صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۰ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

پولیتیکو: نتانیاهو درصدد تعویق آتش‌بس تا بازگشت ترامپ است

مجله آمریکایی پولیتیکو نوشت: نتانیاهو آتش‌بس باریکه غزه را تا بازگشت دونالد ترامپ به تعویق می‌اندازد.
کد خبر : 923383

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجله آمریکایی پولیتیکو نوشت: نتانیاهو آتش‌بس باریکه غزه را تا بازگشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق به تعویق می‌اندازد، اما باید مراقب باشد، زیرا شاید ترامپ بیشتر از نتانیاهو به خاموش کردن آتش‌های خاورمیانه علاقه داشته باشد.

این مجله آمریکایی گزارش داد «یک دیپلمات ارشد خاورمیانه در تماس نزدیک با مذاکره‌کنندگان» گفته «ارزیابی ما این است که نتانیاهو می‌خواهد تا انتخابات نوامبر وقت بخرد.

در همین حال، دیوید ماکوفسکی از موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن، که با مذاکره کنندگان دوحه رایزنی کرده، گفت: «فکر می‌کنم نتانیاهو حس می‌کند فشار کمتری از سوی واشنگتن بر وی است، زیرا تصور می‌کند بایدن در وضعیتی نیست که بر وی فشار بیاورد.

مایکل کوپلو از انجمن سیاست اسرائیل نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد نتانیاهو و حلقه نزدیکانش معتقدند که می‌توانند زمان را تا بازگشت ترامپ به دفتر بیضوی کاخ سفید تلف کنند.

اما، به گفته این مجله، مشخص نیست آیا پیروزی ترامپ در دور دوم ریاست جمهوری تغییری ایجاد خواهد کرد یا خیر، به ویژه اینکه او شخصاً در دوران ریاست جمهوری اش هیچ رابطه‌ی شخصی نزدیکی با نتانیاهو نداشت و نتانیاهو با تبریک گفتن به بایدن، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۲۰ وی را خشمگین کرده بود.

" پولیتیکو" با بیان اینکه نتانیاهو معتقد است جو بایدن در حال حاضر به یک «رئیس‌جمهور ناتوان» تبدیل شده است، افزود: وی در دو هفته گذشته مذاکرات آتش‌بس را به تعویق انداخت که این مساله خود طرح خواسته‌های جدیدی را در پی داشت. او در حالی دست به چنین کاری می‌زند که نظر بایدن در باره توافق قریب الوقوع مثبت است.

پولیتیکو افزود: نتانیاهو برای به تعویق انداختن مذاکرات دلایل مختلفی دارد، اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی وی این است که انتخابات آمریکا به سرعت به نفع ترامپ در حال تغییر است.

به گفته این مجله، نتانیاهو با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، احتمالا بر این باوراست که می‌تواند از فشار بایدن برای توقف جنگ فرار کند، و اینکه برخورد ترامپ " با اسرائیل با ملایمت" و با دشمنان این رژیم خشن‌تر خواهد بود.

مجله پولیتیکو با اشاره به حمایت جمهوری‌خواهان از اسرائیل خاطرنشان کرد: نتانیاهو باید مراقب خواسته‌هایش باشد. ترامپ از زمان شروع جنگ، گاهی از آمادگی ضعیف اسرائیل انتقاد کرده و در آوریل گفته بود، اسرائیل " جنگ روابط عمومی را می‌بازد " و باید به زودی به درگیری پایان دهد.

این مجله به نقل از برخی کارشناسان اسرائیلی اعلام کرد به نظر می‌رسد زبان کاربردی برنامه حزب جمهوری خواه در سال ۲۰۲۴، درباره‌ی «اسرائیل»، کاهش تعهد برنامه ۲۰۱۶ مبنی بر حمایت «آشکار» از «اسرائیل» است و «شاید ترامپ بر خلاف تصور نتانیاهو به خاموش کردن آتش خاورمیانه بیشتر تمایل داشته باشد.

این مجله نوشت: برنامه‌ی آینده‌ی ترامپ مشخص نیست، زیرا برنامه حزب جمهوری خواه برای سال ۲۰۲۴ فراتر از ۱۶ صفحه نیست، اما "اسرائیل" تنها رژیمی است که به صراحت از آن به عنوان " رژیمی که آمریکا از آن حمایت خواهد کرد" بدون ذکر جزئیات نام برده شده است.

این مجله همچنین، به نقل از یک کارشناس امنیت ملی آگاه به تفکرات ستاد انتخاباتی ترامپ، گفت: «مسائل مربوط به اسرائیل هنوز تا حدودی در جعبه سیاه قرار دارد و نسبت به سایر بخش‌ها سیاست وی مبهم‌تر است»، اما می‌خواهم بگویم ترامپ از نتانیاهو انتقاد کرده و واضح است که از او به عنوان یک فرد راضی نیست و ترامپ به انعقاد توافق تمایل دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر