صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

تمرکزگرایی؛ دلیل ایجاد چرخه معیوب در گستره فناوری استان‌ها/ طرح برش استانی کارساز است؟

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه گفت: توسعه فناوری با تمرکز در پایتخت و برخی از کلان‌شهرها، باعث به وجود آمدن چرخه معیوبی در گستره فناوری در استان‌های کشور شده است.
کد خبر : 922756

محمدمهدی جباری عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز درباره گستره علمی در استان‌های کشور و انتظار از دولت چهاردهم در این راستا به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: با وجود تفاوت در سطح علمی دانشگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی و جایگاه متفاوت در رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی، خوشبختانه گستره علمی و تولید علم نسبتاً در سطح استان‌های کشور، توزیع مناسبی داشته است.

عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ادامه داد: در مقابل اما، توسعه فناوری با تمرکز در پایتخت و برخی از کلان‌شهرها، باعث به وجود آمدن چرخه معیوبی در گستره فناوری در استان‌های کشور شده است.

جباری یادآور شد: در شرایط گذشته، نخبگان و فناوران مستعد سعی کرده‌اند تا به مرکز کشور و دیگر شهر‌هایی که دارای زیست بوم فناوری و نوآوری مناسبی بوده‌اند، مهاجرت کرده و از همین رو، حمایت‌های دولت نیز به سمت این مراکز متوجه شده است.

وی اضافه کرد: به تازگی طبق اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، خوشبختانه طرحی به عنوان طرح برش استانی در پنج استان امضا شده و در مرحله اجرا قرار گرفته است که بی‌تردید می‌تواند در کنار دیگر سیاست‌های حمایتی در استان‌های مختلف کشور، آغاز خوبی برای کاهش بخش عمده‌ای از این تمرکززدایی باشد.

این عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تأکید کرد: لازم است که از سوی دولت جدید به تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی سطج کشور، بیشتر توجه و حمایت شود.

جباری توضیح داد که در راستای توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، اهدافی مانند سیاستگذاری، تنظیم‌کنندگی، تسهیل‌گری و ارائه خدمات به فعالان حوزه دانش و فناوری به منظور دستیابی عملی به چشم‌انداز توسعه علم و فناوری باید مورد توجه رئیس جمهور و دولت چهاردهم قرار گیرد.

وی یادآور شد: لازم است با ادامه سیاست‌های اخیر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، علاوه بر توسعه حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به نوآوری‌های فراگیر اجتماعی و نقش‌آفرینی بیشتر مردم در عرصه نوآوری از طریق تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌های حمایتی و تسهیل‌گری، توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر