صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بر اساس جدیدترین آمار ۱۴۰۳؛

نقی‌زاده: نرخ بیکاری دانش‌آموختگان نیم‌درصد کاهش یافت

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم با بیان اینکه نرخ بیکاری به ۱۱.۶ درصد رسیده است، گفت: میزان بیکاری دانش‌آموختگان نیم‌درصد کاهش یافت.
کد خبر : 922913

رضا نقی‌زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه مطابق آمار انتشار شده مرکز آمار، بهار ۱۴۰۳ با کاهش نیم درصدی نرخ بیکاری دانش‌آموختگان فعال مواجه بوده‌ایم. 

وی افزود: بهار ۱۴۰۲ هم نسبت به بهار ۱۴۰۱ شاهد کاهش نرخ بیکاری دانش آموختگان بوده ایم که نویدبخش افزایش اشتغال است و به نظر می‌رسد استمرار این فرایند در فصل‌های آینده ادامه یابد. 

نقی زاده تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سعی کرده تا در سیاست‌های خود موضوع «اشتغال پذیری» و «مهارت» را به شکل جدی مورد توجه قرار دهد و نسبت به این مسئله حساس باشد، بر این اساس ماده ویژه‌ای در برنامه هفتم توسعه کشور اضافه شد تا هر دانش آموخته دانشگاهی علاوه بر رشته تحصیلی که در آن تحصیل کرده است یک مهارت را هم آموزش دیده باشد. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم بیان کرد: شهریور سال گذشته بسته دروس مهارتی اشتغال پذیری به تمام دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد و در تدوین تمام برنامه ریزی‌های درسی جدید مورد پیش بینی قرار گرفته است که فکر می‌کنیم این حرکت بتواند باعث تحول جدی در افزایش توان مهارتی و اشتغال پذیری دانش آموختگان تا سال‌های آتی باشد. 

نقی زاده درباره آمار اشتغال به تفکیک مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی گفت: در این راستا با دو آمار تفکیکی و تجمیعی مواجه هستیم، اولین آمار تجمیعی است که مربوط به کل دانش آموختگان است و در آن با نرخ بیکاری ۱۱.۶ درصدی مواجه هستیم. در زمینه بیکاری به تفکیک مقطع تحصیلی هم نظام‌های آمارگیری مختلفی وجود دارد، مثلا موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کشور هر ساله به انتشار آمار مربوط به دانش آموختگان ۵ سال گذشته که به تدریج وارد بازار کار شده اند، می‌پردازد. همچنین در مورد میزان تقاضا برای رشته‌های تحصیلی بایستی اشاره کرد که میزان تقاضا تابعی از میزان اشتغال و آینده رشته و همچنین دانشگاه محل تحصیل است. 

انتهای پیام/

ارسال نظر