صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۰ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
در یک پژوهش بررسی شد؛

مطالعه علم‌محور تحولات تجارت الکترونیک در عصر بلاکچین

بیت‌کوین نخستین و اصلی‌ترین نرم‌افزار فناوری بلاکچین بود، اید‌ه‌ای خلاقانه که با ساخت سیستم جهانی، موجب انتقال و ذخیره ارزش اقتصادی شد.
کد خبر : 923267

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بلاكچين به عنوان فناوری بنيادين، دنيای ديجيتال را تغيير داده است. بلاک‌چین در حال حاضر وعده تغییرات انقلابی در بسیاری از عرصه ها را داده است، هرچند که تا امروز مهمترین تحولات رخ داده در عرصه های مالی است، اما دیر یا زود این تغییرات به عرصه های دیگر از جمله علم‌حقوق هم سرایت خواهد کرد؛ بنابراین از همین امروز برای استفاده بهینه از این فناوری باید آماده بود که فردا دیر است.

پژوهشگران در مقاله‌ای با عنوان «مطالعه علم‌محور تحولات تجارت الكترونیک در عصر بلاكچين» به این موضوع اشاره کرده‌‌اند که  بلاکچین احتمالاً در سال‌های آینده ساختار‌های مالی و اقتصادی و حتی اجتماعی و سیاسی را هم تغییر می‌دهد. به طور کلی قراردادها، تراکنش‌ها و ذخیره‌سازی این تراکنش‌های سیستم‌های سیاسی، حقوقی و اقتصادی جوامع را تعریف می‌کنند. شیوه‌های ذخیره‌سازی و دسترسی در فضایی بلاکچین بر این موارد مبتنی هستند که تعامل بین ملت‌ها، سازمان‌ها، گروه‌ها، افراد و حاکمیت را تعریف می‌کنند.

* ارز دیجیتال انقلاب فناورانه 

به زعم این پژوهش بوروکراسی حاکم بر سازمان‌ها هنوز نتوانسته با تحول دیجیتال کنار بیاید، سازمان‌ها و رویه‌های آنها مانند ترافیک سنگینی می‌مانند که یک ماشین مسابقه‌ای فرمول یک را گیر انداخته‌اند. در دنیای دیجیتال نحوه تنظیم مقررات، حفظ و کنترل مدیریت امور باید تغییر کند.

در این پژوهش آمده است که تلاش برای شناخت و به کارگیری فناوری جدیدی همچون بلاکچین گامی بلند برای چنین تغییر بزرگ و بنیادین خواهد بود. بلاکچین علاوه بر آن ارز دیجیتال انقلاب فناورانه که تکامل آن روند انقلاب‌هایی نظیر عصر صنعتی و عصر اطلاعات را دنبال می‌کند.

در دنیای دیجیتال نحوه تنظیم مقررات، حفظ و کنترل مدیریت امور باید تغییر کند

به گفته این پژوهش بیت‌کوین نخستین و اصلی‌ترین نرم‌افزار فناوری بلاکچین بود. ایده‌ای خلاقانه که با ساخت سیستم جهانی، موجب انتقال و ذخیره ارزش اقتصادی شد. بیتکوین این کار را از طریق طراحی خاص خود یعنی غیر متمرکزسازی، تغییرناپذیری و انگیزه‌بخش بودن در راه‌های جدید با اجازه انجام تراکنش‌های تجاری بدون نیاز به شخص ثالث (مثل بانک‌ها) انجام می‌دهد.

* پول با قابلیت برنامه‌نویسی

در این پژوهش مطرح شده است که ارزهـای دیجیتال قابلیت‌هایی نظیر قراردادهـای هوشـمند (پول با قابلیت برنامه‌نویسی) ارائه می‌دهد. این قابلیت‌های جدید باعث جهشی در ارتقای فناورانه با مرکزیت موضوع ساخت ارزش، ذخیره و انتقال آن به صورت جهانی شده است.

{$sepehr_key_668}

این نوشته بیان می‌کند که تغییر پارادایم در تغییر نحوه اجماع برای تولید کار و مدیریت روابط است؛ این تغییر از طریق سازمان‌های غیـر، قراردادهای هوشمند و سازوکار متمرکز خودگردان مدیریتی جدید اتفاق می‌افتد.

در ادامه این پژوهش به این نکته اشاره شده است که تغییـر سبب جابه‌جایی قدرت و پاداش از سازمان‌های متمرکز به افراد می‌شـود. همه این‌ها در قلمرو ارز‌های دیجیتال در حال اتفاق افتادن است؛ بنابراین آخرین فناوری که برای عصر جدید مورد نیاز است، ارز‌های دیجیتال اسـت.

* انقلاب عصر اطلاعات

در این پژوهش آمده است که برای جهش فناور اخیر اینترنت مؤلفه مهمی محسوب می‌شد؛ اما تمرکز اصلی روی آن نیست. در واقع اینترنت مکانیزم کاملی بـود، ولی این انقلاب درباره چیزی بزرگتر است،  ایـن انقـلاب عصر اطلاعات بود. با همین حساب جهـش فناور جدید درباره خودمختاری است.

به زعم این پژوهش ارز دیجیتال، مؤلفه جدایی‌ناپذیر و کامل خواهد بود، اما این انقلاب فقط درباره ارزهای دیجیتـال نیست. ارز‌های دیجیتال تکه آخر پازلی است که تصویر را کامل می‌کند.

بر اساس پژوهش حاضر از آنجا که این موانع برای تجارت الکترونیکی در کشور ما نیز وجود دارد و ایران از لحاظ زیرساخت‌هـای تجارت الکترونیکی از شرایط مطلوبی برخوردار نیست، برنامه‌ریزی صحیح برای تقویت سریع‌تر زیرساخت‌ها و حل مسائل پیش روی تجارت الکترونیکی و روزآمدکردن مقررات و منطبق ساختن آنها با تحولات جدید، گام‌های نخست در این راه قلمداد می‌شوند تا ضمن آنکه از این قافله پرشتاب عقب نمانیم، بستر لازم برای پذیرش کشور در سازمان جهانی تجارت مهیا شود.

* تجارت الکترونیکی

این پژوهش مطرح می‌کند که بهره‌مندی از سهمی درخور از تجارت جهانی مستلزم نگاه ویژه به تجارت الکترونیکی است و در راستای راهبرد اساسی عضویت در سازمان جهانی تجارت، باید از امروز در اندیشه رفع کاستی‌ها بود.

به زعم این پژوهش مطالبات سازمان از مواردی نیست که یکشبه و بـا چند بخشنامه برآورده شود بلکه باید گام به گام شرایط کشور را برای الحاق به سازمان فراهم کنیم و بر این اساس بی‌تردید باید کاهش موانع تجارت الکترونیک و بهبود اقسام زیرساخت‌ها و بازنگری در رویکرد‌های حقوقی در این حوزه را مطمح نظر قرار داد.

{$sepehr_key_669}

در این پژوهش آمده است که برخی از مفسران به شخصیت نامتعارف از آدرس‌های عمومی در صدور یک ادعای قانونی برای حذف دیگران اشاره کرده‌اند همانطور که برای آوردن حق مالکیت الزام است؛ در حالی که ممکن است یک دادگاه بتواند مالکیت بیتکوین را در این زمینه نپذیرد، فکر می‌کنیم که به خصوص اگر بیتکوینی در زمینه مالکیت مشابه مورد توجه قرار گیرد، واقعیت محض نام مستعار نباید مشروعیت مالکیت در بیت‌کوین را تحت‌الشعاع قرار دهد به این دلیل که مالکیت بینام (یا دست کم نام مستعار) در سایر زمینه‌های مالکیت در ایالات متحده مجاز است. 

* قراردادهای هوشمند

بیشتر تجارت و مبادلات اجتماعی به سمت برنامه‌های کاربردی و سیستم عامل‌هایی در حال حرکت است که روابط آنلاین را مدیریت می‌کنند

بر اساس پژوهش حاضر قراردادهای هوشمند فعال‌شده با بلاکچین، اعتماد و اطمینان بیشتری را برای معاملات آنلاین- نسبت به آن چه برای محیط تجارت الکترونیک در بیست سال گذشته ارائه شده است فراهم می‌آورد.

به زعم این پژوهش قراردادهای هوشمند، به کارکرد مهمی در اتوماسیون معاملات کمک خواهد کرد؛ زیرا بیشتر تجارت و مبادلات اجتماعی به سمت برنامه‌های کاربردی و سیستم عامل‌هایی در حال حرکت است که روابط آنلاین را مدیریت می‌کنند.

در این پژوهش به این نکته اشاره شده است که برای اطمینان از این انتقال آرام و حمایت از شبکه قرارداد‌های اجتماعی که در این اکوسیستم قرار دارد، مهم است که تمامی معاملات و مبادلات عمدتاً حقوقی و قانونی نیستند.

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در این راستا و با بررسی مورد سازوکار آمریکایی فضای بلاکچین، کریپتوکارنس‌ها و تریندر‌ها برای نظام حقوقی به مثابه کل، پیشنهاد‌هایی را مطرح نموده‌اند که می‌تواند به جهات فواید مثبت و سازنده بومی این آثار و ثمرات در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران نیز نیز این موارد را مطرح ساخت:

  • با توجه به سرعت بالای پیشرفت این فناوری پیشنهاد می‌شود در این زمینه قانون‌گذاری مناسب صورت گیرد
  • کاهش ریسک‌های این صنعت با توجه به سختی شبکه استخراج (عدم پایداری درآمد)، در خصوص میزان تولید رمز ارز، عمر کم تجهیزات مربوطه، سرعت روزافزون رشد و توسعه فناوری در زمینه تولید سخت‌افزار و ظهور تجهیزات جدید و قــوی، قیمت رمز ارز تولیدی و نوسانات نرخ ارز
  • تعیین تعرفه برق این صنعت با در نظر گرفتن عمر کوتاه تجهیزات مربوطه با رعایت احترام بـه حقـوق شهروندان
  • شفافیت و دستورالعمل‌های منصفانه بابت ساماندهی فعالیت این حوزه در جهت بهره‌مندی عموم جامعه
  • توجه به دغدغه‌های محیط زیسـتی در استفاده از نیروگاه‌ها در تولید ارز‌های دیجیتال

این پژوهش به کوشش محمود جلالی کروه (دانشیار گروه حقوق دانشکده علوم اداری و اقتصاد اصفهان) و محمدجواد حیدریان دولت‌آبادی (دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل تهران) انجام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر