صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دهقانی: «غزال‌های دانش‌بنیان» حمایت ویژه می‌شوند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان اینکه غزال‌های دانش‌بنیان از شرکت‌های شاخصی هستند که قرار است مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند، گفت: به ابرشرکت‌های ایرانی نیاز داریم که موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان هستند تا از غزال به ابرشرکت تبدیل شوند.
کد خبر : 923178

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نشستی خبری با موضوع غزال‌های دانش‌بنیان، عنوان کرد: اینکه بخواهیم کشور را با کشور‌های پیشرفته و با جمعیت و زیرساختی متفاوت از ایران مقایسه کنیم درست نیست.

وی افزود: اگر هدفگذاری کنیم که ایران بتواند ظرف ۱۰ سال آینده یکی از ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه هوش مصنوعی بشود، دقیقا منظور رشد با ابعاد و بوم کشور است. اگر صرفاً بر مبنای اندازه و عدد باشد کشور با ۱۰۰ میلیون جمعیت و جی دی پی مشخص قابل قیاس با کشور با یک میلیارد جمعیت نیست. 

به گفته وی، اگر در زیست بوم دانش‌بنیان‌، شرکت‌های بزرگ شکل بگیرند که از اقتصاد دیجیتال برآمده است همان غزال‌های فناوری هستند که یک مفهوم جهانی دارد.

معاون علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه غزال‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های کوچک و متوسطی هستند که نرخ رشد متفاوتی نسبت به بقیه مجموعه‌ها دارند، عنوان کرد: مفهوم دانش‌نیانی کار فناورانه نیست و آن را ارتقا دادیم که میزان اقتصاد و گردش مالی هم جز معیار‌های آن است. این باعث می‌شود نگاه واقعی‌تر داشته باشیم.

دهقانی فیروزآبادی گفت: غزال فناوری یک مفهوم جهانی است و در بسیاری کشور‌ها استفاده می‌شود؛ با زحمتی که معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری کشیده، این مفهوم و شاخص ها مشخص شد.

معرفی ۱۲ غزال دانش‌بنیان با حضور معاونان علمی ۴ دوره

وی با اعلام خبر برگزاری جشن غزال‌های دانش‌بنیان‌های ایرانی گفت: قرار است به ۱۰ غزال‌ دانش‌بنیان‌ و اولین شرکت و ده هزارمین شرکت دانش‌بنیان‌ به شکل نمادین جایزه ای اعطا کنیم. پیش بینی می شود معاونان علمی ۴ دوره پیشین معاونت علمی حضور داشته باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دبیرخانه تخصصی برای غزال دانش‌بنیان‌ ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر ۱۲۱ شرکت غزال دانش‌بنیان شناسایی شده است.این ها می‌توانند از خط اعتباری ویژه ای بهره مند شوند.

وی گفت: برای اینکه این شرکت‌های خوش آتیه آینده بهتری داشته باشند  و رشد ۶۰ درصد طی ۵سال اخیر داشته باشیم این غزال ها مورد حمایت بیشتری قرار می گیرند.

به گفته دهقانی، شرکت‌های در مسیر غزال شناسایی می‌شوند برای اینکه به باشگاه غزال‌های ایرانی بپیوندند. یکی از ویژگی باشگاه غزال این است که هر شرکت به شکل ویژه در حوزه‌های متفاوت مورد شناسایی و حمایت قرار می گیرند.

وی با اشاره به شاخص های بررسی غزال های فناوری گفت: نیروی انسانی بیشتر از ۲۰۰ نفر، فروش بیش لز  ۵۰ میلیارد تومان، صادرات و رشد فروش از معیارهای بررسی هستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: در ادبیات دنیا غزال نقطه آخر نیست بلکه ما به ابر شرکت‌های ایرانی نیاز داریم  که موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان‌ هستند تا از غزال به ابر شرکت تبدیل شوند.

سامانه ای شفاف برای معرفی حمایت های معاونت علمی

دهقانی فیروزآبادی گفت: عدالت دسترسی به منابع و حمایت ها، فراخوان ها و آنچه که در معاونت علمی رخ می‌دهد برای همه دانش‌بنیان‌ ها در کشور مهم است. به خاطر رشد سریع معاونت علمی سامانه‌ های متعددی در معاونت داشتیم که داده های یکپارچه متمرکز نداشت. از این رو یک سال است ک معاونت علمی سامانه یکپارچه ای طراحی کرده تا بتواند به همه شرکت‌های دانش‌بنیان‌ به صورت عادلانه و در بستر یک اپلیکیشن و موبایل خدمات ارائه دهد.

وی با اشاره به اپلیکیشن نویان گفت: قرار است ۱۴ روز دیگه نویان، رونمایی شود که تمامی خدمات معاونت علمی را به صورت اپلیکیشن در قالب میکروسرویس در اختیار شرکت‌ها قرار دهد. به واسطه این‌سامانه تمام خدمات حمایت نمایشگاه پژوهانه و ...برای شرکت‌ها ارسال خواهد شد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر