صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف یک قاره جدید ۶۱ میلیون ساله مدفون در یخ 

دانشمندان به‌تازگی موفق شده‌اند در بازوی جنوبی اقیانوس منجمد شمالی و در زیر صفحه یخی گرینلند، یک ریزقاره ۶۱ میلیون ساله کشف کنند.
کد خبر : 922877

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، دانشمندان به‌تازگی موفق شده‌اند در بازوی جنوبی اقیانوس منجمد شمالی و در زیر صفحه یخی گرینلند، یک ریزقاره ۶۱ میلیون ساله کشف کنند. این ریزقاره در سواحل در آب‌های غربی گرینلند به ویژه در تنگه دیویس که دریای لابرادور و خلیج بافین را به هم متصل می‌کند، واقع شده است.

این قاره نزدیک به ۶۱ میلیون سال پیش در زیر آب‌های یخی عمیق و در هنگام جدایی گرینلند و کانادا شکل گرفته است. این حرکات صفحه‌ای مهم بین ۳۳ تا ۶۱ میلیون سال پیش رخ داده و اکنون این قطعه غرق شده از پوسته قاره ای، ۱۲ تا ۱۵ مایل طول دارد.

بر اساس این مطالعه، این قطعه از پوسته قاره‌ای که به تازگی شناسایی شده، به دلیل شکافت طولانی مدت و گسترش کف دریا که دریای لابرادور و خلیج بافین را ایجاد کرده، تشکیل شده است. 

شکل‌گیری میلیون‌ها سالی یک قاره 

این قاره میلیون‌ها سال طول کشید تا شکل بگیرد، فرآیندی که در تنگه دیویس در حدود زمان تغییر جهت حرکات صفحه از شمال غربی - جنوب غربی به شرق – غرب، توسعه یافته است.

«جردن فتیان» «Jordan Phethean» پژوهشگر این اکتشاف در مورد تغییرات کاملاً مشخص در حرکت صفحه که در دریای لابرادور و خلیج بافین رخ می‌دهد، گفت: این حرکات صفحه ای، پیچیدگی‌های خارجی نسبتا محدودی دارند که بر آنها تأثیر می‌گذارد و از این رو این منطقه را به آزمایشگاه طبیعی مطلوبی برای مطالعه تشکیل ریزقاره تبدیل می‌کند.

دانشمندان با استفاده از ترکیبی از داده‌های ضخامت پوسته که از نقشه‌های گرانشی، داده‌های انعکاس لرزه‌ای و مدل سازی تکتونیکی صفحه به دست آمده اند، به این تکه قاره دست یافتند.

یک پدیده مداوم

نقشه‌های گرانشی دقیق به مکان یابی برآمدگی‌های میانی اقیانوس و تبدیل گسل‌ها کمک کردند و داده‌های لرزه‌ای تصاویری از زیرسطح نشان دادند که ساختار و ضخامت پوسته را آشکار می‌کرد.

فتیان توضیح داد شکاف مورد نیاز برای تشکیل یک ریزقاره یک پدیده مداوم است و هر زلزله می‌تواند در جدایی ریز قاره بعدی نقش داشته باشد. به گفته وی هدف محققان درک مطلوب شکل گیری این ریزقاره‌ها به منظور پیش بینی تکامل‌های آینده است.

این یافته از آن لحاظ اهمیت دارد که چشم انداز زمین شناسی زمین را توضیح می‌دهد. موقعیت این ریز قاره نیز بسیار مهم است چرا که این منطقه نسبتا توسط فعالیت‌های انسانی دست نخورده باقی مانده.

این کشف فرآیند‌های پویای تکتونیک صفحه و تشکیل پوسته در تاریخ زمین شناسی زمین را روشن می‌کند و یک آزمایشگاه طبیعی برای مطالعه پدیده‌های مشابه در سطح جهانی ارائه می‌دهد.

فتیان گفت: شناخت بهتر از نحوه شکل گیری این ریزقاره‌ها به محققان در درک چگونگی عملکرد صفحات تکتونیک زمین کمک می‌کند و پیامد‌های مفیدی برای کاهش خطرات تکتونیکی صفحه و کشف منابع جدید دارد.

این مطالعه تأثیر برهمکنش پیچیده حرکات صفحه و ویژگی‌های ساختاری را که به شکل گیری ریزقاره‌ها کمک می‌کنند، روشن کرده و بینش جدیدی در مورد فرآیند‌هایی که چشم انداز زمین شناسی زمین را شکل می‌دهند، ارائه می‌دهد.

نتایج این تحقیقات درنشریه Gondwana Research منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر