صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۳ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

دبیر: کار من دخالت در همه امور است چون باید مسئول و پاسخگو باشم/ از یزدانی مدال نمی خواهم+ فیلم

رئیس فدراسیون کشتی گفت: یک خط فکری خطرناکی از هفته گذشته شکل گرفته بود که باید با شما در میان می گذاشتم.
کد خبر : 923487

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا،علیرضا دبیر در نشست خبری امروز قبل از بازی های المپیک پاریس اظهار کرد: وقتی می خواستم نشست را برگزار کنم به من گفتند که نگذار چون هر بار نشست که می گذاری یکسری آدم مشکل دار حاشیه درست می کنند. ایراد کاری از من نمی توانند پیدا کنند به شلوارم گیر می دهند و از این کارهای الکی. خواهش می کنم به کشتی کمک کنید. یک اتفاقاتی داشت در کشتی می افتاد و یک خط فکری ایجاد شده بود و من باید با شما صحبت کنم.

وی افزود: یک خط خطرناکی در هفته گذشته می رفت که من باید با شما در میان بگذارم. باید واقعیت المپیک را با هم مرور کنیم. خارج از بحث المپیک امروز نرویم. چرا فلانی عوض شد و این حرف ها را بگذارید برای بعد. بگذارید بچه ها تمرکز کنند. شما رسانه ها یک طوری سوال کنید که به تیم های ملی ما کمک شود.

رئیس فدراسیون کشتی در پاسخ به این سئوال که گفته می شود تیم ملی کشتی قرار نیست در دهکده مسابقات حاضر شود، گفت: من خیلی صریح بگویم این موضوع برای یک سال قبل است که کارهایش را کردیم. باید از دوستانی که به ما در این زمینه کمک کردند تشکر کنیم. من چون بچه ها در دهکده هستم لطفا طوری مدیریت کنید رد مورد حرفهایم به کسی اثر نگذارد. من بالا و پایین المپیک را دیده ام. دهکده المپیک طوری است که چشم ملت به ورزشکاران است اما می بینیم که یک دختر بچه چینی 16 ساله 6 تا مدال طلا گرفته است و بچه  های ما بهم می ریزند.

وی افزود: این یک مورد است. 10 هزار ورزشکار کاملا حرفه ای هستند که بالای 6 هزار تا حسن یزدانی آنجا هستند. آنهایی که در دهکده هستند می دانند به اسم تیم آنجا هستی اما تیم نیستیم. هر کسی یک ساعتی می رود. از دهکده تا سالن مسابقه 40 دقیقه راه است اما جایی که ما گرفتیم 7 دقیقه تا مکان مسابقه راه است. بعد بحث غذا را در پیش داریم. ما ایرانی ها طعم غذا برایمان مهم است. در بازی های آسیایی امین میرزازاده به دلیل غذای بد 7 کیلیو لاغر کرد. ما برای این تغییر جا یک ریال هم از کمیته و وزارت پول نگرفتیم و خودمان نزدیک 400 هزار یورو هزینه کردیم اما برای اینکه تیم نتیجه بگیرد این کار را کردیم. شما هم از این دید ببینید. الان جز ما تیم امریکا و برخی تیم های بزرگ دیگر دنیا هم در دهکده مسابقات نیستند.

دبیر در خصوص اینکه ممکن است در کنار تشک کمک فنی به کشتی‌گیران و کادر فنی کند، گفت:کُچ کردن که هیچ، اگر لازم باشد، ماساژ هم می‌دهم و آب می‌آورم. من یاد گرفته‌ام که کار را روی زمین نگذارم. هر کاری برای موفقیت تیم لازم باشد، انجام می‌دهم. در فضای مجازی نیستم و وقت آن را ندارم. حتی دیشب در فدراسیون خوابیدم، اما به گوشم رسیده که می‌گویند فلانی در کار تیم دخالت کرده است. این یعنی چه؟ کار من همین است و من مسئول هستم. کسانی که این حرف‌ها را می‌گویند، یادشان نرود که من هم کشتی گرفته‌ام. حتماً دخالت می‌کنم و وظیفه من این است. بد است که رئیس فدراسیون بتواند ایراد فنی بگیرد؟ مگر می‌شود مثلاً به سوریان گفت نظر فنی ندهد؟ من در آن اندازه نیستم و هیچ وقت در حد موحد و تختی نیستم، اما کمی کشتی گرفتم. من تشک تمیز کردم، فحش خوردم و وظیفه دارم که پاسخگو باشم. مسئول بودن فقط کت و شلوار پوشیدن و پشت میز نشستن نیست.

دبیر در واکنش به این سوال که تمرینات بدنسازی فشار زیادی را وارد می‌کند و ممکن است برخی بدن‌ها این فشار را تحمل نکند، گفت: کاری که من باید کنم، این است که به تیم کمک کنم. روزانه 240 یورو بابت هر ورزشکار که اعزام می‌شود، پول می‌دهیم. امسال بیش از 50 اعزام داشتیم. از بهترین پزشک‌ها خواستیم کنار تیم باشند. هر چه لازم بوده، انجام داده‌ام. استراحت، تفریح، خواب، کنسرت و هر چه لازم بوده، فراهم کردیم. در مورد بدنسازی باید گفت این 5،6 ماه مهم است و خودم نظارت دارم. میرزازاده 3،4 بار ضربه خورد. مربیان کار را بلد هستند و بدنسازها هم همین طور. البته خودم در این 20 روز نظارت داشتم. 20 روز آخر تمرینات بسیار مهم است و باید بدن ورزشکار مدیریت شود‌. آنچه باید انجام شود، صورت گرفته و چیزی کم نگذاشته‌ایم‌.

وی درباره بالا بودن انتظارات از کشتی واینکه چقدر شانس مدال در کشتی وجود دارد، عنوان کرد: از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تشکر می‌کنم. وقتی نمی‌دادند، غُر می‌زدم و الان که کمک می‌کنند باید بگویم. همچنین از 430 میلیارد بودجه تشکر می‌کنم که یک چهارم آن را گرفتیم، ولی باز هم تشکر می‌کنم. بعد از بازی‌های آسیایی کار را با دوستان آغاز کردیم و متشکریم. نمی‌توانم لفظ قلم صحبت کنم و به نحوه حرف زدنم خودم افتخار می‌کنم. پیش‌بینی برای برخی یک کسب و کار است. وقتی پیش‌بینی می‌کنیم، هزینه دارد. یک نفر گفته فرنگی سه طلا می‌گیرد، چرا دروغ می‌گویید؟ چرا افراد همین طوری حرف می‌زنند؟ پیش بینی کردن هیچ هزینه‌ای برای افراد ندارد و فقط فشار را روی تیم بالا می‌برند. غیر از 2012 لندن در کدام المپیک ما دو طلا گرفتیم؟ مگر خُم رنگرزی است؟ کارشناسی که این صحبت را می‌کند، می‌داند چگونه ضربه بزند؟ از آنها بپرسید شما خودتان که در تیم بودید، چه کردید؟ این تیم برای مردم است. مردم مالیات می‌دهند.

رئیس فدراسیون کشتی ادامه داد: یکسری بلد نیستند و اظهار نظر می‌کنند. خودشان بودند، چه کردند؟ ما ناامید نیستیم و شک نکنید که امید داریم. من واقعیت‌ها را به شما و مردم می‌گویم. سعید اسماعیلی در 67 کیلوگرم اولین میدانش در بزرگسالان است. طلای المپیک را به کسی می‌دهند که ششدانگ باشد. اگر یک دانگ کم باشد، طلا نمی‌دهند. طلای المپیک را به کسی می‌دهند که مثل حسن یزدانی 2016 باشد. او در 2016 ششدانگ بود و نقره را تبدیل به طلا کرد، ولی 2020 توکیو ششدانگ نبود و طلا را نقره کرد. در 57 کیلوگرم کشتی آزاد حق‌مان نبود که سهمیه بگیریم، ولی در حال کار کردن هستیم. رحمان عموزاد پارسال دو باخت داشت.

دبیر درباره عدم حضور کشتی‌گیران روسیه در المپیک گفت: غیبت روسیه 20 درصد به سود ما و 80 درصد به نفع آمریکا شد. برنز ما نقره می‌شود، ولی آمریکا برد بیشتری کرد. ای‌کاش روسیه در المپیک بود. ما در المپیک همیشه در انفرادی ضربه خوردیم‌. پیش بینی کردن برای برخی کنتور نمی‌اندازد، ولی شما باید از آنها سوال بپرسید که روی چه حسابی این پیش‌بینی را می‌کنند.

رئیس فدراسیون کشتی درباره بازگشت حسن یزدانی هم گفت: خوشحالم یزدانی به تیم اضافه شد. حضور او روحیه همه بچه‌ها را بالا برد. یزدانی یک سال سخت را پشت سر گذاشت. کتف عمل شده و تمرین برای او سخت بود. همین که به تیم برگشته، خدا را شکر می‌کنیم. از او مدال نمی‌خواهیم، چرا بار روی دوش او می‌گذارید؟ شما بگویید نماینده وزن 86 کیلوگرم آمریکا خوب و سخت است. ما نمی‌ترسیم و باید به مردم واقعیت را بگویید. حسن باید از کشتی گرفتن خود لذت ببرد و من می‌گویم که خدا را شکر دوباره به کشتی برگشت.

دبیر تأکید کرد: چه تضمینی وجود دارد که امیرحسین زارع طلا بگیرد؟ ما در مورد المپیک حرف می‌زنیم که میدان کوچکی نیست. لطفاً واقعیت را بنویسید. هر کمکی لازم بوده، انجام دادیم و از اینجا به بعد دست خداست. ما خوش‌بین هستیم، اما فضا را برای شما ترسیم کردم. آرزوهای من سقف ندارد. قول نمی‌دهم چه مدالی بگیریم، ولی قول می‌دهم که بیشترین تلاش خود را انجام دهیم. فردی مثل منصور برزگر کشتی‌های دیگران را تجزیه تحلیل می‌کند و به ما می‌گوید، ولی برخی فقط پیش‌بینی می‌کنند که بار روی دوش ما بگذارند.

وی گفت: اگر بخواهم در مورد نسل‌های کشتی بگویم، یکی نسل اواخر 50 تا 60 میلادی دوره موحد و تختی است که استثنایی بودند، یکی نسل ما بود و نسل سوم این نسل فعلی است که با شهامت‌تر از ماست و البته یک نسل چهارم هم در راه است. ما بعد از انقلاب سه طلا روی تشک گرفتیم و ببینید چه کسانی طلا نگرفتند. من همه آمار و ارقام را به بچه‌ها گفته‌ام. هفته‌ای 3،4 شب کنار آنها هستم و با آنها صحبت می‌کنم. هیچ کسی مثل خود ورزشکار به دنبال مدال المپیک نیست.

دبیر در جواب به این پرسش که جدا از پاداش و حقوق، چقدر به بچه‌ها رسیدگی شده است گفت: پول جیبی و حقوق و جوایز  چند ده میلیارد است. باید به زندگی ورزشکاران رسیدگی کرد. من حتی دنبال استخدام آنها بودم. مگر چند گرایی، یزدانی و زارع داریم؟ وظیفه ما است که حمایت کنیم. آنها وقتی تمرین می‌کنند، نباید دغدغه مالی داشته باشند. نباید بگذارم خودشان و پدر و مادرشان دغدغه داشته باشند. هر کسی هم که رئیس فدراسیون شد، باید این کار کند‌. 6 میلیارد برای پاداش عددی نیست‌. کسی که طلای المپیک می‌گیرد، باید رفاه داشته باشد. در مجموع عدد کمی نیست و شاید از این 30 میلیارد که شما می‌گویید، بیشتر هم باشد.

رئیس فدراسیون کشتی عنوان کرد: من در طول 24 ساعت شبانه‌روز  18 ساعت کار می‌کنم. سر تمرین می‌روم، چون در درجه اول باید برای ایجاد انگیزه پاداش بدهم. شاید حرف‌های من به درد بخورد، ضمن اینکه مشکلات آنها را می‌بینم. ما برای هر کدام از بچه‌ها 6 دوبنده داریم و همین موضوع دوبنده بسیار مهم است. همه می‌پرسند رئیس فدراسیون قهرمان باشد، خوب است یا نه؟ من می‌گویم رئیس فدراسیون اول باید مدیر باشد، اگر فنی هم باشد چه بهتر. هیچ وقت در برنامه بدنسازی بچه‌ها دخالت نکردم، اما نظر خودم را گفتم. من نظر می‌دهم، ولی تصمیم با کادر فنی است‌.

وی در خصوص نگرانی از بابت رفتار برخی از هواداران در پاریس گفت: یک گلادیاتور وقتی به جنگ می‌رود، حواسش به همه چیز است. خدا می‌داند در این سال چه گذشت که آنها بعد از المپیک می‌گویم. ما تمام جوانب را در نظر گرفتیم. تاریخ می‌گوید چه کسی کار کرده و چه کسی کار نکرده است. من اعتقادی ندارم که آنالیز را از گوشی ببینیم. ما اتاق آنالیز خوب آماده کردیم‌ و سعی کردم به این اتاق نروم، مگر اینکه خودشان نظرم را بخواهند.

دبیر خاطرنشان کرد: دنیا بیکار نبوده است. ژاپن در رده نونهالان 6 طلا گرفت. من معتقدم نباید به نونهالان فشار آورد، چون کشتی در آنها کشته می‌شود. چه بسا همین آسیب یزدانی به این دلیل است که در نوجوانان از او زیاد کار کشیده است. المپیک محل حضور نخبه‌هاست. فاصله نفر اول تا دهم تنها یک اخطار است‌. در واقع المپیک جای کسانی است که اشتباه نکنند. مگر می‌شود قهرمان المپیک شد و در این مسیر 3،4 قهرمان را شکست نداد؟ باید در المپیک ششدانگ بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر