صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۴ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

شیاطین سرخ در مسیر پوست اندازی؛ چرا منچستریونایتد به عمل جراحی «قلب باز» احتیاج دارد؟

اریک تن هاخ بعد از دو سال کار در منچستریونایتد به تمام جزییات سرخپوشان واقف شده؛ او حالا خوب می داند برای رفع مضلات تیم، باید در همه زمینه ها تغییرات گسترده ای ایجاد کند و با تاکتیک های جدیدی وارد میدان شود.
کد خبر : 923501

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در سال 2022 که «اریک تن هاخ» به عنوان سرمربی تیم فوتبال منچستریونایتد انگلیس برگزیده شد، کمتر کسی نقدهای رالف رانگنیک، مسئول فنی موقت تیم توجه می کرد. در آن هنگام سرمربی آلمانی مربی چند ماه شیاطین سرخ به رسانه ها می گفت:«دامنه مشکلات در الدترافورد آنقدر گسترده و پیچیده است که با اعمال یکسری تغییرات جزیی نمی توان چیزی را حل کرد.»

رانگنیک که استاد مربیان بزرگی همچون یورگن کلوپ، توماس توخل و یولیان ناگلسمان بوده و مبتکر واقعی «گگن پرسینگ» (پرس شدید از جلوی زمین)به حساب می آید، اضافه می کرد: «مشکلات تیم آنقدر زیاد هستند  که منچستریونایتد واقعا احتیاج به عمل جراحی قلب باز دارد.» به این حرف در آن موقع توجه زیادی نشد. حتی تن هاخ هم که آمد، وعده ساخت تیمی قدرتمند در مدتی کوتاه را داد. اما حالا که دو سال از حضور سرمربی هلندی گذشته و بارها تا «لبه تیز اخراج» پیش رفته، قبول دارد که حرف های مسئول فنی پیشین تیم درست بوده است.

*جراحی کامل تیم

تن هاخ اکنون دو فصل بسیار سخت را در جزیره سپری کرده؛ در این مدت به خاطر نتایج ضعیف تیم، مرتب تحت فشار زیاد رسانه ها و هواداران قرارگرفته است. مربی 54 ساله که در پایان فصل اخیر در مقامش با امضای قراردادی یک ساله  ابقا شد تا «انقلابی تازه» را نزد شیاطین ایجادکند، به مربی سابق تیم حق می دهد که می گفت:«مشکلات تیم یکی، دو تا نیست و یونایتد نیاز به عمل جراحی سنگین نیازدارد»

تن هاخ هفته اخیر با روزنامه آفتون بلات چاپ کشورش همین موضوع را به روشنی بیان کرد: «مشکلات یونایتد با تغییرات جزیی قابل حل نیستند. رانگنیک نیز با وجودی که زیاد اینجا نبود اما به خوبی متوجه این نکته شد. چون تیم نیاز به عملیات تغییر و تحول گسترده به شکل عمل قلب جراحی باز دارد.من هرجا رانگنیک را ببینم، از او تشکر می کنم از این بابت چقدر سختی کشید. زیرا لمس کرد معضلات تیم چقدر زیاد هستند. البته من هم از ابتدا تلاش کردم از بار مشکلات کم کنم. هر چند برای ایجاد تغییرات  گسترده باید محدودیت های باشگاه را درک  می کردم. به نوعی مجبور بودم براساس توان مالی باشگاه پیش بروم.»

 

*آغاز دوره تغییر

از زمانی که «سر جیم راتکلیف» در دسامبر گذشته 27.7 درصد سهام باشگاه را خریداری کرد، یونایتد ها دوره تغییرات گسترده را  آغازکردند؛ پروسه ای  که ابتدا در محدوده «بیرون از زمین» صورت گرفت  و حالا به تحولات «داخل میدان» منتهی  شده است. در اولین گام تغییرات بیرونی، عمر برادا، دن اشورت، جیسون ویلکاس و کریستوفر ویل پست های هیات مدیره را برعهده گرفتند و باشگاه هم 50 میلیون پوند خرج بهبود کیفیت زمین های تمرینی اش کرد. اما در بحث نوآوری های  داخل میدان، بحث خریدها پیش آمد که در هفته گذشته جاشوا زیرکزی، مهاجم و لنی یورو، مدافع از بولونیا و لیل با باشگاه قرارداد امضاکردند. حالا نیز در فاصله تقریبی 7 هفته تا پایان مهلت پنجره نقل و انتقالات تابستانی صحبت از این است که یونایتد برود و «ماتیس دلیخت» مدافع میانی و هلندی بایرن مونیخ را جذب کند.

در این مورد سرمربی تیم می گوید: «البته که ماتیس را از زمان حضورش در آژاکس آمستردام به خوبی می شناسم و علاقه مان را به استخدامش انکار نمی کنم. دو سال قبل هم که به اینجا آمدم، او مورد توجه ما بود و در لیست ما بود.»

 

*رفع تنش ها با سانچو

اما در همین مسیر اتفاقات جدید داخل مستطیل سبز، به نظر می آید رویداد خوب و خوشی نیز در ارتباط با «جیدون سانچو»، وینگر تکنیکی تحت قرارداد باشگاه رخ داده باشد. چرا که در آگوست سال 2023 بین مربی و مهاجم انگلیسی اوضاع بسیار جنجالی شد تا جایی که «مغز متفکر» سرخ ها این چهره را از تمرینات تیم کنارگذاشت. بعد وینگر تکنیکی مدتی را با تیم دوم باشگاه تمرین کرد تا این که به عنوان یار قرضی به دورتموند، تیم آلمانی سابقش رفت.اما اکنون به نظر می آید دوران درگیری ها به پایان رسیده و تنشی میان این طرفین وجود ندارد.

در همین ارتباط نیز تن هاخ می گوید: «ما حرف های خوبی زدیم. همه ممکن است اشتباه کنند.وقتی بازیکن خودش به اشتباهی که مرتکب شده پی می برد، فوری آن را تصحیح می کند و در مسیر صحیح قدم برمی دارد. این باشگاه به بازیکنان خوب احتیاج دارد . نکته قطعی همین است که سانچو بازیکن خیلی خوبی است. امیدوارم کامل با تیم هماهنگ شود و بتواند در موفقیت تیم سهم داشته باشد.»

*تغییر پلن های تاکتیکی

در کنار تغییرات رخ داده، سرمربی با تجربه حالا می داند چه «پلن تاکتیکی» را باید جایگزین استراتژی سابق کند تا تیم قدرتمندتر در پیکارها ظاهر شود. مربی هلندی  می گوید: «در دو سال گذشته گرفتاری های فنی زیادی داشتیم. وقتی تیم نمی تواند برنده شود، نباید هم به راحتی ببازد. نباید در آخرین ثانیه ها بازیکنان فکرکنند کار دیگر تمام است و بازی را رهاکنند و آنچه که به سختی به دست آمده از دست برود. من از آن دسته مربیان نیستم که به حداقل راضی باشد. در فوتبال رده بالا خیلی از استانداردها باید رعایت شوند و جزییات تاکتیکی برای هریک از بازیکن باید تعریف و تفهیم شود.. البته هنوز تغییرات کامل نشده و به سطح کاملا برتر نرسیده ایم. تلاش مان این است که به آن حد برسیم. با این همه  به بازیکنانم گفته ام باید از نظر بدنی، ذهنی و روانی در بالاترین سطح آمادگی قرارگیرند چون ما منچستریونایتد هستیم و باید کیفیت برتری را به معرض نمایش بگذاریم.»

*نیستلروی، همکاری جدید

تن هاخ که فصل قبل تیمش در رده نازل هشتم لیگ برتر  قرار گرفت، معتقد است بهترین نتیجه اش فتح جام حذفی (اف ای کاپ) در پایان فصل گذشته مقابل همشهری ها منچسترسیتی بوده، او حتی در کادر فنی هم جراحی کرده است. بعد از اتمام فصل قبل وقتی دید بنی مک کارتی و میچل فان درگراگ از کادر همکارانش، انگیزه ای برای ماندن و تلاش بیشتر ندارند، سراغ رود فان نیستلروی، هموطنش که یکی از اسطوره های «من یو» به حساب می آید، رفت. گلزن پیشین  که حالا مربی محترمی است در کنار «رنه هاک» با تجربه قرار است به سرمربی سرد و گرم چشیده تیم برای پیشبرد اهدافش کمک کنند.

 

*درخشش دیالو در دوران تحولات نوین

در روزهای اخیر منچستریونایتد دومین بازی تدارکاتی پیش فصل خودش را نیز برگزارکرد که  مقابل گلاسگو رنجرز به برتری 2 بر صفر رسید. این برد بیش از همه به لطف درخشش «آماد دیالو» به دست آمد. وینگر 22 ساله در نیمه اول فوق العاده بود  و بازی درخشانش را با یک گل زده تکمیل کرد. بعد از مسابقه تن هاخ در مورد قابلیت های دیالو صحبت و مشخص کرد چه انتظاراتی برای فصل جدید دارد.

«بدیهی است که او هنوز جوان است اما دیگر بازیکن بی تجربه نیست. فصل قبل زمان سختی را به خاطر مصدومیت های اعصاب خردکن داشت. اما قبل تر  از آن نیز عملکردش به عنوان بازیکن قرضی خوب بود. در پایان هم عملکردش خوب بود تا جایی که ما را به یاد گذشته اش انداخت. بعد از پشت سرگذاشتن آن همه سختی، فصل جدید می تواند فصل شکوفایی و درخشش او باشد. همینطور فصلی که منچستریونایتد بتواند براساس قابلیت هایش، تاکتیک های خود را در زمین پیاده کند و پیش برود.»

این اظهارات مثبت از طرف مسئول فنی تیم در حالی عنوان شد که دیالو از ژانویه 2021 بازیکن تحت قرارداد یونایتد هاست. در آن موقع مدیریت باشگاه بیش از 20 میلیون یورو برای انتقالش از آتالانتا ایتالیا پرداخت کرد. البته در این 3 سال وی دو بار به عنوان بازیکن قرضی به به رنجرز و ساندرلند داده شد. در کل  وی تاکنون توانسته در 21 بازی با پیراهن سرخ، 3 گل بزند و 2 پاس گل دهد.

*جراحی ها جواب می دهند؟

حالا با تغییرات گسترده ای که در رده های مختلف یونایتد رخ داده و تن هاخ در فصلی که ابقاشده و به قول خودش «جراحی ها» را آغازکرده، باید منتظر ماند و دید سرخپوشان چه سرنوشتی پیداخواهند کرد. در شرایطی که طی 11 سال گذشته و دوران پسا «سرآلکس فرگوسن» کبیر، «من یونایتد» یک روز خوش ندیده، حالا باید صبرکرد و نتایجی که در فصل 2025-2024 می گیرد را مورد ارزیابی قرارداد. آنوقت است که می توان گفت این جراحی ها ثمربخش بوده و مربی کنونی قادر شده یونایتد را به دوران شکوه و عظمت گذشته بازگرداند یا خیر.

انتهای پیام/

ارسال نظر