صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۱۳ - ۳۱ تير ۱۴۰۳

۲۷ سوال درمورد دوربین مداربسته با علیرضا خدامی، کارشناس حوزه دوربین‌های مداربسته

امروزه امنیت برای هر فردی، جزو ارکان اصلی زندگی هرکسی محسوب می‌گردد؛ این امنیت، تنها با نظارت و هوشیاری کامل فراهم می‌گردد.
کد خبر : 923258

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، امروزه امنیت برای هر فردی، جزو ارکان اصلی زندگی هرکسی محسوب می گردد؛ این امنیت، تنها با نظارت و هوشیاری کامل فراهم می گردد. به همین جهت است که در دنیای اکنون، استفاده از دوربین مداربسته، برای هر مکان و هر قشری از جامعه، جزو ضروری ترین ارکان زندگی محسوب می گردد.

امروز افتخار داریم تا در خدمت آقای خدامی، که یکی از زبده ترین کارشناسان حوزه بی ام اس (BMS) بالاخص هوشمندسازی ساختمان (که در مقاله‌ای قبلا بطور مفصل به آن پرداخته‌ایم) هستند، باشیم.

سوال ۱ : آقای خدامی ما بسیار مفتخریم که توانستیم در اجرای دوربین های مداربسته خبرگزاری آنا با شما و تیمتان همکاری داشته باشیم و خوشحال می شویم بدانیم که شما چه امتیازی برای ما و دیگر مشتریانی که با شما کار می کنند دارید؟

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت خوانندگان سایت خوب آنا. باعث افتخار بنده بود که توانستم با خبرگزاری آنا همکاری داشته باشم؛ چیزی که همیشه مد نظر من و گروهم هست، این است که من می توانم به شما و دیگران مشتریانی که با ما کار می کنند تا ۲۴ ماه خدمات پس از فروش کاملاً رایگان ارائه کنم، که این خدمات پس از فروش رایگان، محدود به جغرافیا نیست و خدمات خارج از تهران هم به مشتریان ارائه داده خواهد شد.

سوال ۲ : برای خوانندگان بفرمایید که چند سال سابقه کار با سیستم های دوربین مدار بسته در مدیریت ساختمان (BMS) دارید؟

ابتدا به صورت نیروی کارآموز و بازاریاب این حرفه مشغول به کار شدم و از سال ۹۴ به صورت حرفه‌ای در حوزه BMS تخصص لازم را کسب کردم و هر چقدر که جلوتر رفتم، بیشتر با جهان بزرگ و پربار این حوزه آشنا شدم؛ از همان سال ۹۴، ابتدا در حوزه دوربین های مداربسته، و پس از مدتی، با دیگر سیستم های الکترونیک پیشرفته BMS تخصص لازم را کسب نمودم.

 

سوال ۳ : لطفاً برای خوانندگان بفرمایید که تاکنون با کدام نوع از سیستم های دوربین مداربسته کار کرده اید؟

کسی که وارد حوزه BMS و دوربین های مداربسته می‌شود، بسته به زمان و شرایط مختلف ممکن است که با انواع دوربین های مداربسته، یا حتی دیگر سیستم های هوشمندسازی BMS کار کند؛ من نیز می‌توانم بگویم که تقریباً با تمام انواع سیستم های دوربین مداربسته (از جمله: آنالوگ و دیجیتال، مبتنی بر IP و HD، باسیم و بی سیم) کار کرده‌ام؛ پیاده‌سازی انواع سیستم های دوربین مداربسته، مبنی بر نیاز مشتری خواهد بود.

سوال 4 : جناب خدامی لطفا بفرمایید که یک سیستم دوربین مدار بسته شامل چه اجزایی می باشد؟

اجزای دوربین شامل موارد زیر هستش:

  • کابل : بهتر است برای کابل کشی دوربین ها از کابل های ترکیبی (AHD) و کابل شبکه (CAT6) استفاده شود؛ رعایت این نکته که ما برای هر لنز دوربین یک کابل برق مجزا باید داشتیم باشیم، حائز اهمیت می باشد.
  • فیش BNC : که باید بسیار محکم و با حساسیت بالا پیچ شود.
  • آدابتور یا منبع تغذیه : پیشنهاد می شود که از آدابتور استفاده شود، چرا که در صورت سوختن آدابتور، یک دوربین قطع می شود اما در صورت سوختن منبع تغذیه، تمامی تصاویر شما قطع می شوند؛ همچنین زمانی فاصله دستگاه با دوربین زیاد می باشد باید از آدابتور در کنار دستگاه استفاده شود.
  • جعبه تقسیم : جعبه تقسیم برای تمیزی و سلامت کار و جلوگیری از خراب شدن BNC و بقیه اجزای دوربین می باشد.
  • رک : بهتر است برای دستگاه یک محافظ بسته در نظر بگیریم تا تمامی اجزا بصورت محفوظ داخل محفظه ای باشد تا از دسترسی دیگران در امان باشد؛ حتی می توانید از باکس های آهنی و چوبی و فلزی استفاده کنید.
  • محافظ برق : محافظ برق برای جلو گیری از نوسان برق و سوختن اجزای دوربین ضروری می باشد.
  • دوربین : بهتر است با توجه به در نظر گرفتن شرایط از دوربین های دام در ارتفاعی کم و از دوربین های بالت در ارتفاع بالا استفاده کنید؛ ترجیحا از دوربین های کابلی برای فضاهای بزرگ استفاده شود . شما در مصارف خانگی می‌توانید از دوربین های AHD استفاده کنید اما در ارگان های خصوصی که حساسیت بالایی دارند از دوربین های IP استفاده شود.
  • دستگاه : باید در نظر داشته باشید که دستگاه شما از دوربین های شما پشتیبانی می کند؛ همچنین درصورتیکه شما از یک دوربین ۴ مگاپیکسل استفاده کنید، باید از دستگاهی استفاده شود که تا 4 مگاپیکسل را ساپورت (پشتیبانی) کند.
  • هارد : ظرفیت دستگاه شما را هارد تعیین می‌کند؛ شما باید در انتخاب هارد بسیار دقت کنید، چرا که ضروریست از هارد های اصلی استفاده کنید.

سوال 5 : لطفاً برای خوانندگانمان بفرمایید که از کجا بدانیم که یک هارد اصل است یا غیر اصل؟

ما ۵ معیار مهم جهت تشخیص اصلی یا فرعی بودن هارد داریم :

  1. نوع هارد : به طور کلی ۲ نوع هارد وجود دارد:
  • هارد های اصلی : هارد هایی هستند که اورجینال بوده و بدون کارکرد می باشند.
  • هارد های شرکتی : همان کالاهای استوک هستند؛ معمولا در بازار های امارات؛ هاردهای اروپایی معیوب تعمیر و وارد بازار ایران شده و دسته دوم هستند.
  1. برند هارد : نوع برند، در اصل یا غیراصل بودن هارد، مطرح باشد؛ برای مثال : برند وسترن، توشیبا، سیگیت و … .
  2. گارانتی هارد : هارد های اصلی، از گارانتی واقعی بهره مند هستند.
  3. بارکد هارد : با وارد کردن بارکد هارد در سایت معرف برند می توانیم از میزان کارکرد آن اطمینان حاصل کنیم.
  4. قیمت : تفاوت زیادی بین هارد اصلی و شرکتی وجود دارد؛ به طور مثال تفاوت قیمتی.

سوال 6 : بطور میانگین، هر هارد  چند روز می‌تواند تصاویر را ضبط کند؟

هارد، در مدت زمان ضبط تصاویر در دوربین مداربسته بسیار تاثیرگذار است؛ برای دوربین های مداربسته، از هارد هایی که دارای ۵۰۰ گیگابایت حافظه تا ۱۴ ترابایت حافظه هستند، استفاده می‌شود. که البته این به ظرفیت دستگاه دارد، که دستگاهمان چه ظرفیتی را پشتیبانی می‌کند.

هرچه کیفیت دوربین مداربسته بالاتر باشد، کیفیت تصاویر ضبط شده نیز بیشتر خواهد بود؛ در نتیجه، تصاویر با حجم بیشتری در حافظه دستگاه ذخیره می‌شوند. بنابراین این موضوع، باعث کاهش تعداد روزهای ضبط تصاویر توسط دوربین می‌گردد.

برای رفع این مشکل، تنظیمات دوربین را در حالت Motion (حرکت) قرار می‌دهیم؛ در اینصورت، تنها با حرکت اجسام، ضبط تصاویر توسط دوربین مداربسته صورت می‌گیرد. البته این برای فضای داخلی استفاده می‌شود؛ زیرا در فضای بیرونی، حرکات اجسام بیشتر است، و همین باعث خطا در ضبط می‌شود. اما در فضای داخلی، تا زمانی که دری باز نشود، یا فردی حضور نداشته باشد و نکند، تصویربرداری صورت نمی‌گیرد.

همچنین با پایین آوردن سطح کیفیت تصاویر، می‌توان از حجم بیشتری از حافظه دوربین مداربسته مورد نظرمان استفاده کنیم؛ مثلاً دوربین هایی که در یکسری نقاط از اهمیت کمتری برخوردار هستند را سطح کیفیت تصاویر را از 1080 به 720 کاهش می‌دهیم. برای مثال : اینکه مدل دوربین یا دستگاه 1080N باشد یا 1080P، در سطح کیفیت تصاویر ضبط شده، تاثیرگذار است.

دوربین های 1080P دارای بالاترین سطح کیفیت ضبط تصاویر هستند. به این معنا که اگر بطور مثال دوربینی ۲ مگاپیکسل است، واقعاً با کیفیت ۲ مگاپیکسل تصاویر ضبط می‌شوند؛ یا اگر دوربینی ۵ مگاپیکسل است نیز همینطور.

اما دوربین 1080N از سطح کیفی کمتری برخوردار است؛ این بدان معناست که در صورتی که دوربینی ۲ مگاپیکسل است، کیفیت تصاویر، حد ۱.۳ مگاپیکسل می‌شود یا اگر دوربینی ۵ مگاپیکسل است، کیفیت تصاویر در سطح ۲ مگاپیکسل می‌باشد.

به علت اینکه قیمت 1080P تقریباً ۲ برابر 1080N هستش، مشتریان معمولاً به سراغ N می‌روند.

سوال 7 : ممنون می‌شویم بفرمایید فواید نصب دوربین های مداربسته چیست؟

این سوال یکی از کلیدی ترین سوالات برای کسانی است که این مقاله را می‌خوانند؛ چرا که دوربین های مداربسته یکسری فوایدی دارد که با توجه به نیاز ما، مرتفع می‌گردد.

در درجه اول باید ببینیم که ما دقیقاً چه انتظاری از دوربین مداربسته داریم و با چه کاربردی از دوربین مداربسته استفاده می‌کنیم؟ زمانی که ما جهت بررسی محل مورد نظر برای نصب و جای‌گذاری دوربین مداربسته مراجعه می‌کنیم، بسیاری از مشتریانمان تصور می‌کنند که در جاهایی که احتمال ورود دزد کمتر هستش، نصب دوربین مداربسته الزامی ندارد! این درحالیست که فقط یک بُعدِ استفاده از دوربین های مداربسته، جهت جلوگیری از نفوذ سارقین است! اما آنچه که علاوه بر بُعدِ امنیتی حائز اهمیت می‌باشد، بُعدِ نظارتی آن است؛ برای مثال : در اطراف منزل، همیشه ممکن است که مشکلاتی پیش بیاید؛ از خط انداختن ماشین توسط فرد آزارگر گرفته تا درگیری بین افراد، یا دیگر مسائلی که به اقتضای جامعه ممکن است که پیش بیاید.

بُعدِ نظارتی این امکان را می‌دهد تا حتی بر کار کارکنان یک سازمان، نظارتی دقیق صورت گیرد؛ حتی در بعضی از دوربین ها این امکان وجود دارد که علاوه بر نظارت، با محل مورد کنترل دوربین، ارتباطی دو طرفه (گفتگوی دو طرفه) برقرار گردد.

لازم به ذکر است که امکان برقراری ارتباط بین دوربین مداربسته و دزدگیر هوشمند نیز وجود دارد؛ که به این مورد، در مقاله دزدگیر بعداً بیشتر خواهیم پرداخت.

بنابراین استفاده از دوربین مداربسته، جهت موارد زیر صورت می‌گیرد :

  1. کنترل همه جانبه
  2. پیشگیری از وقوع جرم
  3. افزایش سطح امنیت
  4. رفع دغدغه‌مندی های نظارتی

سوال 8 : طبق تجربه شما، رایج ترین چالش ها یا مسائلی که هنگام کار با سیستم های دوربین مداربسته در مدیریت ساختمان با آن مواجه می شوند چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلاتی که با آن روبرو هستیم جایگذاری دوربین ها و گذاشتن رسیور مرکزی است؛ زیرا بعضی از ساختمان ها نگهبان و اتاق سرایداری ندارند و بهتر است که دستگاه ها را در جایی قرار دهیم که هم آنتن دهی خوبی داشته باشد و هم یک جای محفوظ و به دور از دسترسی همگان باشد.

بحث بعدی جایگذاری صحیح دوربین ها است تا نقطه کوری وجود نداشته باشه و بزرگترین مشکل ما در ساختمان ها آنتن‌دهی برای انتقال تصویر می‌باشد.

سوال 9 : پس از چه مدتی ممکن است استفاده‌کنندگان دچار مشکل شوند؟ شما چگونه با خرابی یا نقص سیستم دوربین مداربسته در سیستم مدیریت ساختمان برخورد می کنید؟

معمولا دوربین باید جایی نصب گردد که خیلی در صدد آسیب دیدن نباشد و مرتب لنزش با دستمال مرطوب تمیز شود، در غیر اینصورت به مرور به زمان کدر خواهد شد و کیفیت خودش را از دست می دهد؛ از زمانی می توانیم متوجه افت کیفیت شویم که دوربین دچار نویز تصویر شود و مقداری هم دید در شب ضعیف می شود.

سوال 10 : از نظر شما چگونه می‌توان محل مناسب دوربین را برای پوشش مطلوب در ساختمان تعیین کرد؟

اینکه ما کجا دوربین های مداربسته را جای‌گذاری کنیم، یکی از موضوعاتی است که برای افرادی که در آینده از این سیستم ها استفاده می‌کنند، می‌تواند مفید باشد.

معمولاً افراد وقتی می‌خواهند برای محل مورد نظرشان دوربین مداربسته نصب کنند، بصورت خیلی مبتدیانه هرجایی که بنظرشان نیاز به دوربین داشته باشد را جهت نصب دوربین در نظر می‌گیرند؛ اما منطقی‌ترین راه این است که برای نصب دوربین های مداربسته در محیط خارج از منزل (مثل: راهرو، لابی، پارکینگ، کوچه و…) یا داخل منزل (مثل: پذیرایی، آشپزخانه، پاسیو، اتاق خواب ها، و…) حتماً با تکنسین متخصص این حرفه یا نگهبان یا سرایدار مجتمع، مشورت صورت گیرد.

ترجیحاً برای مکان هایی که دارای سقف بلند هستند، باید تعداد دوربین بیشتری قرار داده شود؛ زیرا ارتفاع استاندارد برای نصب دوربین های مداربسته، ۳ متر است. هر چقدر که ارتفاع از ۳ متر بیشتر گردد، طبیعتاً از کیفیت دوربین مداربسته نیز کاسته می‌شود.

برای دوربین هایی که قرار است در مکان های خارج از منزل (که دارای دیوار های موازی هستند) نصب گردند، به جهت داشتن زاویه دید بهتر از فضا، بهتر است که با استفاده از پایه های دوربین مداربسته، یک زاویه عمودی ایجاد کنیم. در این موارد، می‌توان از پایه های L آماده استفاده نماییم، یا خودمان پایه های L درست کنیم و یا حتی می‌توان از پایه های خود دوربین مداربسته استفاده نمود؛ که البته جوشکاری یک پایه L مانند، بهتر از موارد دیگر می باشد.

دوربین های داخل منزل نیز بهتر است که بیشتر در گوشه های منزل نصب گردد؛ زیرا گوشه ها، همیشه زاویه دید بهتری را فراهم می‌کنند. البته این به لنز دوربین هم بستگی دارد که ۲.۸ باشد یا ۳.۶؛ مسلماً ۲.۸ زاویه دید بیشتری به ما می‌دهد، که البته از آنجائیکه این یک بحث خیلی تخصصی است، وارد جزئیات آن نمی‌شویم.

مناطقی مانند آسانسور ها و ورودی های درب، همیشه باید بیشترین زاویه دید را پوشش دهند.

نکته ای که بسیار حائز اهمیت می‌باشد، این است که دوربین هایی که در بیرون و فضای باز قرار می‌گیرند، باید ۲ تا باشند تا هر دو دوربین، بتوانند یکدیگر را پوشش دهند؛ مخصوصاً در جایی که امنیت برای کاربران حائز اهمیت می‌باشد. زیرا بعضاً دیده شده که در صورت استفاده از ۱ دوربین، سارقین به راحتی آن را می‌کَنَند! اما هنگامی که ۲ دوربین یکدیگر را پوشش می‌دهند، سارقین متوجه می‌شوند که در صورتی که دست به ۱ دوربین بزنند، دوربین دیگر در حال ضبط تصویر آنها می‌باشد.

ما ۲ نوع دوربین داریم:

  1. دوربین های بالت (که دیواری و پایه‌دار هستند)
  2. دوربین های دام (که سقفی هستند)

متأسفانه برخی از همکاران هستند که در فضاهای باز و بیرونی از دوربین های دام استفاده می‌کنند، که این کار، بسیار اشتباه است؛ چرا که همانطور که قبلاً گفتیم، دوربین های بیرونی، باید به صورت بالت (پایه‌دار) باشند.

سوال 11 : آقای خدامی عزیز. بنظر شما که تکنسین متخصص این حوزه هستید، چگونه می‌توان از نگهداری و عیب‌یابی مناسب دوربین ها در سیستم مدیریت ساختمان اطمینان حاصل کرد؟

در همان ابتدای کار، با رعایت چند نکته ساده و ابتدایی، از ضرر و زیان به دوربین ها می‌توان جلوگیری نمود:

  1. برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که به دوربین ها آسیبی نمی‌رسد، باید دوربین ها در ارتفاعی استاندارد نصب شوند؛ که این ارتفاع استاندارد، معمولاً ۲.۵ إلی ۳ متر است.
  2. در جاهایی که اتصال وجود دارد (اتصال BNC و کابل آداپتور یا فیش نری مرتبط به منبع تغذیه) باید آن‌ها را داخل یک جعبه تقسیم یا محفظه‌ای قرار دهیم تا به مرور زمان، در اثر رطوبت، زنگ‌زدگی صورت نگیرد؛ به همین علت استفاده از جعبه تقسیم—مخصوصاً برای دوربین هایی که در محیط های خارجی قرار می‌گیرند—اهمیت زیادی دارد.
  3. استفاده از رک برای دستگاه، مثل محفظه‌ای محفوظ، باعث می‌شود که از دسترسی افراد گوناگون به دستگاه یا فیش ها، جلوگیری شود.

در هر حال بهتر است که دستگاه ها بصورت سالیانه سرویس شوند تا از عیوب احتمالی جلوگیری شود؛ عیوب احتمالی مثل: شل شدن فیش ها، سوختن آداپتور و ... .

معمولاً بعضی از دوربین های مداربسته، در یکی-دو سال اول، کیفیت خوبی دارند، اما با گذشت زمان، از کیفیت اولیه آن، کاسته می‌شود؛ علت این امر، آن است که پس از چندین سال استفاده، به علت سوختن پیکسل های دوربین (شاهد افت کیفیت در دید روز) یا حتی سوختن مادون قرمز (شاهد افت کیفیت در دید شب) خواهیم بود؛ آنچه که حائز اهمیت است، این است که در هنگام خرید دوربین، باید بر گارانتی آن دقت بسیاری نمود.

سوال 12 : ممنون می‌شویم برای کسانی که مشتاق هستند بدانند بفرمایید که چه عواملی بر قیمت دوربین مداربسته تأثیرگذار هستش؟

این موضوعی هستش که بسیاری از کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، با آن درگیر هستند؛ مثلاً: من بعنوان تکنسین این حرفه، زمانی که مشتری از من یک پیش‌فاکتور می‌خواهد، قیمتی را به مشتری اعلام می‌کنم و می‌گویم:«با توجه به این اجناس، قیمت پیش فاکتور شما فلان مبلغ می‌‌شود.»

ممکن است در مواردی مشتری بگوید که:«شخص دیگری، از قیمت اعلامی شما، قیمتی پایین‌تر به من اعلام کرده.»

در آن هنگام، ما به مشتریانمان توضیح خواهیم داد که در نظر داشته باشند که دوربین های مداربسته، چندین گرید مختلف دارند و قیمت درجه ۱، درجه ۲ و درجه ۳ باهم متفاوت می‌باشد؛ حتی نوع و مدت زمان گارانتی، در قیمت دوربین موثر می‌باشد.

این در حالیست که قیمت اقلام مربوطه نیز ممکن است با توجه به گرید (درجه) آن متفاوت باشد. برای مثال: کابل، هرچقدر که دارای مغزی قوی‌تری باشد یا برق قوی‌تری را از خود عبور دهد، دارای قیمت متفاوت‌تری می‌باشد. و یا فیش های BNC که معمولاً هرچقدر کیفیت بالاتری داشته باشد، قیمت بالاتری نیز خواهند داشت. یا حتی آداپتور های وارداتی، اصولاً کیفیت بالاتری را نسبت به آداپتور های داخلی دارند و به همین خاطر قیمت بالاتری نیز دارند. قیمت دستگاه نیز با توجه به تعداد کانال ها، نوع برند، 1080N یا 1080P بودن، ساپورت ۲ مگاپیکسل یا ۵ مگاپیکسل بودن، دارای قیمت های متفاوتی می‌باشد. به همین صورت، در مورد رک، محافظ برق، جعبه تقسیم، لوله فلکسی، داکت، و دیگر اقلام مربوطه نیز، کیفیت بر قیمت تاثیرگذار است.

همچنین عوامل بسیاری نیز بر قیمت دوربین مداربسته تاثیرگذار می‌باشد؛ برای مثال: باید در نظر بگیریم که دوربینی که می‌خواهیم خریداری کنیم، دوربین NoName است یا برنددار؟ دوربین های NoName در هیچ شرکتی بصورت رسمی، نمایندگی ندارد و پشتیبانی نمی‌شوند؛ البته دوربین برنددار هم به معنای این نیست که هر کسی هر مارک یا برندی که خواست روی آن بزند!

دوربین های NoName دوربین های اقتصادی بازار هستند که قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر دوربین ها دارند و زمانی که وارد کشور می‌شوند، اصطلاحاً assemble می‌شوند و در بازار به عنوان دوربین های NoName عرضه می‌شوند. از جمله دوربین های برند دار، می‌توان به: دوربین های Imou و HikVision و BodyGuard و Dahua و Briton و Tiandy و… (که در این حوزه بسیار پیشرو هستند) اشاره نمود.

موضوع دیگری که در قیمت یک دوربین تاثیرگذار است، گارانتی محصول می‌باشد؛ مهمترین عاملی که در کیفیت و ماندگاری دوربین موثر است، همین گارانتی می‌باشد. باید در نظر داشت که چه شرکتی، در طول چه مدت زمانی، محصول مورد نظر را گارانتی نموده.

موضوع بعدی، مگاپیکسل دوربین است، که در قیمت دوربین موثر می‌باشد؛ دوربین های ۲ مگاپیکسل را معمولاً برای فضاهایی با حساسیت کمتر، و دوربین های ۴ مگاپیکسل و بالاتر را معمولاً برای فضاهایی با حساسیت بیشتر، مورد استفاده قرار می دهیم.

لازم به ذکر است که دوربین های AHD نسبت به دوربین های IP قیمت مناسب‌تری دارند؛ به همین جهت، منطقی نیست که در فضاهایی که نیازی به حساسیت و کنترل زیادی نیست، از دوربین های IP استفاده شود، زیرا برای مشتریان، توجیه اقتصادی ندارد.

ولی مهمترین عاملی که در قیمت دوربین تاثیرگذار است، میزان دید در شب دوربین مداربسته می‌باشد؛ ضعیف ترین دوربین هم در طول روز تصویربرداری مناسبی دارد، اما مهم این است که آیا در شب هم تصویربرداری خوبی خواهد داشت یا خیر؟

پس بنابراین به طور کلی موارد زیر در قیمت گذاری یک دوربین مداربسته تاثیرگذار خواهد بود :

  1. گرید (درجه) کیفی
  2. امکانات جانبی
  3. برند دار بودن یا نبودن
  4. داخلی یا خارجی بودن
  5. نوع و مدت گارانتی و شرکت گارانتی کننده
  6. نوع و میزان دید در شب

سوال 13 : لطفا برایمان بفرمایید که چه تفاوتی در دید درشب دوربین ها وجود دارد؟

بیشتر دوربین ها در روز یک کیفیت خوبی به ما می‌دهند؛ اما چیزی که اهمیت دارد این است که آیا در شب هم کیفیت خوبی دارند یا خیر؟ مثلاً دوربین های دید در شب مادون قرمز، تصویری سیاه و سفید، و دوربین های دید در شب وارم لایت یا استارلایت، تصویری رنگی به ما می‌دهند.

این در حالی است که بعضی از مشتریان تصور می‌کنند که دوربینی که دید در شب دارد بهتر است! درحالیکه تمامی دوربین ها دید در شب دارند؛ با این تفاوت که در نوع دید در شب، تفاوت دارند.

بعضی دیگر از مشتریان این تصور را دارند که دوربین های دید در شب رنگی، بهتر از مادون قرمز هستند؛ درحالیکه این دو دوربین، نه از نظر کیفیت، بلکه از نظر کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. بطور مثال: دایره دید دوربین دید در شب مادون قرمز، فضای بیشتری را پشتیبانی می‌کند.

سوال 14 : بسیاری از خوانندگان تفاوت موارد استفاده از دوربین های دید در شب رنگی و سیاه سفید را نمی‌دانند؛ ممنون می‌شویم برای آنها توضیحی در اینباره بفرمایید.

بحثی که امروزه در دوربین های مداربسته خیلی پرطرفدار شده، بحث دید در شب رنگی داشتن دوربین های مداربسته است.

اول از همه من یه نکته‌ای را باید اینجا بگم، که خیلی از کاربران اشتباه می‌کنند : تمامی دوربین ها دید در شب دارند؛ و این یعنی دوربین ها فقط در میزان کیفیت، رنگی بودن یا سیاه و سفید بودن (مادون قرمز)، برد دید در شب با یکدیگر متفاوت هستند.

پس اینکه بعضی از کاربران به اشتباه سوال می‌پرسند که آیا این دوربین دید در شب دارد یا خیر، اشتباه ترین سوال ممکن است!

دوربین های مداربسته مادون قرمز، یک نور فروسرخ در داخل لنز دوربین دارند که تصاویر را به صورت سیاه و سفید، ضبط می‌‌کنند.

دوربین های مداربسته رنگی، که اصطلاحاً وارم لایت (WarmLight) نامیده می‌شوند، یک نور مرئی (LED) در کنار لنز دارند که تصاویر را به صورت رنگی، ضبط می‌‌کنند.

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که چون دوربین دید در شب رنگی، تصاویر را به صورت رنگی ضبط می‌کند، پس دیگر دوربین های مادون قرمز (به علت ضبط تصاویر به صورت سیاه و سفید) دیگر کارآیی ندارند! درصورتیکه این تصور، کاملاً اشتباه است!

دوربین های مداربسته دید در شب رنگی، تنها برای فضاهایی قابل استفاده هستند که نهایتاً برد ۳۰ إلی ۴۰ متر مربع مد نظر باشد؛ البته وارم لایت شاید بیشتر از ۳۰-۴۰ متر هم پاسخ بدهد، ولی بزرگترین مشکل دوربین وارم لایت این است که برای فضاهایی که خیلی بزرگ هستند (مثل باغات) آنطور که باید، خواسته ما را تأمین نمی‌کند.

همانطور که بالاتر به این موضوع اشاره کردیم اطراف دوربین وارم لایت (Warm Light) لامپ هایی قرار داده شده است تا دوربین با کمک نور های مرئی اطرافش بتواند در طول مدت شب تصاویر را به صورت رنگی ضبط کند؛ اما این نقطه قوت می‌تواند نقطه ضعف ابن دوربین نیز محسوب شود، چرا که ممکن است کاربر تمایلی نداشته باشد که دوربین مداربسته ای که روی دیوار نصب کرده است با لامپ های اطرافش توجه عموم را به خود جلب کند! البته ممکن است در حین وقوع حادثه‌ای مانند سرقت، این ویژگی دوربین های دید در شب رنگی (وارم لایت) باعث شود تا سارق زودتر متوجه وجود سیستم های امنیتی شود و برای شکستن و از بین بردن دوربین مداربسته اقدام کند؛ به همین جهت باید همیشه دوربین ها–مخصوصاً در مکان های پرریسک–یکدیگر را پوشش دهند. همچنین دوربین مداربسته وارم لایت ممکن است برای مکان های سر بسته ای مانند اتاق ها، مناسب نباشد. البته با کمک تصویر رنگی ضبط شده توسط این دوربین ها، تشخیص چهره‌ی سارق کاری بسیار آسان‌تری خواهد بود؛ در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که مهم ترین نکته درباره‌ی دوربین وارم لایت، محل نصب آن می‌باشد. البته عیب این دوربین، در دوربین های نسل جدیدتر، که فناوری استارلایت (StarLight) را دارند، برطرف شده است.

سوال 15 : تفاوت نسل های مختلف تکنولوژی دوربین های مداربسته در چیست؟

انواع نسل های مختلف تکنولوژی دوربین های مداربسته :

  1. نسل قدیم :
  • آنالوگ
  1. نسل جدید :
  • دیجیتال (HD)
  • تحت شبکه (IP)

 تفاوت در اجزاء این نسل های تکنولوژی دوربین های مداربسته (آنالوگ، HD و IP) می باشد.

 اجزای دوربین های IP شبیه به دوربین های HD می‌باشد، با این تفاوت که دستگاه دریافت‌کننده تصاویر در دوربین های IP همان NVR و در دوربین های HD همان DVR می‌باشد؛ آداپتور و منبع تغذیه در این ۲ دوربین متفاوت است و بجای فیش از سوکت شبکه استفاده می‌گردد.

چیزی که در دوربین های IP خیلی کاربر را جلو می‌اندازد، استفاده از سوئیچی است که می‌تواند کابل‌کشی را کمتر و به صرفه کند؛ مثلاً: اگر ۱۰ تا دوربین داشته باشیم، می‌توانیم ۱۰ تا دوربین را به ۱ سوئیچ وصل کنیم تا تمام انتقال تصاویر توسط همان ۱ سوئیچ صورت بگیرد؛ در زمان هایی که کابل‌کشی خیلی زیاد است، بهتر است که از دوربین های IP (که تحت شبکه هستند) استفاده شود. البته این بدان معناست که دوربین های تحت شبکه، بیشتر مناسب فضاهای شرکتی یا ارگان ها می‌باشد، نه منازل و مکان های کوچک.

دوربین مداربسته آنالوگ–که نسخه قدیمی تر دوربین های مداربسته می‌باشد–نسبت به دوربین های تحت شبکه IP و دیجیتال HD دارای کیفیت فیلمبرداری پایین‌تری هستند.

در سیستم های IP پردازش اطلاعات و تصاویر، با سرعت و کیفیت بالاتری پردازش می شوند؛ در صورتیکه در سیستم های آنالوگ، پردازش اطلاعات و تصاویر، کیفیت پایین تری دارند.

دوربین های IP با استفاده از کابل شبکه (LAN) به دستگاه NVR و دوربین های HD بوسیله فیش به DVR وصل می‌شوند

سوال 16 : جناب خدامی عزیز. اگر برایتان مقدور است، لطفا توضیح مختصری در رابطه با دوربین IP و انواع آن برای خوانندگانمان بفرمایید؟

دوربین مداربسته که در محیط مورد نظر شما نصب می‌شود، باید دارای قابلیت اتصال به شبکه باشد، تا شما بتوانید با استفاده از تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی به راحتی تصاویر دوربین های مداربسته را به صورت لحظه ای و آنلاین در اختیار داشته باشید.

در دوربین مداربسته IP با توجه به اینکه تحت شبکه می‌باشد، به راحتی می‌تواند تصاویر را بوسیله اینترنت انتقال دهد.

کیفیت دوربین های IP از 1 تا 30 مگاپیکسل با رزولوشن 720P و 1080P متغیر می‌باشند.

به علت استفاده از فناوری های نوین دیجیتال در ساخت دوربین های مداربسته IP، این دوربین ها می‌توانند ابتدا تصاویر را بر روی حافظه خود پردازش کنند و سپس برای ذخیره سازی طولانی مدت به هارد دستگاه ضبط تصاویر NVR ارسال نمایند؛ با توجه به سرعت بالا در پردازش اطلاعات دوربین های IP، می‌توان این دوربین ها را به سنسور های مختلفی مانند حسگر های حساس به حرکت، حسگر های حساس به گرما، سنسور پلاک خوان و غیره مجهز کرد.

همچنین می‌توان با انجام تنظیمات نرم‌افزاری در دستگاه NVR، تصاویر ضبط شده را که فاقد اهمیت هستند، به طور خودکار توسط دوربین حذف نمود تا از پر شدن حافظه دستگاه جلوگیری شود.

دوربین IP با استفاده از کابل شبکه به دستگاه ضبط تصاویر NVR متصل می‌شود.

در صورت استفاده از مبدل POE کاربران می‌توانند بدون نیاز به منبع تغذیه (آداپتور) برق‌رسانی به دوربین IP را انجام دهند؛ این امر موجب کاهش هزینه های جانبی سیم‌کشی برق خواهد شد.

استفاده از تکنولوژی روز دنیا در ساخت دوربین های مداربسته IP، باعث بالا رفتن کیفیت ضبط تصاویر دوربین IP تا 30 مگاپیکسل  شده است. لازم به ذکر است که رزولوشن تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه 4K می‌باشد.

سوال 17 : شما که تکنسین متخصص این حوزه هستید، چگونه خطرات امنیتی احتمالی در سیستم های دوربین مدار بسته را شناسایی کرده و کاهش می‌دهید؟

برای کاهش خطرات امنیتی احتمالی در سیستم های دوربین مداربسته می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  1. نصب قاب فلزی بر روی دوربین ها
  2. رمز گذاری بالای دستگاه ها
  3. عدم دسترسی سایرین به رسیور

 

سوال 18 : انتقال تصویر دوربین مداربسته بر روی گوشی موبایل به چه صورت می باشد؟

انتقال تصویر بر روی موبایل در ۲ حالت صورت می‌گیرد:

  • حالت اول : IP statics :

ما با گرفتن یک IP ثابت از شرکت پشتیبان کننده اینترنت دستگاه و پرداخت هزینه سالانه می توانيم تنظیمات انتقال تصویر را بر بستر ای پی استاتیک داشته باشیم.

  • حالت دوم : Peer-to-Peer (P2P) :

انتقال تصویر با QR-code یا ID-number  که با وارد کردن سریال نامبر دستگاه و مشخصات می‌توانیم تصاویر را بر روی گوشی موبایل خود داشته باشیم

سوال 19 : جناب خدامی لطفا بفرمایید به غیر از گوشی همراه ما روی چه سیستم های دیگری می توانیم انتقال تصویر داشته باشیم؟

می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • با وارد کردن IP دوربین در لپ‌تاپ، کامپیوتر یا تبلت (با هر سیستم عاملی)
  • نصب برنامه انتقال تصویر (مخصوص ویندور) روی مانیتور
  • از طریق تلویزیون هوشمند (یا استفاده از اندرویدباکس برای هوشمندسازی تلویزیون)
  • همچنین از طریق آنتن مرکزی به تمامی واحد ها نیز می‌توان تصویر آن را متصل و مشاهده نمود

سوال 20 : آیا تمامی دوربین ها کابلی  هستند؟ یا ما در مواقعی که امکان کابل کشی نداریم می توانیم از دوربین های وایرلس(بدون سیم) استفاده  کنیم؟

بله ما در جهان تکنولوژی فعلی به سمتی می رویم که بتوانیم از ساختار نرم افزاری استفاده بیشتری داشته باشیم و بحث سخت افزاری بسیار کمتر میشود .

ما چند مدل دوربین های وایرلس داریم:

  1. دوربین های وایرلس ۳۶۰ درجه (بیبی کم، مینی اسپید و ...) :

این دوربین ها در اندازه های متفاوت

  • کوچک (بیبی کم)
  • متوسط (مینی اسپید)
  • بزرگ (اسپید دام)

موجود می باشند و دارای قابلیت های زیر هستند :

  • ارتباط دو طرفه
  • ضبط صدا
  • تعقیب سوژه
  • فعال کردن آلارم (هشدار)
  • ذخیره در کارت حافظه (SD card) با حداقل ۱۰ روز ذخیره سازی
  1. دوربین های سولار (خورشیدی) :

چون قطع و وصلی ممکن است داشته باشد، برای فضاهایی مناسب است که هیچ برقی وجود ندارد؛ از آنجایی که منبع اصلی دوربین ها، برق است، در صورت عدم وجود برق‌کشی، میتوان از دوربین های سولار (خورشیدی) استفاده نمود.

  1. دوربین های سیمکارتی (اینترنتی) :

این نوع دوربین ها، زمانی مناسب هستند که کاربر هم دوربین و هم اتصال به شبکه را یکجا داشته باشد؛ زیرا به راحتی میتوان با استفاده از اینترنت سیمکارت، اتصال به شبکه را فراهم نمود.

  1. دوربین های وایرلس باطری داخلی (که به دلیل مصرف بالای باطری مقرون به صرفه نمی باشند) :

بعضی از دوربین ها نیز با باتری کار می‌کنند. البته این‌ها هم گزینهء چندان مناسبی نیستند؛ اما در جاهایی که برق‌کشی وجود ندارد، می‌توان از این دوربین ها استفاده نمود؛ بدین صورت که دارای باتری شارژی هستند. البته چون مصرف زیادی دارند، منطقی نیستند.

از بهترین و قوی ترین دوربین های وایرلس میتوان به IMOU (آیمو) اشاره کرد.

آپشن های دوربین های مداربسته وایرلس شامل موارد زیر می‌باشد:

  • حالت تعقیب سوژه
  • قابلیت مکالمه ۲ طرفه
  • ضبط صدا
  • چرخش ۳۶۰ درجه
  • نصب و جابه‌جایی راحت

سوال 21 : زمانی که نتوانیم کابل‌کشی کنیم و وایرلس هم پاسخگو نباشد، باید چه کنیم؟

زمانی که به کابل‌کشی زیادی نیاز باشد یا فضا آنقدر وسیع باشد که انجام کابل‌کشی مقدور نباشد، باید از رادیو در کنار دوربین ها استفاده کنیم تا بتوانیم فرکانس آن را از طریق رادیو بگیریم.

 اگر ما بخوایم از یک سیستم بی نقص استفاده کنیم برای فضایی که کابل کشی خیلی زیاده، عملا نمی توانیم کابل کشی داشته باشیم؛ لذا از رادیو استفاده می کنیم، که اصطلاحا به رادیو های میکروتیک معروف هستند. این رادیو ها برای هر دوربین مثل یک حالت فرکانس دهنده عمل میکنند؛ البته دوربین ها باید دوربین های شبکه باشند تا بتوانیم از طریق رادیو به دستگاه لینک (متصل) کنیم.

البته این نکته را نیز باید درنظر داسته باشید که سیستم رادیویی برای فضاهای کوچک مناسب نیست و بهتر است برای فضاهایی وسیع (همچون مجهز کردن یک روستا) از این سیستم استفاده نمود.

بدیهی است که بدلیل ارتباط رادیویی گاها با قطع و وصل شدن دوربین ها مواجه می شوید.

سوال 22 : آقای خدامی لطفا مزایا و معایب دوربین های وایرلس را برایمان توضیح دهید؟

از مزایا و معایب دوربین های وایرلس می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  1. مزایای دوربین وایرلس به ترتیب زیر است :
  • به راحتی نصب می‌شود و شما با مشکلات سخت افزاری (کابل کشی، داکت کشی و خرابکاری) مواجه نیستید.
  • بعد از جابجایی به راحتی دوربین قابل باز کردن می باشد.
  • در بعضی موارد هزینه کمتری برای بهمراه مشتری دارد.
  • بدلیل فانتزی بودن دوربین های وایرلس از آپشن های زیادی برخوردار هستند.
  1. معایب دوربین های وایرلس به ترتیب زیر است :
  • دوربین های وایرلس گزینه مناسبی برای فضاهای باز و بیرونی نمی باشند، مگر آنکه در فضای بسته نصب شوند.
  • از آنجاییکه این دوربین ها بر بستر اینترنت هستند، امکان دارد به دفعات قطع و وصل شوند.
  • دوربین های وایرلس باید برای فضاهای کوچک استفاده شوند و برای فضاهای بسیار بزرگ مناسب نیستند.

سوال 23 : آقای خدامی از آنجایی که سیستم دوربین مدار بسته با برق کار می کند، اگر زمانی یک فرد با اطلاع از این موضوع برق دوربین ها را قطع کند، شما چه راهکاری برای این معضل دارید؟

این یکی از معضل هایی است که اکثر مشتریان به آن هیچ توجهی ندارند .

در سیستم های دزدگیر ما با این موضوع مواجه هستیم که اگر دزد برق را قطع کرد در به سراغ باتری برویم؛ باتری های 4 میلی آمپر ، 7 میلی آمپر که بعضی از سیستم های دزدگیر به این سیستم مجهز می باشند.

اما در دوربین مدار بسته این موضوع وجود ندارد نکه بتوانیم صرفا باتری برای آنها تعبیه کنیم  و هیچ دستگاهی را نمی‌توان مستقیم به باطری وصل کرد. پس بتابراین 2 راه وجود دارد :

  1. استفاده از آی پی اس (IPS)
  2. استفاده از یو پی اس (UPS)

UPS برای تمام سیستم های برقی هستند که 220 ولت دارند؛ مثل : یخچال ، تلویزیون و آسانسور. UPS نسبت به IPS هزینه بالاتری دارد؛ اما  IPS صرفا مرتبط به دوربین مداربسته است و دیگر نیازی نیست که از آداپتور یا منبع تغذیه استفاده کنیم و مستقیم برق دوربین را از خود IPS تأمین می‌کنیم.

IPS قیمت مناسب تری نسبت به UPS دارد و در واقع به ما کمک می‌کند که علاوه بر امکان برق اضطراری ، جریان کاذب برق را نیز مدیریت می‌کنیم.

سوال 24 : لطفاً برای خوانندگانمان بگویید آیا استفاده از دوربین های مداربسته مصرف برق را افزایش نمی دهد؟

سیستم های دوربین مداربسته بسیار کم مصرف هستند. هر دوربین مدار بسته حدود 2 آمپر مصرف برق دارد و جزو سیستم هایی با پایین ترین میزان مصرف برق، محسوب می‌گردد؛ مصرف دوربین مداربسته 12 ولت است که جزو الکترونیک محسوب میشه و مصرف برق خیلی کمتر از مصارف دیگر می باشد.

سوال 25 : بعضی از خوانندگانمان مشتاق هستند تا بدانند چگونه از دقت و قابلیت اطمینان فناوری های تشخیص چهره یا تشخیص پلاک در سیستم های دوربین مدار بسته اطمینان حاصل می کنید؟

ما در اوایل نسل تکنولوژی دوربین های مدار بسته، این موضوع برایمان معضل بود زمانی که می خواهیم بدنبال تصویری بگردیم، تمام اجسام متحرک دور تصاویر ثبت شده توسط دوربین انسان نیستند و اگر به دنبال تصویر انسان باشیم باید کلی اتفاق را بگذرانیم؛ اگر موشن حرکتی، موشن زمانی اتفاق می افتد (که یک حرکتی رخ دهد) و با حرکت هر جسم، این موشن ضبط می شود. امروزه به سراغ نسلی رفته ایم که دوربین ها با تشخیص چهره انسان (که بعد از اسکن نیز فقط تصویر انسان را به ما نشان می دهد) و بعضا در بعضی از سیستم های نرم افزاری دوربین ها امکان تفکیک چهره انسان و حیوانات هم وجود دارد؛ که بسیار تاثیرگذار است، بعضا می توانیم یک تصویری به دستگاهمان بدهیم و اون تصویر را برایمان در پلی بک دوربین پیدا کند.

سوال 26 : بسیاری از خوانندگان، ممکن است که دغدغه امنیت و حریم خصوصی فیلم های دوربین های مداربسته را داشته باشند؛ شما به عنوان متخصصی که سال ها در این حوزه فعالیت درخشان دارید، چگونه امنیت و حریم خصوصی فیلم های دوربین مداربسته را در سیستم مدیریت ساختمان تضمین می‌کنید؟

بهترین راه این است که پسورد خیلی مطمئن داشته باشیم و هیچکس به تنظیم دستگاه به راحتی وارد نشود و یک جای امن باشد.

مهمترین بخش این است که جایگذاری دستگاه دوربین در مکانی قرار گیرد که دور از دسترس عموم باشد؛  در واقع این مکان، علاوه بر داشتن آنتن‌دهی و اینترنت خوب، باید محفوظ بوده و مثل اتاق یا انباری که دارای درب قفل دار باشد.

اما در خصوص خطر هک شدن باید بگوییم که قوی ترین سیستم های نرم افزاری جهان نیز دچار این مشکل می شوند؛ اما بهترین کار عدم دسترسی به دیگران است.

سوال 27 : پیشنهاد شما به عنوان یک نیروی متخصص، کدامیک از نسل دوربین ها می باشد؟

این کاملا یک بحث اختیاری است، و بستگی به شرایط و علت استفاده دارد؛ در واقع در نظر گرفتن اینکه چه نیازهایی داریم، بسیار حائز اهمیت می باشد.

با توجه به مسئله مالی، ما امروزه به سمت و سوی دوربین های آی پی (IP) و شبکه می رویم، که از نظر کیفیتی، بالاترین حد را دارند؛ ولی در مصارف خانگی، خیلی مقرون به صرفه نیستند.

مگاپیکسل دوربین، صرفا در جزئیات کیفیت بهتری می دهد؛ این خیلی مهم است که بدانیم که مثلا برای پارکینگ، نیازی نیست که از دوربین 8 مگاپیکسل استفاده کنیم! اما برای جایی مثل صرافی، طلافروشی و جاهایی که با اعداد و ارقام سر و کار دارند بهتر است که از مگاپیکسل بالا استفاده شود.

برای استفاده از مگاپیکسل بالا و کیفیت بهتر، برندهای برتر و دوربین هایی که لنز و بُعدِ قوی تری دارند  را انتخاب می کنیم، چراکه صرفا مگاپیکسل خیلی موثر نیست.

در مصارف خانگی، اگه بحث اقتصادی مطرح است، سراغ دوربین های ای اچ دی (AHD) می رویم؛ اما اگر بحث اقتصادی مهم نیست، دوربین های آی پی (IP) می توانند گزینه مناسبی باشند. البته همه اینها بستگی به شرایط دارد.

در واقع همه چی بستگی به شرایط شما دارد :

  • اگر شرایط کابل کشی ندارید می توانید از دوربین های وایرلس استفاده کنید.
  • اگر بدنبال این هستید که همیشه تصاویر را بر روی مانیتور خود بدون قطعی داشته باشید، بهتر است از دوربین های کابلی استفاده نمایید.

مهم ترین سوالی که در اینباره باید از خود بپرسید این هست که برای کجا می خواهید سیستم دوربین مداربسته را اجرا کنید.

ما به تمامی خوانندگان شما مشاوره رایگان می‌دهیم تا بهترین انتخاب را داشته باشند.

 

راه های ارتباطی با ما جهت مشاوره رایگان :

 

شماره تلفن تماس :

09124118463

 

شماره واتساپ و تلگرام :

09379165510

 

ایمیل :

AliRezaKhodami868@gmail.com

 

انتهای پیام/

ارسال نظر