صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۲ - ۳۱ تير ۱۴۰۳

بدعت غلط و من‌درآوردی در ورزش؛ می‌خواهم کمیته مستقل باشم!/ کیک بوکسینگ در مسیر ناکجاآباد

جدایی سبک‌ها و انجمن‌های مختلف از فدراسیون‌ها نه در قالب فدراسیون بلکه به شکل یک انجمن مستقل با چارت و اساسنامه ورزش ایران در تضاد است.
کد خبر : 923155

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در فدراسیون انجمن‌های رزمی چه خبر است؟ فدراسیونی که ماهیت آن در برگیرنده رشته ها و سبک های مختلف رزمی و رشته های مختلف رزمی است که هیچکدام قابلیت فدراسیون شدن ندارند. با این وجود برخی از رشته ها و سبک ها قائل به حضور در مجموعه این فدراسیون نیستند و سودای استقلال دارند و همین سبب شده تا این فدراسیون کارکرد خود را از دست بدهد. در طی سال های اخیر کوراش و جوجیستو به عنوان دو رشته ورزشی شناخته شده و معتبر از بدنه این فدراسیون جدا شده و هر کدام ذیل یک فدراسیون دیگر تعریف شدند تا فدراسیون انجمن های رزمی دو رشته مهم و شناخته شده و البته مدال آور خود را از دست بدهد.

مستقل شدنی که خلاف اساسنامه است

این مسیر اما در قبال موی تای به شکل دیگری دنبال شد. جواد نصیری موسس و رئیس این رشته سودای استقلال را داشت و برخلاف بقیه رشته ها قائل به فعالیت ذیل هیچ فدراسیونی نبود و در نهایت تعجب با موافقت وزارت ورزش موفق شد مجوز فعالیت به عنوان یک انجمن مستقل را گرفته و به شکل فرادا فعالیت کند. اتفاقی عجیب و حیرت انگیز که در ساختار ورزش ایران هیچوقت سابقه نداشته. چه آنکه چارت ورزش ایران متشکل از فدراسیون های ورزشی است که وظیفه اداره رشته های مختلف را بر عهده دارند و دو فدراسیون انجمن های ورزشی و انجمن های رزمی نیز تاسیس شده اند تا رشته های کمتر برخوردار و بی نام و نشان که قابلیت فدراسیون شدن ندارند، ذیل آنها تعریف شده و فعالیت کنند. با این وجود موی تای بدعت جدیدی را در ورزش ایران بنا نهاد و با جدایی از فدراسیون به شکل مستقل نه در قالب فدراسیون بلکه به شکل یک انجمن مستقل فعالیت خود را انجام می دهد. آنچه با چارت و اساسنامه ورزش ایران در تضاد است.

ساز ناکوک کیک بوکسینگ واکو

مسیری را که موی تای در پیش گرفت، بدعت غلطی بود که حالا برخی از رشته های دیگر ورزشی نیز آن را دنبال می کنند و قصد دارند تا با جدایی از ذیل فدراسیون ها برای خود تشکیلات مستقل راه اندازی کرده و به شکل فرادا فعالیت کنند. رشته کیک بوکسینگ یکی از رشته های جذاب رزمی است که طرفداران خاص خودش را دارد و ذیل فدراسیون انجمن های رزمی در حال فعالیت است اما شاخه ای از این رشته به نام کیک بوکسینگ واکو چند صباحیست ساز ناکوک زده و قصد جدایی از فدراسیون های انجمن های رزمی را دارد. اتفاقی عجیب و غیرمنطقی که با هیچ متر و معیاری پذیرفته نیست. ورای اینکه فعالیت های رشته ها و انجمن های ورزشی به شکل مستقل و فرادا از اساس اشتباه بوده و محل اشکال است، این رشته مشکلاتی را داراست که استقلال آن را یکسره پا در هوا و خطرناک نشان می دهد.

جدایی با کمیت حداقلی

در وهله اول کیک بوکسینگ دارای سبک های مختلف و متفاوتی است که جملگی آنها ذیل فدراسیون انجمن های رزمی فعالیت می کنند اما سبک کیک بوکسینگ واکو خواهان جدایی از فدراسیون است و بقیه سبک ها چنین درخواستی ندارند. این بدان معناست که در صورت جدایی این رشته، یک کیک بوکسینگ مستقل داشته باشیم و چند کیک بوکسینگ دیگر زیر نظر فدراسین انجمن های رزمی! یک رشته با دو محل کارکرد! این درحالیست که کیک بوکسینگ با توجه به جذابیت و محبوبیتش در رشته های رزمی از جامعه رسمی قابل توجهی سود می برد و قریب به 200 هزار ورزشکار رسمی بیمه شده دارد که در سبک های مختلف آن ذیل فدراسیون انجمن های رزمی مشغول به فعالیت هستند، حال آنکه تعداد ورزشکاران رسمی و بیمه شده کیک بوکسینگ واکو به 200 نفر هم نمی رسد و عجیب اینکه این رشته حداقلی با این کمیت خواهان جدایی است.

تبعات نگران کننده دوتابعیتی بودن متولی کیک بوکسینگ

از سوی دیگر متولی رشته کیک بوکسینک واکو فردی دوتابعیتی است که در فرانسه اقامت دارد و اساسا برپایه قوانین وزارت ورزش فعالیت افراد دوتابعیتی در رشته های ورزشی به ویژه در قامت فرد اول و تصمیم گیرنده ممنوع است. با این وجود وی بدون توجه دستگاه ورزش و نهادهای نظارتی آزادانه مشغول فعالیت در این رشته است و سودای استقلال دارد. حیرت انگیز اینکه این شخصمدتهای مدید این پروژه را به شکل غیابی و کنترل از راه دور از فرانسه هدایت می کرد و از آنجا برای جدایی این رشته پیغام و پسغام به وزارت ورزش و فدراسیون می فرستاد! بی تردید جداسازی این رشته با توجه به مقیم بودن متولی آن در فرانسه به عنوان یکی از پایگاه های معاندین ایران می تواند تبعات نگران کننده ای داشته باشد.

چه کسانی نفع می برند که وزرات ورزش تأیید کرده؟

مشخص نیست که این جدایی منافع کدام گروه و کدام افراد را تامین کرده و چگونه در بدنه وزارت ورزش و جوانان با آن موافقت شده. افرادی که سالهای مدید و طولانی در وزارت ورزش به عنوان تصمیم گیرنده اصلی و وزیر در سایه سکان هدایت ورزش ایران را در دست داشتند و با تصمیمات شبهه دار و عجیب و غریب و سهم خواهی، بسیاری از فدراسیون ها و رشته ها را زمینگیر کردند تا منافع شخصی خود را پایدار کنند، با وجود از دست دادن صندلی رسمی، حالا در قامت مشاور همان نقش را ایفا می کنند تا کماکان منافع شخصی آنها ارجح بر مصلحت و آبروی ورزش ایران باشد.

شروع یک بحران در ورزش ایران

نکته عجیب تر و مرموزتر اینکه این پروژه درست در روزهایی در حال انجام است که عمر دولت به پایان رسیده و شمارش معکوس برای حضور دولت و کابینه جدید آغاز شده و انجام این پروژه با بی اعتنایی به قانون و به شکل آسیمه سر و با شتاب، شائبه ها را این باره بیشتر می کند. به نظر می رسد در این مورد بخصوص نهادهای نظارتی باید هر چه سریعتر به ماجرا ورود پیدا کرده و با این پروژه خطرناک و نگران کننده برخورد کنند. بدعت غلطی که در صورت تداوم علاوه بر غیرقانونی بودن، می تواند بدل به یک بحران در ورزش ایران شده و بسیاری از انجمن ها و رشته های مختلف ورزشی را تحریک کند تا در این مسیر گام برداشته و ساز مخالف بزنند و بدل به یک انجمن مستقل شوند. آنچه هیچ مفر رسمی و قانونی ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر