صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۵ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

گزارش آنا از رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴

رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ با رژه دریایی یگان‌های شناور سطحی شرکت‌کننده در رزمایش از مقابل ناو موشک انداز جمهوری اسلامی ایران «سپر» پایان یافت.
کد خبر : 923416

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران و روسیه که از صبح امروز دوشنبه آغاز شده بود با موفقیت در مأموریت‌های محوله بین دو کشور دقایقی قبل در دریای خزر پایان یافت.

ناخدایکم ستاد عباس حسنی سخنگوی رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ در این‌باره اظهار کرد: در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ با حضور نیرو‌های دریایی ایران و روسیه یگان‌های شناور و پروازی دو کشور براساس سناریوی از پیش تعیین شده عملیات اطفای حریق و رفع صدمات ایجاد شده در شناور تجاری را انجام دادند و در جریان این عملیات انتقال مصدومان توسط بالگرد به ساحل توسط بالگرد AB-۲۱۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

وی افزود: در این مرحله از رزمایش پس از ارسال پیام اضطراری کشتی دچار حریق شده، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگرد‌های نیروی دریایی ارتش مورد شناسایی و جستجو قرار گرفت و سپس ناو موشک‌انداز «سپر» ماموریت یافت شناور‌های مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات اطفای حریق اعزام کند و مصدومان توسط بالگرد و قایق‌های نجات برای ادامه مراحل درمان به ساحل منتقل شدند.

سخنگوی رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ ادامه در ادامه این رزمایش اظهارکرد: در این مرحله از برگزاری رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر، یگان‌های شناور جمهوری اسلامی ایران و فدراتیو روسیه که از بامداد امروز به محل اجرای ماموریت در دریایی خزر حرکت کرده بودند، به اجرای تمرینات پرداختند.



وی افزود: در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور شرکت کننده در رزمایش به سر فرماندهی ناو موشک انداز جمهوری اسلامی ایران «سپر» و با استفاده از سلاح‌های تعیین شده به منظور ارتقای سطح مهارت کارکنان در برقراری امنیت، به سوی اهداف سطحی در دریا تیراندازی کردند.

سخنگوی رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خاطر نشان کرد: همچنین در مرحله بعد تمرین صورت بندی و آرایش آفندی یگان‌های شرکت کننده در رزمایش متناسب با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگرد‌ها و پهپاد‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی انجام شد.

وی اجرایی شدن تدابیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر ارتقاء دیپلماسی دفاعی و آمادگی رزمی مبتنی بر همکاری‌های بین‌المللی را از جمله مهمترین اهداف این رزمایش اعلام کرد و افزود: ایجاد همگرایی و هماهنگی در اقدامات مشترک بین نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های حاشیه دریای خزر جهت تأمین ایمنی و امنیت دریانوردی در دریای خزر برای کشتی‌های تجاری و نفت‌کش، دستیابی به یک روش مورد پذیرش طرفین جهت طراحی و اجرای رزمایش‌های مرکب آینده و مشارکت نیرو‌های نظامی در تعمیق روابط دوستانه را در این رزمایش دنبال می‌کنیم.

ناخدایکم ستاد عباس حسنی، خطر بروز سوانح دریایی و ایجاد شرایط مخاطره‌آمیز برای شناور‌ها و خدمه آنان را یکی از دغدغه‌های همیشگی کشور‌های دارای مرز‌های آبی دانست و گفت: دولت‌های ساحلی در طول تاریخ سعی خود را جهت فراهم نمودن امکانات لازم برای کمک به شناور‌های صدمه‌دیده و کارکنان آنان به‌کار بسته‌اند تا علاوه بر حفظ وجهه بین‌المللی و تثبیت خود در جامعه دریایی جهانی موجب تقلیل سوانح جانی و مالی در عرصه بین‌المللی دریا‌ها شوند.



وی ادامه داد: این رزمایش در راستای تأمین ایمنی کشتیرانی و با توجه به لزوم انجام تمرینات نوبه‌ای برای افزایش سطح هماهنگی‌ها و کاهش مدت زمان عملیات نجات کشتی‌ها اجرا خواهد شد تا عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران جهت تأمین امنیت دریایی در ابعاد مختلف را به جهانیان ارائه نمایند.

سخنگوی رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ درباره مرحله بعدی این رزمایش گفت: در این مرحله از رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴، یگان‌های شناور نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و فدراتیو روسیه تمرین عکسبرداری هوایی  (Photo Ex) و صورت‌بندی و آرایش آفندی را انجام دادند.

ناخدایکم حسنی گفت: تمام مراحل رزمایش با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگرد‌ها و پهپاد‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: برقراری امنیت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل نیرو‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران اجازه هیچ‌گونه تعدی را در حوزه دریا نخواهند داد.

سخنگوی رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ در مرحله پایانی این رزمایش گفت: رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴  با برگزاری رژه دریایی یگان‌های شرکت کننده از مقابل ناو موشک انداز جمهوری اسلامی ایران «سپر» در منطقه دریای خزر پایان یافت.

در این رژه، یگان‌های شناور و پروازی نیرو‌های دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو‌های موشک انداز «سپر»، «پیکان»، «جوشن»، دو فروند بالگرد ۲۱۲ AB و شناور نیروی دریایی سپاه پاسداران با نام «شهید بصیر»، شناور‌هایی از دریابانی فرماندهی انتظامی کل کشور و همچنین شناور ۴۵ SB روسیه حضور داشتند و نمایندگانی از کشور‌های حاشیه دریایی خزر به عنوان ناظر بر مراحل مختلف این رزمایش نظارت داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر