صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۲ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
در آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم؛

محرابیان: تولید برق کشور به ۳۳۲ میلیارد کیلووات ساعت در سال رسید

وزیر نیرو در آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم گفت: تولید برق کشور به ۳۳۲ میلیارد کیلووات ساعت در سال رسید.
کد خبر : 923736

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم بیان کرد: گزارش مختصر از حوزه آب و برق ارائه می‌کنم. این گزارش حاصل هدایت و مدیریت رئیس جمهور شهید حضرت آیت الله رئیسی و دولت محترم و حاصل تلاش ده‌ها هزار همکار ما اعم از مدیران مهندسین کارگران شرکت‌های پیمانکاری مهندسین مشاور و رکت‌های دانش بنیان هست.

وی افزود: در شروع دولت سیزدهم مجموعه مشترکین ما در صنعت برق، ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود؛ در حال حاضر تعداد مشترکین به ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار اشتراک رسیده است. این بالغ بر ۳ میلیون اشتراک صنعتی و کشاورزی، تجاری، عمومی و خانگی به مشترکین ما افزوده شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: کل افزایش برق تولیدی و مصرفی کشور از ۲۸۷ میلیارد کیلووات ساعت در سال به ۳۳۲ میلیارد کیلووات ساعت رسیده، این رشد برابر با ۴۷.۵ تراوات ساعت است. سرانه رشد یعنی سالانه ۱۵.۲ میلیارد کیلووات ساعت به تولید و مصرف کشور اضافه شده و بیش از ۸۰ درصد افزایش تولید در بخش صنعت و واحدهای تولیدی کشور مصرف شده است.

۲۰ هزار مگاوات نیروگاه در دست ساخت است

محرابیان، همچنین بیان کرد: مقایسه افزایش تولید برق کشور در دولت سیزدهم با اقدامات دولت‌های پس از جنگ در واقع عدد جالبی است. دولت‌های پس از جنگ سالانه بین ۵ میلیارد کیلووات ساعت تا ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت عملکرد داشتند و در دولت سیزدهم این عدد به ۱۵.۲ میلیارد ساعت در سال رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های منصوبه در شروع دولت ۸۵ هزار مگاوات بود در حال حاضر این عدد از ۹۳ هزار مگاوات عبور کرده. یعنی ۸۰۰۰ مگاوات نیروگاه منصوب و کنار آن ۲۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولیدی نیروگاه‌های موجود با اجرای طرح‌های دانش بنیان و ارتقا توان افزوده شده و نیروگاه‌های متعددی هم در همین ماه مرداد در نوبت بهره‌برداری است. نیروگاه سهند، رودشور و ری را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

وزیر نیرو با اعلام اینکه بیش از ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه در دست ساخت است افزود: حدود ۸۵۰۰ مگاوات از این مجموعه در دست اقدام مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است متوسط پیشرفت این نیروگاه‌ها ۵۰ درصد است. نکته قابل توجه این است که بیش از ۵۰ درصد برق مصرفی کشور از طریق کنترل‌های هوشمند مدیریت می‌شود. این ابزار بسیار خوبی برای جلوگیری از اتلاف انرژی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر