صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۱ - ۳۰ تير ۱۴۰۳

همایش روز جهانی مغز برگزار می‌شود/ روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر دچار سکته مغزی می‌شوند

در نشست خبری روز جهانی مغز، با تاکید بر لزوم پیشگیری از بیماری‌های مغز و اعصاب اعلام شد که وقوع ۴۰۰ تا ۵۰۰ سکته مغزی در ایران رخ می‌دهد.
کد خبر : 922972

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمود معتمدی رئیس انجمن علمی  مغز و اعصاب در نشست خبری روز جهانی مغز با بیان اینکه برای پشیگیری از بیماری‌های مغزی باید کاری کرد که رسانه‌ها به صورت مستقیم درگیر شوند، گفت: بیماری‌های مغز و اعصاب بسیار زیاد هستند اما می‌توان در طول برخی از بیماری‌ها را در طول سال بیشتر مورد اطلاع‌رسانی قرار داد.

وی افزود: امسال، سردردها‌، صرع و عوامل تشدید‌کننده صرع‌ها، سکته‌های مغزی و عومل خطر و زمان طلایی رسیدگی به سکته‌های مغزی و بیماری زوال عقل از جمله بیماری‌هایی است که امسال بیشتر در مورد ان اطلاع‌رسانی می‌شود.

او با بیان اینکه در طول روزهای آینده با همکاری اداره سلامت شهرداری تهران و سازمان نظام پزشکی برنامه‌های مختلفی در راستای ۴ بیماری یاد شده برگزار می‌شود، گفت: مهمترین برنامه این برنامه‌ها همایش روز جهانی مغز با رویکرد پیشگیری از بیماری‌های مغز و اعصاب در روز اول مردادماه است که در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همایش پیشگیری از بیماری‌های مغز و معصب چندین پنل از جمله پنل سردردها، پنل سکته‌های مغزی و ... در بر دارد.
معتمدی بیان کرد: یکی از مشکلات ما در ایران این است که مرکز ثبت بیماری‌ها در ایران وجود ندارد لازمه ایجاد این مراکز 

مجید غفار پور عضو هیئت مدیره انجمن بیماری‌های مغز و اعصاب نیز در این نشست با بیان اینکه در ارتباط با بیماری‌های مغزی مهمترین اصل زمان رسیدگی بیمار مغزی است، گفت: سلامت معز به این وابسته است که اکسیژن و مواد غذایی به آن برسد، بنابراین بسیار مهم است که بیمار بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

غفارپور در مورد سردرد‌ها نیز گفت: سردرد در جامعه ما از جمله مسائل بسیار شایع است، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بانوان و بین ۶ تا ۷ درصد آقایان به میگرن مبتلا هستند. برخی از سردرهای ناگهانی، سردرد‌هایی که فرد را از خواب بیدار می‌کنند و سردردهای پس از بیداری نیازمند مراجعه به پزشک هستند.

این متخصص همچنین در رابطه با سکته‌های مغزی نیز گفت: مردم باید علائم سکته‌های مغزی را بدانند و سریع به مراکز درمانی مراجعه کنند. مهمترین اصل در سکته‌های مغزی پیشگیری از طریق ورزش، کاهش فشارخون، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل و کنترل دیابت است.

او در رابطه با زوال عقلی نیز گفت: ۱۲ تا ۲۰ درصد اختلالات هوشی دلایلی دارند که قابل درمان هستند. برخی از زوال‌های عقلی قابل درمان است و حافظه بازگشت پذیر است. ضمن اینکه ثابت شده است که مطالعه و ورزش از زول عقل جلوگیری می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب در رابطه با تشنج نیز گفت: وقتی پزشکی دارویی برای تشنج تجویز شد باید حتما آن را مصرف کرده و سبک زندگی سالمی داشته باشد. مادران باردار چنانچه دارویی مصرف می‌کنند نباید داروی خود را قطع کنند چرا که تشنج بیشتر بر سلامت جنین تاثیر سویی می‌گذارد. ضمن اینکه چنانچه خانمی قصد بارداری دارد و دارو مصرف می‌کند باید پیش از بارداری به پزشک مراجعه کند تا داروهای مورد نظر را که تاثیر منفی بر سلامت جنین ندارد تجویز کنند.

عزیزی معاون پژوهش سازمان نظام پزشکی نیز گفت: شایعترین علت مراجعات به مراکز درمانی سردرد است. در زمینه سکته‌های معزی روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر دچار سکته مغزی می‌شوند و یک سوم آنان دچار ناتوانی می‌شوند. ریسک فاکتورهای سکته‌های مغزی قابل کنترل هستند که هدف همایش روز جهانی مغز نیز آموزش مردم برای کاهش یا حذف این ریسک‌فاکتورها هستند.

عزیزی ادامه افزود: حدود ۱۰۰ هزار نفر بیمار پارکینسونی و ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر مبتلا به ام اس هستند. باید ورودی این بیماری‌ها را کم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر