صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۱ - ۳۰ تير ۱۴۰۳

استقبال کشورهای عربی از رأی دیوان دادگستری بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی

کشورهای عربی از صدور رأی دیوان دادگستری بین‌المللی که حضور رژیم «اسرائیل» در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را غیرقانونی اعلام کرد، استقبال کردند.
کد خبر : 922922

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، روز گذشته (جمعه ۲۹ تیرماه) دیوان دادگستری بین‌المللی نظر مشورتی خود را در مورد تبعات قانونی اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط «اسرائیل» صادر کرد و حضور «اسرائیل» در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را غیرقانونی دانست و پایان آن را خواستار شد.

نواف سلام، رئیس این دادگاه اعلام کرد: هیچ تغییر جمعیتی توسط رژیم اشغالگر «اسرائیل» در هیچ نقطه از سرزمین‌های اشغالی پس از سال 1967 از جمله بیت المقدس شرقی را به رسمیت نمی‌شناسد.

بنابر این گزارش، به دنبال صدور رای دیوان دادگستری بین‌المللی، صفحه رسمی وزارت امورخارجه عربستان با اعلام استقبال این کشور از این حکم که غیر قانونی بودن بیش از ۵۷ سال حضور اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را تأیید کرده است، بر ضرورت اقدامات عملی و معتبر برای رسیدن به یک راه‌حل عادلانه و جامع برای موضوع فلسطین و به موجب ابتکار صلح کشورهای عربی و قطعنامه‌های مشروع بین المللی تأکید کرد.

وزارت امورخارجه عربستان خاطرنشان کرد: این راه‌حل باید حق مشروع و قانونی ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت و تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به مرکزیت قدس شرقی را تضمین کند.

استقبال عراق از رأى ديوان بين المللى دادگسترى

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ‌ای اعلام کرد: عراق از موافقت دیوان بین‌المللی دادگستری با درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر بیان رأی مشورتی در مورد اقدامات "رژیم اسرائیل" در خصوص آسیب زدن به حقوق ملت فلسطین در سرزمين هاى اشغالی، استقبال می کند.

اين وزارتخانه بر اهمیت احترام به رأی تاریخی صادر شده از سوی این دادگاه و پذیرش عناصر حقوقی مندرج در آن، به منظور تقویت تلاش های هدفمند برای بازگرداندن ثبات به سرزمین هاى فلسطینی و منطقه خاورمیانه تأکید می کند.

استقبال کویت

وزارت امورخارجه کویت نیز با صدور بیانیه‌ای با استقبال از صدور این حکم تأکید کرد که این حکم در واقع اعتراف به نامشروع و غیرقانونی بودن اقداماتی است که رژیم اشغالگر اسرائیل مرتکب شد، اقداماتی که با هدف زیرپا گذاشتن ونقض تمام قطعنامه‌های مشروع بین الملی بوده است.

کویت اعلام کرد که این کشور بر ضرورت اقدام جامعه جهانی برای انجام وظایف قانونی، سیاسی و اخلاقی خود برای تحقق خواسته مردم فلسطین در تشکیل دولت مستقل و توقف جنگ در غزه تأکید دارد.

عمان: جامعه جهانی خواست که قطعنامه‌ها و منشور بین‌المللی را اجرا کنند

کشور عمان هم با استقبال از صدور این حکم از جامعه جهانی خواست که قطعنامه‌ها و منشور بین‌المللی را اجرا کنند، قطعنامه هایی که از رژیم صهیونیستی خواسته تا به صورت فوری به اشغال غیرقانونی اراضی اشغالی، گسترش شهرکسازی و ادامه خشونت در فلسطین پایان دهد.

دولت عمان بار دیگر بر موضع ثابت خود در بهره مندی ملت فلسطین از حق مسلم آن برای تشکیل یک دولت مستقل در مرزهای ۱۹۶۷ به مرکزیت قدس شرقی تأکید کرد.

استقبال فلسطینی‌ها

ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با انتشار بیانیه ای از حکم دیوان دادگستری بین المللی استقبال کرد.

تشکیلات خودگردان در بیانیه خود، این تصمیم دادگاه را یک پیروزی برای عدالت دانست و تاکید کرد که اشغالگری اسرائیل غیرقانونی بوده و این رژیم می بایست به اشغالگری و حضورش در اراضی فلسطینی پایان دهد، شهرک سازی را متوقف و شهرک ها را از وجود شهرک نشینان تخلیه کرده و خسارات مادی و معنوی اهالی اراضی اشغالی فلسطین را جبران کند.

تشکیلات خودگردان فلسطین از جامعه بين الملل خواست تا رژیم صهیونیستی را به عنوان قدرت اشغالگر به پايان دادن بی قید و شرط به اشغالگری و پروژه استعماری خود ملزم کند.

این بیانیه ضمن قدردانی از مواضع کشورهایی که در کنار حق فلسطین ایستاده اند، تاکید کرد که کشورهای عضو سازمان ملل باید به تصمیم دادگاه لاهه که خواستار به رسمیت نشناختن شهرک‌های صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی است، متعهد باشند.

استقبال حماس

جنبش حماس فلسطین با صدور بیانیه‌ای از حکم مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره وجود غیرقانونی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطین استقبال کرد.

این جنبش اعلام کرد این حکم و درخواست از سازمان ملل و شورای امنیت برای بررسی اقدامات برای پایان دادن به اشغالگری، سیستم بین‌المللی را در برابر اقدام فوری برای پایان دادن به اشغالگری، عملی کردن احکام بعدی دیوان بین‌المللی دادگستری به ویژه در سایه جنگ نسل‌کشی مستمر علیه مردم غزه، توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری و یهودی سازی در قدس و مسجدالاقصی قرار می‌دهد.

حماس از مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت خواست تدابیر لازم را برای پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی مخصوصا در سایه مخالفت این رژیم با احکام دیوان لاهه و متهم کردن آن به یهودستیزی اتخاذ کند.

این جنبش اعلام کرد رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا احکام دیوان بین‌المللی دادگستری را زیر پا می‌گذارد. احکامی که خواهان توقف فوری جنگ غزه، تسهیل انتقال کمک‌های انسانی به غزه و توقف عملیات نظامی جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در شهر رفح است.

حماس با بیان اینکه رژیم صهیونیستی همواره دیوان لاهه و حتی رای امروز آن را مورد حمله قرار می‌دهد، از جامعه جهانی خواست با این احکام مسلح شده و اراده آمریکا را کنار بگذارند و رژیم صهیونیستی را برای اجرای احکام دیوان بین‌المللی دادگستری تحت فشار قرار دهند.

واکنش مقامات صهیونیستی به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری

نخست وزیر و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره حضور غیرقانونی این رژیم در فلسطین واکنش نشان دادند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد اشغالگری این رژیم در سرزمین‌های فلسطین تاخت و این حکم را اشتباه خواند.

وی مدعی شد: مردم ما نه اشغالگر سرزمین خود هستند و نه میراث پدرانشان و هرگونه تصمیم نادرست در لاهه این واقعیت تاریخی را مخدوش نخواهد کرد.

«ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را بیانگر یهودستیزی این دیوان دانست و مدعی شد پند و اندرزهای دیوان لاهه را نمی‌ پذیرد.

«بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هم در واکنش به جلسه امروز دیوان لاهه ادعا کرد اکنون باید حاکمیت رژیم صهیونیستی بر فلسطین اعمال شود.

نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل هم گفت: ما باید اقدامات بی سابقه‌ای علیه سازمان ملل و نهادهای آن اتخاذ کنیم.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز گفت: برای شکست این حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در محافل بین‌المللی و کشورهای عضو تلاش خواهیم کرد. این حکم مغرضانه است، رویکرد یهودستیزی دارد و فقط خدمتی به تروریسم اسلامی و جنگ علیه اسرائیل است.

دیوان دادگستری بین‌المللی روز جمعه با اعلام غیر قانونی بودن اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین تاکید کرد: این دیوان هیچ گونه تغییر بافتی را که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ در فلسطین از جمله قدس شرقی ایجاد کرده، به رسمیت نمی‌شناسد و همه کشورها باید با سازمان ملل برای کمک به ملت فلسطین جهت تعیین سرنوشت خود همکاری کنند.

این نهاد قضایی اعلام کرد حضور رژیم صهیونیستی در فلسطین غیرقانونی است و اعضای سازمان ملل نباید این حضور غیرقانونی را به رسمیت بشناسند. کشورها باید با مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت برای پایان دادن به حضور غیرقانونی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی همکاری کنند. این وظیفه همه کشورهاست که به تمایز میان رژیم صهیونیستی و اراضی اشغالی متعهد باشند.

دیوان دادگستری بین‌المللی از رژیم صهیونیستی خواست به اشغال و حضور غیرقانونی خود در فلسطین و نیز فعالیت‌های شهرک‌سازی و تخلیه شهرک‌های موجود پایان دهد و به همه فلسطینی‌های متضرر غرامت پرداخت کند.

این نهاد از سازمان ملل خواست تدابیر لازم را پایان دادن به حضور غیرقانونی رژیم صهیونیستی در فلسطین بررسی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر