صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۴ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
در گفت‌و‌گوی تفصیلی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با آنا مطرح شد

فعالیت پاتوقی خودروهای پلاک شهرستان/ فوت 5 پلیس راهور در کمتر از 3 ماه + برگه عدم خلافی خودرو سردار حسینی

رئیس پلیس راهور پایتخت از آخرین وضعیت برخورد با خوردوهای پلاک شهرستان، نظرش در خصوص نحوه صدور گواهی‌نامه، برخورد با دوردورهای شبانه تا حساسیت شخصی‌اش روی تخلفات حادثه ساز سخن گفت.
کد خبر : 92359

الهه خانی-گروه اجتماعی: در طبقه ششم اداره پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ که مرکز کنترل و فرماندهی ترافیک پایتخت است،میهمان سردار سید تیمور حسینی هستیم و قرار است گفت‌و‌گویی کوتاه در خصوص آخرین وضعیت حل مشکلات و معضلات ترافیکی پایتخت داشته باشیم. ابتدا از سردار می‌خواهیم در صورت داشتن خودرو شخصی با گرفتن برگه خلافی نشان دهد چه تعداد تخلف برای او به ثبت رسیده است و رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درخواست ما را اجابت می‌کند. پس از دقایقی برگه خلافی به دستمان می‌رسد و مشخص می‌شود هیچ تخلفی برای رئیس پلیس راهور پایتخت به ثبت نرسیده است. ادامه گفت‌و‌گوی آنا با رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ را در زیر می‌خوانید:


*سردار فرزندان شما گواهی‌نامه دارند؟


-خیر، من سه فرزند دارم که دو نفر از آنها به سن گواهی‌نامه رسیدند اما هنوز برای دریافت آن اقدامی انجام نداده‌اند.


*شما چه سالی موفق به دریافت گواهی‌نامه شدید؟


-سال 63 گواهی‌نامه پایه دو دریافت کردم و در سال 70 موفق به کسب گواهی‌نامه پایه یک شدم.


*شما به عنوان رئیس پلیس راهور پایتخت که بیشترین تردد در حوزه استحفاظی شما اتفاق می‌افتد از روند ارائه گواهی‌نامه راضی هستید؟


-اگر بخواهم به فرآیند صدور گواهی‌نامه از 100 نمره دهم به طور حتم این فرآیند نمره 90 را به خود اختصاص می‌دهد.بسیاری از نارضایتی‌هایی که از تخلفات رانندگی در بین جوانان وجود دارد به فرآیند ارائه گواهی‌نامه مرتبط نمی‌شود اگر بخواهیم فرآیند ارائه گواهی‌نامه را به افزایش تخلفات ربط دهیم مثل این است که از یک صنعت ارائه دهنده غذا به خاطر ارائه غذاهای خوشمزه شکایت کنیم و بگوییم چون شما به ما غذای خوشمزه می‌دهید ما هم زیاده‌روی می‌کنیم و پس از آن دچار امراض مختلف می‌شویم. مثلا باید در بخش صدور گواهی‌نامه چه اتفاقی بیفتد که از به اصطلاح دور دور کردن جوانان جلوگیری شود به آنها بگوییم دور دور بد است. همه به این موضوع واقف‌اند،ما هم در بخش آموزش رانندگی بایدها و نبایدها را آموزش می‌دهیم در حالی که تا 20 سال پیش اصلا آموزشی وجود نداشت، فرد کتابچه‌ای را مطالعه می‌کرد برای امتحان می‌آمد یا برای یادگرفتن نحوه رانندگی در خیابان‌های شهر از خودروی والدینش استفاده می‌کرد. پس می‌توانیم بگوییم امروز فرآیند صدور گواهی‌نامه نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.



* تا به حال پیش آمده در قالب لباس شخصی به فردی که در حال انجام دادن تخلف رانندگی بوده است، تذکر دهید؟


-خیر، اگر با راننده‌ای که بی محابا رانندگی انجام می‌دهد و تخلف می‌کند مواجه شده باشم به مرکز اعلام کرده‌ام که به یک تیم دستور دهند تا برای توقف خودروی خاطی اقدامات لازم را انجام دهند.


*شخصا روی چه تخلفاتی حساسیت دارید؟


-مسلماً به عنوان شخصی که مسئولیت راهور تهران بزرگ را بر عهده دارد، روی تخلفات حادثه‌ساز حساس هستم. حرکات مخاطره‌آمیز در بزرگراه‌ها، لایی کشیدن و سرعت غیرمجاز برای دیگران ایجاد خطر می‌کند و حساسیت‌ برانگیز است اما وقتی خودرویی پارک دوبل انجام می‌دهد،تنها سد معبر کرده است و پلیس می‌تواند در صورت مشاهده شخص خاطی را اعمال قانون کند هر چند که اگر چنین موردی را هم مشاهده کنم دوباره با مرکز تماس می‌گیرم و درخواست رسیدگی خواهم کرد زیرا در برخی از خیابان‌ها ترافیک به وجود آمده ناشی از پارک دوبل خودروهاست.



*برخی مدعی هستند در قسمت‌های جنوب شهر تخلفات رانندگی بارزتر از نقاط شمالی شهر است، این دیدگاه را تایید می‌کنید؟


-خیر، این حرف به هیچ وجه درست نیست. جغرافیای تخلف ما متفاوت است شاید در یک منطقه جنوب شهر بیشتر با تخلفاتی مواجه هستیم که از جنس توقف‌های غیر مجاز است مثلا یک وانت میوه‌فروش که این سبک تخلفات در جنوب شهر دیده می‌شود زیرا در شمال شهر وانت میوه‌فروشی وجود ندارد. در شمال شهر بیشتر تخلفاتی از جنس دور دورها دیده می‌شود.هر منطقه‌ای جنس تخلف خود را دارد اما نمی‌توان معتقد بود تخلفات رانندگی در جنوب شهر بیشتر و در شمال شهر کمتر است. نوع تخلفات متفاوت است اما متخلف بودن یا نبودن افراد در زمینه رانندگی ربطی به جنوب شهر و شمال شهر ندارد.


*سال گذشته در همین دوردورهای شبانه چند تصادف وحشتناک رخ داد و پس از آن شما گشت‌های شبانه را افزایش دادید؛ امروز می‌توانید مدعی شوید که تخلفاتی از این دست کاهش پیدا کرده است؟


-بله، به طور حتم می‌توانیم بگوییم این نوع تخلفات کاهش پیدا کرده است ولی نمی‌توانیم ادعا کنیم که در آینده شاهد این گونه تصادفات نخواهیم بود.به عنوان مثال ما اعلام می‌کنیم که دور دور کردن ممنوع است و در صورت مشاهده با آن برخورد خواهد شد اما این برخورد به این معنا نیست که ما توانسته‌ایم این موضوع را به صفر برسانیم همچنان که در تمامی دنیا مفاهیمی مثل سرقت، خرید و فروش مواد مخدر، جنایت و ... ممنوعیت دارد ولی در سراسر دنیا به صورت روزانه اتفاق می‌افتد.



*با توجه به اینکه به فصل تابستان نزدیک می‌شویم چه تعداد تیم به صورت شبانه بزرگراه‌های پایتخت را رصد می‌کنند؟


-بیش از دو سال است که به صورت ویژه تیم‌های فوق‌العاده‌ای را برای ساعات پایان شب و اولیه بامداد مشخص کرده‌ایم در طول تابستانی که در پیش داریم و ایام ماه مبارک رمضان که بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از ساعت 10 شب به بعد به پارک‌ها و بوستان‌های پایتخت بروند حجم ترافیک ما تا ساعت 1 الی 2 صبح ادامه دارد تیم‌های فوق‌العاده به تعداد کافی وجود دارند برای اینکه بتوانند سطح معابر پایتخت را به خوبی پوشش دهند.


شایع‌ترین تخلفات رانندگی در پایتخت چیست؟


-شایع‌ترین تخلفات رانندگی در پایتخت را تخلفات ساکن به خود اختصاص می‌دهند،استفاده از تلفن همراه و ورود به محدوده طرح زوج و فرد از جمله شاخص‌ترین تخلفاتی است که در پایتخت رخ می‌دهد.


*در سال 95 چه تعداد از ماموران پلیس راهور دچار آسیب یا فوت شدند و پس از آن چه تمهیداتی برای خانواده‌هایشان اندیشیده می‌شود؟


-در سال 95 متاسفانه 5 نفر از ماموران پلیس راهور را از دست داده‌ایم این موضوع نشان دهنده این است که همکاران بنده در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند که جزء لاینفک شغل‌شان محسوب می‌شود،تمهیدات برای حمایت از خانواده آنها در نظر گرفته شده است اما آن گونه نیست که بتوانند جبران نبود آن فرد را بکنند اما در حد بضاعت و توان خود اقداماتی را انجام خواهیم داد.


*یکی از مشکلاتی که اخیراً موجب رنجش شهروندان پایتخت شده است ورود خودروهای پلاک شهرستان به پایتخت و بعضا جابه‌جایی مسافر با این خودروهاست، پلیس در این زمینه چه اقداماتی را انجام داده است؟


-حدود یک ماه است که برخورد خود را با این موضوع آغاز کرده‌ایم. همانطور که گفتید این خودروها غالبا به مسافرکشی مشغول هستند و به صورت پاتوقی در هر نقطه از شهر تهران فعالیت می‌کنند مثلا یک استان در میدان کاج کار می‌کند و استانی دیگر در پل مدیریت و شریعتی مشغول به فعالیت است،این اقدام را ماموران پلیس راهور به صورت دستی انجام می‌دهند و علاوه بر اعمال جریمه خودروی مذکور توقیف می‌شود. تعداد این خودروها کمتر شده است اما باز هم ادعا نمی‌کنیم که تعداد خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت به صفر رسیده است.



*اخیرا در شورای شهر آقای طلایی از جانمایی نامناسب تابلوهای راهنمایی و رانندگی گله‌مند و معتقد بود تابلوها به وسیله درختان پوشیده شده است، این موضوع را تایید می‌کنید؟


-درخت‌ها که باید به طور مرتب هرس شوند. اما جانمایی‌ها بیشتر برای تابلوهای راهنما آن هم در معابر بزرگراهی نامناسب است که باید اصلاح شود و خودرویی که با مسیرها آشنایی لازم را ندارد باید از یک فاصله مناسب متوجه شود که از کدام خروجی برای رسیدن به مقصد خود استفاده کند و گاهی پیش می‌آید که رانندگان از یک خروجی عبور می‌کنند و متوجه می‌شوند اشتباه است و بعد به برگشت با دنده عقب مبادرت می‌کنند که این خود باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می‌شود که البته این موضوع خیلی هم شایع نیست،البته برخی از رانندگان هم خود دقیقا نمی‌دانند که چگونه باید به مقصدشان برسند و این هم به مشکل دامن می‌زند.



*رفتار ماموران راهور با شهروندان در پایتخت نسبت به گذشته بهتر شده است اما باز هم در برخی از موارد برخی از شهروندان از رفتارهای نامناسب بعضی از ماموران گلایه‌مندند،این موضوع به نظر شما نشان‌دهنده این است که ماموران به دوره‌های آموزشی بیشتری نیازمندند یا یک مامور برای برخورد با فرد متخلف باید رفتار تادیبی هم از خود نشان دهد؟


کلاس‌های آموزشی و تعالی سازمانی بدون شک جزء اولویت‌های ویژه پلیس راهور است و ادامه‌دار خواهد بود اما من ادعا نمی‌کنم که روزی خواهد رسید که مامورین ما حتی یک تنش و برخورد هم با شهروندان نداشته باشند.این انتظار درستی نیست که من بخواهم یکی از نیروهای من روزی 8 ساعت در این گرما یا در شرایطی این چنینی در کف خیابان بایستد و آلودگی هوا را تحمل کند و تنشی رخ ندهد مگر سیستم عصبی یک آدم تا چه اندازه می‌تواند دوام بیاورد تا فردی در برخورد با مشکلات از کوره در نرود.ضمن اینکه بخش عمده‌ای از رفتارهایی که پلیس انجام می‌دهد بازتاب رفتار رانندگان است ما باید هر دو طرف را اصلاح کنیم اما می‌توانیم مدعی باشیم که رفتار پلیس نسبت به سابق بسیار بهتر و وزین‌تر شده است اما تا نقطه آرمانی که ما متصور شده‌ایم فاصله طولانی وجود دارد اما به شدت علاقه‌مندیم که خود را به آن چشم‌انداز نزدیک کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر