صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انتقال کارخانه دخانیات تا ۶ ماه آینده/ تبدیل کارخانه به بوستان

در دویست و پنجاهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گزارش محله گردی از محله سلامت منطقه ۱۱ بررسی شد.
کد خبر : 923172

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر امانی در دویست و پنجاهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش محله گردی از محله سلامت منطقه ۱۱ با بیان اینکه ۲۰ هزار نفر در این محله سکونت دارند، اظهار کرد: مردم این موضوع را مطرح می‌کردند که به جای محله «دخانیات» به آن بگویند محله «سلامت»، اما سایه کارخانه دخانیات بر مردم سنگینی می‌کند و باعث آزار اهالی شده است.

وی افزود: ۲۰ هزار شهروند این محله این رویا را دارند که کارخانه ۲۰ هزار متر مربعی دخانیات تبدیل به بوستان سلامت و ورزشگاه شده و نام سلامت زیبنده محله آنها باشد. در روز‌هایی که همه از مضرات سیگار سخن می‌گویند، وجود کارخانه تولید سیگار در یک منطقه مسکونی منطقی نیست.

۳۰ درصد از مساحت منطقه ۱۱ بافت فرسوده است

امانی با بیان اینکه عمر نخستین کارخانه دخانیات به سال ۱۳۱۶ برمی گردد، یادآور شد: بعد از چند دهه در میان هزاران نفر از ساکنان خودنمایی می‌کند. به پیشنهاد اعضای شورایاری سابق و تأیید شورا این محله به سلامت تغییر نام داد و مردم تصور می‌کردند که این اقدام مقدمه‌ای بر جابجایی این کارخانه باشد، اما بوی تند تنباکو در این محله حس می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه ۳۰ درصد از مساحت این منطقه بافت فرسوده است و ناحیه سه بیش از ۵۰ درصد فرسودگی دارد، تصریح کرد: و مردم انتظار دارند که در مرکز شهر تهران که از کمبود فضای سبز و سرانه ورزشی رنج می‌برند بوستانی همچون بوستان ولایت در محله ایجاد شود.
امانی با بیان اینکه این منطقه با منطقه ۱۵ یک  پیمانکار رفت و روب دارد، خاطرنشان کرد: هرچند معاونت خدمات شهری منطقه از عملکرد پیمانکار رضایت دارد، اما مردم گلایه دارند و از جولان موش‌ها و عدم موفقیت طرح‌های فعلی برای مهار این حیوانات و روان بودن فاضلاب در جوی‌های آب ناراضی هستند.

وی با بیان اینکه سه مجموعه ورزشی متعلق به شهرداری در این محله وجود دارد، یادآور شد: در این محله کم برخوردار سه مجموعه ورزشی فعال است و به پیمانکار واگذار شده که مردم می‌گویند با این قیمت‌ها نمی‌توانند از آن استفاده کنند. از سویی مناسب سازی نیز برای آن صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه پیاده راه‌های خیابان‌های اصلی مناسب سازی نشده که البته اعتباری برای آن پیش بینی شده است، گفت: زمینی در محله خرمشهر به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه سرای محله بزرگی در این محله فعال است، خاطرنشان کرد: مردم با فاصله ۸۰۰ متر به مترو و اتوبوس فاصله دارند و خوشبختانه دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی در این محله مناسب است.

امانی ادامه داد: در دو بازدیدی که از محلات منطقه ۱۱ داشتم نه شهردار منطقه و نه معاون او حضور داشت و ما، چون در بلک لیست شهرداری هستیم، گلایه‌ای از این مسئله نداریم.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ملک کارخانه دخانیات باید خریداری شود، گفت: باید شرایط آماده شود تا این زمین بزرگ در این منطقه به یک بوستان تبدیل شود.

وی با تأکید بر اینکه دکل‌ها و تیر‌های چراغ برق تنها مشکل این محله نیست، تصریح کرد: وسط بزرگراه صدر دکل‌های برق وجود داشت و به ناچار باید برداشته می‌شد که این اقدام صورت گرفت و شهرداری در آن مقطع کانال‌های زیرزمینی عمیق و پروژه‌ای بسیار ارزشمند را اجرا کرد و کابل‌های فشار قوی را از زیر زمین اجرایی کرد.

برای حل مشکل فاضلاب باید شرکت آبفا هماهنگی لازم را داشته باشد

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه برای جابجایی دکل‌ها و تیر‌های چراغ برق باید معاونت عمرانی وارد شود، اظهار کرد: برای حل مشکل فاضلاب باید شرکت آبفا هماهنگی لازم را داشته باشد و اگر این همکاری صورت نگیرد، باید در خصوص تبصره سه تجدید نظر شود.

مقرر شد تا ۶ ماه آینده کارخانه دخانیات منتقل شود

سید محمد موسوی شهردار منطقه ۱۱ نیز در این جلسه گفت: یک ساعت پیش از حضور آقای امانی به بنده خبر دادند و من در جلسه‌ای حضور داشتم و معاون خدمات شهری ناحیه در این بازدید حضور داشت.

وی افزود: بنده سه جلسه با مدیرعامل شرکت دخانیات جلسه برگزار کردم و موانع را بررسی کردیم. دو مانع به گفته مدیرعامل آن شرکت برای انتقال شرکت وجود دارد که وضعیت مالی و نقدینگی و عدم استقبال هزار و ۶۰۰ نفر نیروی انسانی این شرکت و نارضایتی آنها برای انتقال، دو مشکل اصلی در این زمینه است.

موسوی با بیان اینکه مقاومت کارکنان برای انتقال موضوعی است که باعث می‌شود مدیران زیر بار آن نروند. زمینه احداث کارخانه جدید در هشتگرد فراهم شده و مشکلی وجود ندارد.

در نهایت مقرر شد تا ۶ ماه آینده برای انتقال این کارخانه اقدام شود که به دنبال آن سرانه فضای سبز و ورزشی افزایش خواهد یافت.

وی با اعلام اینکه تیر‌های چراغ برق از پیامد‌های عدم مدیریت شهری واحد است، گفت: در جلسات با دستگاه قضایی این موضوع پیگیری شده و تاکنون از ۳۵۰ تیر چراغ برق ۵۰ تیر جابجا شده و شرکت برق نیز قول داده که مابقی تیر‌ها نیز جابجا شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر