صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۴۹ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۱۱۴؛

چگونه یک شرکت دانش‌بنیان ارزیابی می‌شود؟

هر یک از شرکت‌ها برای اخذ مجوز دانش‌بنیانی باید مراحلی را طی کنند که ارزیابی آنها توسط کارگزاران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مهم‌ترین مرحله است.
کد خبر : 923072

مراحل ارزیابی شرکت دانش‌بنیان به چه شکل است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، شرکت‌های دانش‌بنیان با استناد به دانش و علم، فعالیت کارآفرینی انجام می‌دهند و با هدف همزمان توسعه علمی و سودآوری مالی، از منابع ظرفیتی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بهره می‌برند. شرکتها از ابتدای شروع به فعالیت دانش‌بنیان نیستند و بر اساس ارزیابی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری طی مراحلی مجوز دانش‌بنیانی را دریافت می کنند.

برای اخذ مجوز دانش‌بنیانی نیاز به عبور از مراحل ثبتی  وجود دارد. اولین نکته‌ای که باید در خصوص ثبت شرکت دانش‌بنیان به آن دقت داشت این است که در ابتدا باید نوع شرکت دانش‌بنیان مشخص شود. این شرکت‌ها انواع مختلفی دارند که هریک از آنها دارای شرایط مخصوص به خود برای فعالیت و کارکردن هستند.

فرآیند ارزیابی شرکت‌ها 

در این مرحله فرآیند ارزیابی شرکت‌ها توسط معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌گیرد و شرکت‌های متقاضی در سامانه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان ثبت‌نام می‌کنند. دبیرخانه کارگروه پس از بررسی اولیه اسناد و مدارک شرکت، آن‌ها را به کارگزار جهت ارزیابی ارجاع می‌دهد.

سپس کارگزار پس از ارزیابی شرکت متقاضی، اطلاعات خود را در سامانه مربوط به دبیرخانه کارگروه بارگذاری می‌کند. دبیرخانه نیز پس از بررسی فرآیند ارزیابی و صحت اطلاعات و همچنین تطبیق با آیین‌نامه، نتیجه را به کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان ارائه می‌دهد.

پس از بررسی پرونده شرکت در کارگروه، نتیجه ارزیابی به دبیرخانه اعلام می‌شود و در نهایت نتیجه بررسی دانش‌بنیان بودن شرکت متقاضی، در کارتابل شرکت قسمت «آرشیو» منعکس می‌شود.

در پایان شرکت‌ها و موسساتی که شاخص‌های موجود در آیین نامه تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان را داشته باشند و بعد از طی مراحل ارزیابی از طریق کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا تایید شوند به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌شوند تا طرح خود را به آن صندوق ارائه کرده و از تسهیلات مربوطه با توجه به اساسنامه صندوق استفاده کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر