صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۷ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

معرفی مدل جدید سرمایه‌گذاری خطرپذیر توسط یک شتاب‌دهنده

یکی از شتاب‌دهنده های مورد تایید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با روشی جدید از استارت‌آپها حمایت می کند.
کد خبر : 923381

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمیدرضا علوی معاون سرمایه گذاری یک شتاب‌دهنده با اشاره به برنامه‌های این شتاب‌دهنده در حوزه حمایت از تیم‌های فناور گفت: مسئله‌ای که سال‌ها اکوسیستم نوآوری با آن مواجه بود این است که یک تیم از ابتدا که آغاز به کار می‌کند در شتاب‌دهنده‌ها پذیرش می‌شوند و بعد به سمت بررسی مدل‌های موجود در دنیا و بعد مرحله اجرا وارد می‌شود.

وی حرکت به سمت VC‌ها را از دیگر مراحل رشد تیم‌ها عنوان کرد و افزود: از سال گذشته  بررسی‌هایی روی این مدل انجام دادیم و به نتیجه رسیدیم که به عنوان یک میکرو وی سی یعنی وی سی می توان یک ایده را سرمایه گذاری کرد.

معاون سرمایه گذاری این شتاب‌دهنده خاطرنشان کرد: این شتاب‌دهنده اقدام به سرمایه گذاری روی ایده ها می‌کند؛ در کنار اینها با برنامه‌هایی که تعریف شده، اقدام به تربیت راهبران در تیم‌ها کردیم.

محمد صادق سبحانی مدیر عامل این شتاب‌دهنده در ادامه گفت: طی سال های فعالیت این شتابدهنده که به 10 سال می رسد حدود ۶۳ مورد سرمایه گذاری روی کسب و کار‌های نوپا و ۱۳ خروج موفق نیز در کارنامه کاری خود داشتیم. ما در این مسیر بیش از ۲ هزار ایده و کسب و کار را بررسی و با ۵۶۰ تیم کسب و کار جلسه برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه برای بیش از ۱۶۰ تیم خدمات پیش شتاب‌دهی ارائه دادیم، گفت: خدمات ما در شتاب‌دهنده به صورت مرحله‌ای است که در مرحله پیش شتاب‌دهی ۱۶۰ تیم خدمات مورد نیاز را دریافت کردند که تاکنون منجر به انعقاد ۶۳ قرارداد شده است. همچنین ۱۱ تیم را در مرحله پسا شتاب‌دهی مشاوره دادیم. برآورد ما این است که در یک دهه بیش از ۹ هزار نفر از افراد علاقه‌مند به حوزه کارآفرینی در ۱۰۰ رویداد ما تا پایان سال ۱۴۰۲ در تعامل بودند.

سبحانی تاکید کرد: اگر همه اجزا زیست بوم استارت آپی شامل همه نهاد‌ها و دانشگاه ها، دولت و حاکمیت، خوب عمل کنند، دو جریان بقای آن اکوسیستم را تضمین می‌کند که یکی استعداد و افراد با انگیزه برای کار آفرینی است که در این سال‌ها بنا به دلایل وجود چالش‌های سیاسی، اجتماعی جریان افرا مستعد در زیست بوم کشور تضعیف شده است.

وی گفت: افراد برای اینکه ایده‌های خود را توسعه دهند به پول و سرمایه نیاز دارند که این جریان نیز در کشور تضعیف شده است. ما به عنوان یکی از شتاب‌دهنده‌های قدیمی این اکوسیستم این نقش را برای خودمان قائل شدیم که بتوانیم به رفع این چالش کمک کنیم.

وی با اشاره به کمبود سرمایه ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی، چون میکرو VC و شکل و زایش ایده‌ها، جریان سرمایه گذاری تقویت شود گفت: ما امیدواریم در سال جاری بتوانیم نقش خود را به خوبی در این حوزه ایفا کنیم.

سبحانی میزان سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ را حدود ۱۵۰ میلیارد تومان روی توسعه کسب و کار‌های نوپا در مراحل پیش شتاب‌دهی، شتاب‌دهی و میکرو VC عنوان کرد که ۶۰ درصد از این میزان مربوط به میکرو وی سی است.

وی با اشاره به موضوع ترویجی گفت: در اوایل دهه ۹۰ برای ترویج فرهنگ کارآفرینی اقدام به برگزاری رویداد‌های اکوسیستم می‌شد و اینها تضعیف شد و لازم است در فضای ترویجی اقدامی انجام دهیم و برنامه ما این است که بیش از ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری گذاری کنیم با همکاری مراکز نوآوری دانشگاهی و دانشگاه‌های برتر و توانمند در کشور چرا که این شتاب‌دهنده دو شعبه در اصفهان و مشهد داریم.

اسکویی با اشاره به مفهوم میکرو وی سی گفت: اتفاقی که در اکوسیستم نوآوری رخ داده این است که سرمایه گذاران خطر پذیر و VC‌ها به موجب مدیریت ریسک آنها، روی کسب و کار‌های بالغ‌تر سرمایه گذاری می‌کنند در نتیجه فاصله‌ای میان کسب و کار‌هایی که به VC‌ها علاقه‌مند هستند و کسب و کار‌های ورودی شتاب دهنده‌ها ایجاد شده است.

وی افزود: تیمی که وارد شتاب‌دهنده‌ها می‌شوند، تیمی است که مدل کسب و کار خود را اعتبار سنجی کرده، مشتریان خود را پیدا کرده و می‌تواند به وی سی‌ها برای توسعه بازار مراجعه کند ولی توجه و تمرکز وی سی‌ها بر روی کسب و کار‌های بالغ‌تر است نا ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهند.

اسکویی با بیان اینکه بر اساس این رویکرد فاصله‌ای میان وی سی‌ها و خروجی‌های شتاب‌دهنده‌ها ایجاد شده است، گفت: این فاصله، محلی است که ما بر روی آن هدفگذاری کردیم. این امر چیز جدیدی نیست بلکه در دنیا نیز رخ داده و در یکسری از نهاد‌ها میان شتاب‌دهنده‌ها و وی سی ها، می‌کرد وی سی‌ها شکل گرفته اند.

وی ژن و هویت میکرو وی سی‌ها را مشترک میان وی سی‌ها و شتاب‌دهنده‌ها توصیف کرد و افزود: این میکرو وی سی‌ها بر روی ایده‌ها سرمایه گذاری کمتر با حمایت بیشتر از استارت اپ‌ها انجام می‌دهند. این میکرو وی سی ها، نحوه سرمایه گذاری خود را به سمت سرمایه گذاری‌های وی سی سوق داده اند.

اسکویی با بیان اینکه میکرو وی سی‌ها همواره کنار استارت اپ‌ها حضور دارند، یادآور شد: در این شتابنده نیز تلاش داریم تا بر اساس تجربه ۱۰ ساله خود در کنار استارت اپ‌ها باشیم و به تولد کسب و کار‌ها کمک کنیم.

اسکویی با اشاره به آمار‌های جهانی در این زمینه گفت: در ۱۰ سال اخیر در حوزه میکرو وی سی‌ها اتفاقات خوبی رخ داده به گونه‌ای که در سال ۲۰۰۹ حدود ۵۰ میکرو وی سی در جهان شکل گرفت و این عدد در سال ۲۰۲۰ به ۹۰۰ میکرو وی سی و در حال حاضر حدود ۱۴۰۰ میکرو وی سی در دنیا وجود دارند.

وی خاطر نشان کرد: ۲۰ درصد سرمایه گذاری‌های لایه سرمایه گذاری بذری در جهان در سال ۲۰۲۱ توسط میکرو وی سی‌ها انجام شده است. همچنین ۳ کسب و کار مشهور جهانی در طول عمر خود از میکرو وی سی‌ها نیز جذب سرمایه داشتند. ما در این شتاب‌دهنده پذیرای همه تیم‌ها هستیم ولی پیام ما به تیم‌هایی که از شتاب‌دهنده‌ها خارج شدند و محصول آنها وارد بازار شده، این است که برای توسعه بازارشان نیاز به جذب سرمایه دارند ما از آنها حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر