صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۲۴ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

جزئیات انتخاب «غزال‌های دانش‌بنیان» اعلام شد

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نحوه انتخاب غزال‌های دانش بنیان را تشریح کرد.
کد خبر : 923691

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر رضا اسدی‌فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در اولین رویداد معرفی غزال های دانش بنیان گفت: از سال ۱۴۰۲، دسته‌بندی جدیدی برای شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شد که شامل شرکت‌های نوپا، نوآور و فناور می شود‌.

وی افزود: شرکت‌های نوپا ۶۷ درصد، شرکت‌های نوآور ۲۴ درصد و شرکت‌های فناور ۹ درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان را تشکیل می‌دهند.

اسدی فرد گفت: همچنین، شرکت‌های نوپا حدود ۸۰ درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که شرکت‌های فناور ۱۹ درصد و شرکت‌های نوآور کمتر از یک درصد از فروش کل را دارند.

معاون توسعه معاون علمی ادامه داد: هدف برنامه هفتم توسعه در یک دوره ۵ ساله، رسیدن به سهم ۷ درصدی از GDP است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی ۲.۸ درصد است،گفت: در سال ۱۴۰۱، کل فروش شرکت‌ها براساس اظهارنامه‌ها، ۶۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: اصطلاح غزال برای شرکت‌هایی به کار می‌رود که در یک دوره معین به‌صورت مداوم نرخ رشد بالایی را تجربه می‌کنند. تک‌شاخ یا یونیکورن به شرکت‌هایی گفته می‌شود که ارزش آنها به یک میلیارد دلار یا بیشتر رسیده باشد.

وی ادامه داد: هدف از ایجاد شرکت‌های غزال، توسعه اقتصاد ملی، ایجاد مشاغل جدید، بازدهی بالای سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه‌ای است. در حال حاضر، ۱۷۰ شرکت دانش‌بنیان یا ۱.۷ درصد از کل شرکت‌ها، شرایط ورود به باشگاه شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان را دارند.

وی گفت: برای انتخاب شرکت‌های غزال، ۷ شاخص اصلی وجود دارد که شامل فروش سالیانه بیش از ۵۰ درصد در ۵ سال اخیر، رشد سالانه ۲۰ درصد در اشتغال طی ۵ سال اخیر، رشد صادرات سالانه ۱۰ درصد در سه سال اخیر و حداقل ۵ میلیون دلار صادرات در سال گذشته، رشد پایدار از نشانه‌های بلوغ شرکت‌ها در کسب‌وکار می شود.

وی گفت: دولت‌ها برای توسعه اقتصاد، به شناسایی و کمک به رشد سریع‌تر شرکت‌های غزال پرداخته‌اند.

اسدی فرد خاطر نشان کرد: شرکت‌های غزال، به دلیل بلوغ بالا، بهترین شناخت را از مسیر آینده خود دارند. برای هر یک از این شرکت‌ها، مسیر رشد ویژه‌ای تدوین شده است که شامل تولید بار اول، تسهیلات، استقرار، نظام وظیفه، مسیر ویژه گمرکی، مالیات، اوراق صکوک و طرح پیشران است.

انتهای پیام/

ارسال نظر