی ویراژ می‌دهد!/ رانندگی خودران و ایمن در آینده نزدیک

پژوهشگران دو مؤسسه تحقیقاتی فعال در صنعت خودروسازی موفق شدند با استفاده از هوش مصنوعی، فناوری دریفت (ویراژ دادن) خودکار را توسعه دهند که نقطه عطف مهمی در توسعه رانندگیِ خودران است.
کد خبر : 923764

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از  اینترستینگ اینجینیرینگ، محققان دو مؤسسه تحقیقاتی تویوتا در ژاپن و دانشکده مهندسی استنفورد آمریکا، طرح مبتکرانه خود را که مبتنی بر هوش مصنوعی است به مرحله‌ای رساندند که با خودکارسازی دریفتِ موتور اسپورت ایمنی رانندگی ر ابالا می‌برد و پس از اصطکاک وسیله نقلیه با زمین، جهتِ حرکت را کنترل می‌کند.

این دو تیم تحقیقاتی نزدیک به هفت سال روی پروژه خود کار کرده‌اند که طی آن دو مدل ماشین اسپرت جی آر سوپرا (GR Supra) را مورد بررسی قرار دادند. طرح آنها شرایط دینامیکی دنیای واقعی را شبیه‌سازی می‌کند و به وسایل نقلیه اجازه می‌دهد به سرعت به ماشین‌های اطراف، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران واکنش نشان دهند.

با اجرای این سیستم، هر وسیله نقلیه مجهز به کامپیوتر‌ها و حسگر‌هایی خواهد شد که فرمان، دریچه گاز و ترمز‌ها را کنترل می‌کنند و در عین حال شبکه وای فای اختصاصی را برای برقراری ارتباط بلادرنگ به اشتراک می‌گذارند.

آویناش بالاچاندران، معاون بخش رانندگی تعاملی انسانی در مؤسسه تحقیقاتی تویوتا، تأکید کرد که هدف از این تحقیق بهبود ایمنی رانندگی از طریق مکانیسم‌های کنترل پیشرفته است.

در این سیستم، هوش مصنوعی از آزمایش‌های قبلی یاد می‌گیرد تا عملکرد خودرو را بهبود ببخشد و آن را قادر می‌سازد تا با شرایط مسیر که به سرعت در حال تغییر است، سازگار شود.

برای دستیابی به رانش پیوسته و مستقل، خودرو‌ها از کنترل پیش‌بینی مدل غیرخطی (NMPC) استفاده می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد ضمن پایبندی به قوانین فیزیکی به طور مداوم حرکات خود را برنامه‌ریزی کنند و از برخورد با موانع و انسان‌ها اجتناب می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر