صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طراحی و ساخت سامانه‌ای هوشمند برای اثربخشی بیشتر تبلیغات

فن‌آوران دانشگاه تهران با استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی، موفق به طراحی و ساخت سامانه‌ای شدند که اثربخشی بیشتر تبلیغات کمک می‌کند.
کد خبر : 923057

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی اخایی، دانشیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در این خصوص اعلام کرد: «این سامانه نه تنها به دقت پیش‌بینی می‌کند که چه بخش‌هایی در یک تصویر یا ویدئو توجه مخاطب را جلب می‌کند، بلکه بینش‌های ارزشمندی را در خصوص این‌که چرا آن مناطق جذاب هستند، ارائه می‌کند.»

وی با بیان این‌که مزایای این سامانه فراتر از شخصی‌سازی است، توضیح داد: «این سامانه که تحت عنوان سامانه «نگاه هوشمند» نامگذاری شده است، با ایجاد تعاملات معنادار بین محتوا، برند و مصرف‌کننده، حس ارتباط و وفاداری را تقویت می‌کند. هنگامی که مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند درک شده و ارزشمند هستند، به احتمال زیاد با برند‌ها در سطح عمیق‌تری درگیر می‌شوند که به افزایش اعتماد و روابط طولانی‌مدت منجر می‌شود.»
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران افزود: «این سامانه با درک این‌که چه عناصری از محتوا بیشتر برای مخاطب جلب توجه می‌کنند، می‌تواند رابط‌هایی را طراحی کند که برای افراد با نیاز‌ها و ترجیحات متنوع‌تر و کاربرپسندتر باشد. حتی می‌توان بر روی کوچک‌ترین جزئیات نیز تمرکز کرد. به‌عنوان مثال وب‌سایت خود را در زمان یک تیزر تبلیغاتی، در چه لحظه‌هایی با چه مشخصه‌هایی مانند رنگ، فونت و اندازه نمایش دهیم تا بیشترین توجه مخاطب به آن جلب شود.»

استفاده از مفهوم «نقشه‌های برجستگی» در سامانه «نگاه هوشمند»

 اخایی در ادامه گفت: «در سامانه نگاه هوشمند از مفهوم «نقشه‌های برجستگی» استفاده می‌شود. به زبان ساده، این یک فرآیند پیچیده را که تصاویر و ویدئو‌ها تجزیه و تحلیل می‌کند تا برجسته‌ترین عناصر بصری را شناسایی کند؛ عناصری که بیشترین توجه مخاطب را وقتی که به ویدئو یا بنر تبلیغاتی شما نگاه می‌کند، جلب کنند.»

دانشیار دانشکدگان فنی دانشگاه تهران اعلام کرد: «الگوریتم‌های توسعه داده شده در این سامانه، با تقلید از روشی که مغز انسان اطلاعات را در اولویت قرار می‌دهد، مناطقی از تصاویر یا ویدئو‌های تبلیغاتی را که بیشترین توجه را به خود جلب می‌کنند، مشخص کرده است.»

وی بیان کرد: «برای دستیابی به تکنولوژی نگاه هوشمند، یک سفر بلندپروازانه‌ای برای جمع‌آوری داده و ساخت یک الگوریتم هوشمند را داشتیم. سفر با جمع‌آوری داده‌های بیش از ۲۰۰ نفر آغاز شد که هر کدام به دستگاه‌های تخصصی ردیاب چشم مجهز بودند. این دستگاه‌ها با دقت الگو‌های نگاه افراد را هنگام تعامل با تصاویر و ویدئو‌های مختلف ثبت کردند و تفاوت‌های ظریف رفتار بصری انسان را با جزئیات بی‌نظیری به تصویر کشیدند. با در دست داشتن این مجموعه داده گسترده، به قدرت هوشمند روی آوردیم.»

اخایی ادامه داد: «در این سامانه ما با استفاده از الگوریتم‌ها و تکنیک‌های پیشرفته، سیستم خود را برای تقلید از فرآیند‌های پیچیده مغز انسان در ادراک بصری آموزش دادیم. از طریق تکرار‌ها و اصلاحات بی‌شمار، مدل ما یاد گرفت که مشخصه‌های برجسته در تصاویر و ویدئو‌ها (بخش‌هایی که توجه بیشتری را جلب می‌کنند) را تشخیص دهد.»

وی درباره این‌که چرا داشتن چنین اطلاعاتی مهم است؟، توضیح داد: «چون در چشم‌انداز رسانه‌ای اشباع شده امروزی، جلب توجه کاربر کلید موفقیت است. چه در حال طراحی تبلیغات باشید، چه در حال ساخت یک وب‌سایت یا تولید محتوا برای رسانه‌های اجتماعی باشید، دانستن این‌که چه چیزی مخاطبان شما را جذب می‌کند، می‌تواند تفاوت ایجاد کند. این سامانه به رونق کسب وکار‌ها کمک می‌کند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر