صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۴ - ۲۸ تير ۱۴۰۳

رئیس سرویس مخفی آمریکا در رابطه با سوءقصد علیه ترامپ به کنگره احضار شد

در پی سوءقصد نافرجام علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، رئیس سرویس مخفی ایالات متحده برای شرکت در جلسه استماع کنگره این کشور احضار شد.
کد خبر : 922760

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در پی سوءقصد نافرجام علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، رئیس سرویس مخفی ایالات متحده برای شرکت در جلسه استماع کنگره این کشور احضار شد.

رئیس جمهوری‌خواه کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه در احضاریه‌ای از مدیر سرویس مخفی خواسته‌ است که روز دوشنبه در این کمیته برای اولین جلسه استماع کنگره در مورد سوءقصد علیه دونالد ترامپ حاضر شود.

این در حالی است که حتی پیش از برگزاری جلسه استماع، نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره و مجلس سنای آمریکا، خواستار استعفای کیمبرلی چیتل از سمت خود شده‌اند.

خانم چیتل با رد درخواست استعفا اعلام کرده است که در جلسه استماع کنگره حاضر خواهد شد. با این حال جیمز کومر، عضو کمیته نظارت و پاسخگویی در مجلس نمایندگان آمریکا، رئیس سرویس مخفی این کشور را به عدم همکاری با این کمیته متهم کرده است.

به گفته آقای کومر، «عدم شفافیت و همکاری» با کمیته، توانایی خانم چیتل را برای رهبری سرویس مخفی زیر سوال برده و ارسال این احضاریه را ضروری کرده است.

وی در نامه‌ای که به چیتل ارسال کرده است تلاش به قتل رئیس‌جمهور سابق و نامزد فعلی جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری را نشان‌دهنده «شکست کامل» مأموریت اصلی سرویس مخفی دانسته و تاکید می‌کند که این مساله «نیازمند نظارت کنگره است».

کیمبرلی چیتل گفته است که نهاد تحت مدیریت او اهمیت بررسی دستور جو بایدن را درک کرده و او نیز در جلسات کمیته‌های کنگره که به موضوع «تیراندازی» به دونالد ترامپ رسیدگی می‌کنند، شرکت خواهد کرد.

پیشتر مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به اینکه خواستار استعفای مدیر سرویس مخفی است، اعلام کرده بود که یک کارگروه را برای بررسی «نقص‌های امنیتی» که در جریان سوءقصد به ترامپ رخ داده، تشکیل خواهد داد.

وی گفت که این کارگروه متشکل از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها خواهد بود و تشکیل آن روند «تحقیقات» را تسریع می‌بخشد.

آقای جانسون در سخنانی در شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز بدون توضیح بیشتری گفت: «فکر می‌کنم [خانم چیتل] نشان داده است که اولویت‌هایش چیست.»

سناتور میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا، نیز به جمع قانونگذارانی پیوسته است که خواستار کناره‌گیری چیتل از مقام خود هستند. او در شبکه اجتماعی ایکس سوءقصد علیه ترامپ از فاصله نزدیک را «حمله‌ای بزرگ به دموکراسی آمریکا» عنوان کرده است.

آقای مک‌کانل نوشت: «ملت مستحق پاسخگویی است. رهبری جدید در سرویس مخفی گام مهمی در این مسیر خواهد بود.»

کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان همچنین از چندین مقام مجری قانون ایالتی و محلی در پنسیلوانیا دعوت کرده است که در روزهای آتی در حضور مارک گرین، رئیس این کمیته، شهادت دهند.

این کمیته تاکید می‌کند که گزارش این مقامات محلی و ایالتی درباره ترور نافرجام ترامپ برای تحقیقات بسیار مهم است.

یکی از مسائل کلیدی پس از تیراندازی روز شنبه این است که چگونه در این گردهمایی، مسئولیت‌های امنیتی بین سرویس مخفی و مجریان قانون در منطقه گردهمایی تقسیم شد و این روند چه مشکلاتی را به وجود آورد تا در نهایت یک فرد مسلح بتواند برای تیراندازی به ترامپ نزدیک بشود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید می‌کند که وزارت امنیت داخلی به درخواست‌ها برای اظهار نظر در مورد احضاریه کیمبرلی چیتل پاسخی نداده است.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا روز شنبه ۲۳ تیرماه در تجمعی انتخاباتی در پنسیلوانیا هدف سوءقصد یک فرد مسلح قرار گرفت و از ناحیه گوش زخمی شد.

گزارش‌ها حاکی است که فرد مهاجم و یک نفر دیگر در جریان این سوءقصد کشته‌اند.

پلیس فدرال آمریکا، توماس متیو کروکس ۲۰ ساله از ایالت پنسیلوانیا را به عنوان فرد مهاجم معرفی کرده است.

تلاش برای سوءقصد علیه آقای ترامپ، نخستین سوءقصد به یک رئیس‌جمهور یا یک نامزد پست ریاست‌جمهوری در ۴۳ سال گذشته، بعد از ترور سال ۱۹۸۱ علیه رونالد ریگان، بود و جامعه آمریکا و جهان را تکان داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر