صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۲ - ۳۱ تير ۱۴۰۳

افزایش ۵ درصدی مصرف آب به دلیل افزایش دمای هوا

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در ایران به طور میانگین یک درجه افزایش دما بالای ۴۰ درجه باعث افزایش مصرف آب به میزان ۳ تا ۵ درصد شده است.
کد خبر : 923164

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، علی سیدزاده با بیان اینکه افزایش شدید دما تنها محدود به ایران نیست و کل منطقه غرب آسیا با این شرایط روبه‌رو است، ادامه داد: بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی در دو هفته پیشرو شاهد افزایش بی‌سابقه دما در سراسر کشور خواهیم بود و به دلیل هم‌زمانی این افزایش دما در نقاط مختلف، تقاضای مصرف برق و آب به‌شدت افزایش‌یافته است.

وی با بیان اینکه تغییرات مصرف آب متناسب با دما در آستانه‌های متفاوت دمایی تفاوت خواهد داشت، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در آستانه اول ۱۴ درجه با مثبت یا منفی ۲ درجه تغییرات دما اثری بر مصرف ندارد، در آستانه دوم ۳۰ درجه با مثبت و منفی ۲ درجه تغییرات مصرف و دما خطی است و در آستانه سوم دمای بالاتر از ۳۰ و به‌ویژه ۴۰ درجه تغییرات کم‌دما باعث افزایش زیاد مصرف می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ایران به طور میانگین ۱ درجه افزایش دما بالای ۴۰ درجه باعث افزایش مصرف آب به میزان ۲.۵ درصد شده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در برخی شهر‌ها با افزایش ۵ درصدی مصرف آب روبرو بوده‌ایم.

سید زاده راهکار آبفا برای عبور از این شرایط سخت را مدیریت و کاهش مصرف دانست بر پرهیز از مصارف غیرضرور شهروندان از جمله پرهیز از شست‌وشوی خودرو، حیاط و مشاعات ساختمان، استفاده حداکثری از ظرفیت ماشین‌های ظرف‌شویی و لباسشویی، رعایت ساعت مناسب برای آبیاری گیاهان و کاهش مدت‌زمان استحمام به ۵ دقیقه تأکید کرد.

وی بررسی اتصالات آبی کولر‌های آبی را مورد تأکید قرارداد و گفت: کولر‌های آبی در صورت چکه‌کردن در مصرف آب اثرگذار است و با روشن‌شدن کولر‌های آبی به طور متوسط ۲۰۰ لیتر آب در شبانه‌روز بر مصرف هر خانوار افزوده می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ارتباط با سرانه مصرف کل آب شرب در ایران افزود: بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده در سامانه بالانس آب کشور (سپتا) مصارف خانگی و غیر خانگی ۲۳۵ لیتر به‌ازای هر نفر در شبانه‌روز اعلام شده است. این رقم در برخی از کلان‌شهر‌های کشور ازجمله تهران به بیش از ۲۴۵ لیتر در شبانه‌روز می‌رسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آب آبفا
ارسال نظر