صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۵ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

راهکار‌های نوآورانه و فناورانه برای ایمنی جاده‌ها بررسی می‌شوند

فراخوان ارائه راهکار دانش بنیان برای ایمنی حمل و نقل و کاهش تلفات جاده‌ای توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری منتشر شد.
کد خبر : 923536

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، صادق توسلی‌زاده، رئیس مرکز راهبری ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوریو اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، هدف اصلی پروژه ملی راهکار‌های دانش بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن (کاج) را استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و ارائه راهکار‌های نوآورانه و فناورانه در جهت کاهش تلفات و خسارات ناشی از سوانح رانندگی خواند و اظهار کرد: با ارائه راهکار‌های کم هزینه و زودبازده در مراحل اولیه پروژه از این ظرفیت استفاده و در مراحل بعدی اجرای طرح، اهداف کلانتر دنبال شود.

وی ادامه داد: این طرح شامل تهیه و اجرای بسته‌ای از راهکار‌های فناورانه و نوآورانه است که هر یک به نوبه‌ی خود اثرگذاری خاص خود را دارند و در کنار هم موجب ایجاد یک جریان برای کاهش تلفات جاده‌ای در کشور می‌شوند.

رئیس مرکز راهبری ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به همکاری خوب طرفین موافقت‌نامه پروژه مذکور، گفت: در مسیر این طرح پیشرفت خوبی حاصل شده است. تعیین محور، ارزیابی نقاط پر حادثه محور و توافق با استانداری قزوین جهت اجرای آن در استان قزوین از مواردی است که انجام شده است و با تعیین برنامه زمانی انجام پروژه هم اکنون در مرحله انتشار فراخوان هستیم.

توسلی زاده ادامه داد: شرکت­‌های دانش ­بنیان با استفاده از RFP‌های تهیه شده پروپوزال خودشان را برای مرکز راهبری ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش بنیان ارسال و در مرحله بعد با ارزیابی پروپوزال‌ها طرح با همکاری با شرکت‌های دانش بنیان منتخب در مرحله پایلوت اول رو جلو رود.

به گفته وی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری مضاف بر آنکه یکی از طرفین موافقتنامه کاج است، دبیرخانه مرکزی آن نیز بوده و راهبری پروژه اعم از تشکیل جلسات شورای نظارت و کمیته راهبری، انتشار فراخوان و موضوعات مشابه را عهده دار است.

رئیس مرکز راهبری ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ضمن اشاره به حمایت‌های مالی معاونت علمی و فناوری، بیان کرد: این معاونت، حمایت‌های دیگری همچون تسهیل در استفاده از ظرفیت‌های دیگر در کاج همانند برش استانی استان قزوین و استفاده از کمک‌های صندوق نوآوری و شکوفایی را هموار کرده تا شرکت‌های دانش بنیان با فراغ بال بیشتری در طرح حضور پیدا کنند.

توسلی‌زاده ضمن تاکید بر اینکه «کاج» برای ایمنی حمل و نقل جاده و کاهش سوانح و تلفات جاده طراحی شده است؛ عنوان کرد: تمام منایع مورد نیاز برای اجرای پایلوت اول طرح به‌صورت مشارکت از محل منبع معاونت علمی و وزارت راه تامین می‌شود و درصورت کسری بودجه از موافقت نامه برش استانی استانداری قزوین استفاده می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیرو مذاکراتی که با صندوق نوآوری و شکوفایی به عمل آمده است مقرر شده است حمایت‌های گوناگونی اعم از تسهیلات با بهره کم نیز به شرکت‌ها تعلق گیرد.

به گزارش آنا، مهلت فراخوان شرکت‌های دانش بنیان در برنامه ملی کاج (راهکار دانش بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن) تا پنجم مردادماه تمدید شده است.

از مهم‌ترین محور‌های مورد حمایت معاونت علمی در مسیر ارتقای ایمنی راه، توسعه فناوری دوربین جاده‌ای با قابلیت نصب بر روی پهباد است. ثبت سرعت غیر مجاز، تشخیص تصادف و ارسال مختصات، رعایت فاصله طولی، دید در شب جهت اعمال قانون و قابلیت استعلام هم زمان بیمه و معانیه فنی، افزایش دوام و تاب لغزشی آسفالت، تابلو‌ها (VSL، VMS، فاقد ارزش سرقت و قابلیت اتصال راحت)، مدیریت صحنه تصادف (موقعیت یابی حضور به موقع عوامل مربوطه و تجهیزات نوین استفاده از پهپادها)، خط کشی (رنگ و افزایش دوام)، حفاظ (طراحی و ساخت حفاظ‌های جدید و افزایش دوام حفاظ‌های موجود)، روشنایی و مواد جایگزین نمک پاشی دیگر محور‌های این فراخوان را تشکیل می‌دهند.

طرح‌ها یا محصولات ارائه شده برای کسب حمایت می‌بایست به بلوغ فناوری رسیده و در مرحله تجاری سازی باشد همچنین باید از ویژگی فناوری و نوآوری ویژه برخوردار باشند.

علاقه‌مندان به شرکت در این طرح حمایتی تا پنجم مردادماه سال جاری فرصت دارند پس از مطالعه RFP‌های مربوط به هر محور نسبت به تکمیل پروپوزال اقدام کنند. (قابل دانلود از سایت https://evnd.co/۵xGxm)

انتهای پیام/

ارسال نظر