صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۲ - ۲۹ تير ۱۴۰۳
از حضوری بی ادعا تا درخشش در مینی جام جهانی؛

کدام ستاره‌های شاغل در انگلیس از طریق یورو ۲۰۲۴ پرآوازه شدند؟

جام ملت‌های فوتبال در آلمان برای ستاره‌های نظیر کوکوریا از اسپانیا و ماینو از انگلیس فرصتی ایده ال بود؛ ستاره‌های که در لیگ برتر انگلیس چندان که باید مورد توجه نبودند، اما ارزش واقعی خود را در یورو ۲۰۲۴ به رخ کشیدند.
کد خبر : 922827

به گزارش خبرنگار ورزشی  خبرگزاری علم و فناوری آنا، رقابت‌های جام ملت‌های اروپا با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید. یکشنبه شب در نبرد فینال یورو ۲۰۲۴ که خیلی از کارشناسان آن را به «مینی جام جهانی فوتبال» تشبیه می‌کنند، ماتادور‌ها با ادامه درخشش خود ۲ بر یک انگلیس را شکست داده و به چهارمین مقام قهرمانی خویش دست یافتند.

در شرایطی که هنگام آغاز بازی‌ها اعلام شد از لیگ برتر انگلیس موسوم به پریمیر لیگ ۱۰۳ بازیکن در قالب تیم‌های گوناگون در این جام حضور پیداکردند، تنها چهره‌های اندکی موفق شدند آوازه خود را افزایش دهند.

بازیکنانی «بی ادعا» که با همراهی تیم کشورشان «بازی شان» کاملا به چشم آمد و نقش غیرقابل انکاری در موفقیت تیم کشورشان ایفا کردند.

چهره‌های که تا چند هفته قبل به خاطر در کانون توجه قرارنداشتن، مورد توجه نبودند، اما حالا به واسطه درخشش در تورنمنتی که در آلمان به مدت یک ماه انجام شد، حتی ارزش قیمتی بالایی هم پیداکرده اند.

پس در این گزارش ۵ ستاره بحث انگیز شاغل در لیگ جزیره را مورد بررسی قرار می‌دهیم که حالا می‌توانند مسئولیت‌های فنی بیشتری را برعهده گیرند، هواخواهان زیادی هم پیداکرده اند و ارزش آنها به طرز مشهوی افزایش یافته است:

* مارک کوکوریا (اسپانیا):

مارک کوکوریا، مدافع چپ تیم ملی اسپانیا دو فصل بسیار سخت و طاقت فرسا را در چلسی پشت سرگذاشت. در آن مدت همواره مورد نقد رسانه‌ها و حتی هواداران بود. به خاطر افت و خیز‌های که همراه با آبی پوشان گاه مواجه می‌شد، شک و تردید‌های را نسبت به خود بوجود آورده بود. وقتی هم که «لوئیس دلافوئنته» برای جناح چپ «لاروخا» وی را برگزید، خیلی‌ها گمان می‌کردند مدافع ۲۵ ساله بازی در حد معمول در چلسی را همراه با یاران تیم کشورش ارائه دهد اما به قول روزنامه مارکا، انتخاب او، گزینش شگفت انگیزی از جانب سرمربی ۶۳ ساله و کاملا موفق بود.

به خصوص که حتی خود اسپانیایی‌ها هم گمان می‌کردند آلخاندرو گریمالدو از بایرلورکوزن شرایط بهتری برای قرارگرفتن در ترکیب نسبت به مدافع تیم لندنی داشته باشد اما مربی کاربلد که تقریبا تمام بازیکنان را به خاطر سال‌ها کار در تیم‌های پایه کشورش به خوبی می‌شناخت، به این لژیونر شاغل در لیگ جزیره اعتمادکرد. در مقابل مدافع چپ نیز پاسخ اعتماد و توجه مسئول فنی تیمش را به خوبی داد. کوکوریا در پیکار‌ها سرسخت و با انرژی در جناح چپ تیمش حضور یافت و برای یک لحظه دست از تلاش و دویدن برنداشت.

طبق آمار ثبت شده هیچ بازیکنی اسپانیایی بیشتر از مارک، تکل و مهار ترکیبی (۲۰ مورد) در تورنمنت نداشته است.

شاهکار او در فینال به چشم آمد که تقریبا بوکایو ساکا، وینگر راست انگلیس را از کار انداخته بود و یک پاس گل سرنوشت ساز به «اوریازابال» روی گل دوم داد که مورد تحسین همگان قرارگرفت.

*کوبی ماینو (انگلیس)

در اواخر فصل اخیر رقابت‌های باشگاهی، کوبی ماینو در منچستریونایتد بیشتر از سوی اریک تن هاخ مورد توجه قرارگرفت و به بازی گرفته شد.به این نکته «گرت ساوتگیت»، سرمربی کناره گرفته انگلیس و مسئول فنی ۸ سال گذشته سه شیر‌ها دقت و توجه زیادی کرد. به طوریکه مربی ۵۳ ساله به رشد چشمگیر هافبک ۱۹ ساله در تیم ملی اجازه خودنمایی داد.

البته ساوتگیت ابتدا با «ترنت آلکساندر ارنولد» و «کانر گالاگر» در آغاز جام کار را پیش برد. اما وقتی دید با این دو تیمش در میانه میدان به حرکت در نمی‌آید، راه را بر ماینو بازکرد و پدیده تکنیکی هم به این حسن توجه پاسخ مثبت داد.

به باور اکثر کارشناسان و چهره‌های منتقدی همچون گری لینه کر و آلن شیرر، با «ماینو» تیم انگلیس در مرکز زمین به آرامش خوبی رسید به طوری که یورو ۲۰۲۴ را با میانگین خیره کننده ۹۱.۹ درصد پاس سالم به پایان رساند.

همین تحلیل گران معتقدند اگر ماینو نبود، انگلیس در نیمه نهایی نمی‌توانست هلند را در ثانیه‌های پایانی شکست دهد و فینالیست شود.

به این ترتیب اگر چه «شیرها» در فینال تسلیم اسپانیا شدند و حسرت ۵۸ ساله کسب یک جام ادامه یافت، اما «ماینو» به مربی آینده تیم ملی اعلام کرد برای ساخت تیمی جدید کاملا در خدمت خواهد بود.

*کودی خاکپو (هلند)

کودی خاکپو در جام جهانی ۲۰۲۲ هم عملکرد خوبی از خود برجای گذاشته بود. اما به قول گزارشگر روزنامه فولکس کرانت، در یورو با هلند فوق العاده بود.

او در حالی که از ابتدای جام دست «لاله‌های نارنجی» را به خوبی گرفت، با ۳ گل زده، سهمی از کفش طلای مسابقات را به دست آورد و تاثیر بسزایی هم در صعود تیم کشورش تا نیمه نهایی داشت.

عملکرد چشمگیر مهاجم ۲۵ ساله عمدتا از جناح چپ بود. این در حالی بود که در اغلب بازی‌های که فصل قبل برای لیورپول انجام داد، در جناح چپ خط اتش به کار گرفته نشد.

با این گل‌های درخشان و نقشی که در شکل گیری بازی هجومی تیمش گذاشت، حالا در لیگ برتر ارزش و آوازه خود را بالابرد و هم به «آرنه اسلوت»، سرمربی جدید لیورپول و البته هموطنش به طور غیرمستقیم اعلام کرد برای فصل جدید کاملا روی اش حساب بازکند.

*رودری (اسپانیا):

رودری، هافبک دفاعی منچسترسیتی بار‌ها در لیگ جزیره تحت هدایت پپ گواردیولا خوش درخشیده و به قهرمانی‌های پرشمار رسید اما در قالب تیم ملی بازیش زیاد به چشم نیامده بود. در واقع یورو ۲۰۲۴ می‌توانست به او مجال درخشیدن کافی را بدهد که همینگونه نیز شد.

این بازیکن ۲۸ ساله از اولین مسابقه لاروخا در جام نقش بسزایی در شکل گیری بازی هجومی تیمش با حفظ میانه زمین و ایجاد آرامش برای خط دفاع کارکرد که حتی به عنوان بهترین بازیکن یورو ۲۰۲۴ برگزیده شد.

در مورد ارزش فراوان چنین لژیونری روزنامه ورزشی آس نوشت: اگر رودری در ترکیب تیم ملی نبود، بعید بود بالانس خیره کننده مرکز زمین تیم ملی بوجود آید و در عین حال ضمن استحکام خط دفاع، بازی تهاجمی تیم کیفیت بالایی به خود گیرد.

*مارک گویهی (انگلیس)

وقتی در پایان فصل اخیر رقابت‌های باشگاهی، گرت ساوتگیت اقدام به کنارگذاشتن «هری مگوایر» مدافع میانی و با تجربه منچستریونایتد برای جام ملت‌ها کرد، و به جایش «مارک گویهی» از کریستال پالاس را فراخواند، رسانه‌ها و کارشناسان در جزیره دچار بهت و حیرت شدند.

در آن موقع همه نگران بودند مدافع ۲۴ ساله به خاطر نداشتن تجربه کافی بین المللی نتواند مشکل قلب دفاع انگلیس را برطرف کند. در شرایطی که جان استونز، مدافع با تجربه منچسترسیتی در خلال جام تیم دچار افت و خیز‌های شد، اما این مدافع مثل بازیکنی با تجربه، عمل کرد و ثابت قدم‌ترین بازیکن سه شیر‌ها بود.

انگلیسی‌ها هرچند در فینال بازدست شان از جام کوتاه ماند، اما حالا خوشحالند به بهانه یورو مدافعی را برای آینده دارند که در دوئل‌های هوایی (۱۲) بیشتر از همه پیروز شده و بیشترین تعداد دفع توپ (۹) را در جمع یارانش داشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر