صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آرتمیس یک گام به اجرا نزدیک شد

ناسا هسته اصلی موشک ماموریت آرتمیس را به منظور آماده‌سازی برای مأموریت حضور انسان در تنها قمر زمین از کارخانه خارج کرد.
کد خبر : 922742

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان هوانوردی و فضای ایالات متحده آمریکا، ناسا به تازگی هسته اصلی موشک آرتمیس‌۲ را که قرار است برای مأموریت فضانوردان به ماه استفاده شود، از کارخانه بیرون آورده است. آرتمیس‌۲ بخش جدیدی از برنامه فضایی ناسا برای بازگشت انسان به ماه محسوب می‌شود.

این راکت غول‌پیکر که ۶۵ متر طول دارد و قطر آن ۸ متر است، در حال حاضر در محوطه کارخانه ساخت در شهر استنبرج ایالت میسیسیپی قرار دارد. این هسته اصلی بخش اصلی موتور راکت را تشکیل می‌دهد که شامل مخازن سوخت اصلی، سیستم‌های کنترل پرواز و سایر اجزای کلیدی است.

مراسم خروج این هسته اصلی از کارخانه با حضور مقامات ارشد ناسا و پیمانکاران برگزار شد. طی این مراسم، قطعه غول‌پیکر مذکور توسط ماشین‌آلات ویژه به آرامی از کارخانه خارج و به محوطه بیرونی منتقل شد. قرار است این هسته اصلی پس از تکمیل آزمایش‌های نهایی به مرکز عملیات فضایی کندی در فلوریدا منتقل شود تا پس از سوارکردن سایر اجزای موشک، آماده پرتاب به فضا شود.

آرتمیس‌۲ قرار است در سال ۲۰۲۵ به فضا پرتاب شود و چهار فضانورد را به مدار ماه ببرد. هدف اصلی این ماموریت، آزمایش تجهیزات و سیستم‌های موردنیاز برای ماموریت‌های آتی به سطح ماه است. پس از این ماموریت، ماموریت‌های بعدی آرتمیس برنامه‌ریزی شده که در آنها انسان‌ها برای نخستین‌بار پس از دهه‌ها به سطح ماه فرود خواهند آمد.

این مأموریت‌ها گام مهمی در برنامه ناسا برای بازگشت انسان به ماه محسوب می‌شوند و زمینه‌ساز ماموریت‌های آینده به سیارات دیگر منظومه شمسی خواهند بود. ناسا امیدوار است با این برنامه‌ها بتواند دانش و تجربه لازم را برای اعزام انسان به سیاره مریخ و فراتر کسب کند.

با رسیدن به نقاط عطف کوچک در آماده‌سازی برای هر ماموریت آرتمیس، این برنامه به عنوان یک کل مورد توجه دقیق‌تری قرار می‌گیرد. هدف ناسا با آرتمیس، ایجاد حضور دائمی در ماه و در نزدیکی قطب جنوبی آن است که حاوی غلظت بالایی از یخ آب و منبعی فوق‌العاده مفید در فضا است که می‌تواند برای ایجاد نیاز‌های ضروری از آب آشامیدنی تا سوخت موشک مورد استفاده قرار گیرد. ایده این است که چنین پایگاهی به عنوان سکوی پرشی برای ارتقای فناوری‌ها و الزامات برای تکرار روندی مشابه در مریخ عمل کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر