صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۲:۲۵ - ۲۷ تير ۱۴۰۳

ظریف: انتخاب وزرا حق رئیس جمهور است/شورای راهبری بازوی مشورتی است

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم انتخاب وزیران را حق رئیس جمهوری منتخب دانست و از این شورا به عنوان بازوی مشورتی یاد کرد.
کد خبر : 922727

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد جواد ظریف که به عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم از سوی دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب منصوب شده چهارشنبه شب ۲۷ تیر ۱۴۰۳ در برنامه زنده تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح برنامه ها، اقدامات و جلسات این شورا در خصوص آینده دولت چهاردهم و همچنین نحوه انتخاب وزرای پیشنهادی دولت آینده مباحثی پرداخت.

 

وی گفت: پنج کارگروه تشکیل دادیم که سلیقه ای بود و می توانست بخش های دیگر هم داشته باشد. مسئولیت کارگروه امنیتی سیاسی را دارم که شامل وزارتخانه های خارجه، دفاع، اطلاعات، انرژی اتمی و کشور را شامل می شود. معاونت های ستادی به جز معاونت بانوان فعلا در دستور کار نیست و تمرکزمان بیشتر روی سازمان ها و وزارتخانه ها است.

 

ظریف انتخاب وزرا حق رئیس جمهور و شورای راهبری بازوی مشورتی دانست و ادامه داد: برای اولین بار بعد از انقلاب و شاید برای اولین بار در کشور، روند جدیدی برای مشارکت مردم و جامعه مدنی در شکل گیری هیات دولت ایجاد شده است.

 

وی افزود: در ایران شرایط ویژه‌ای دارم. در کشورهای دیگر معمولا این کار احزاب است اما در جمهوری اسلامی چنین شرایطی را نداشتیم و معمولا بعد از انتخاب رئیس جمهور برای مشورت دادن روندی شروع میشد که چندان شفاف نبود

 

ظریف تصریح کرد: سعی کردیم این روند را شفاف‌تر کنیم البته با توجه به اینکه برای اولین بار است این کار در کشور انجام می‌شود، قبول می‌کنیم که شروع احتمالا قدری پرفراز و نشیب خواهیم داشت. همچنین سعی کردیم از روشهای علمی و مدیریتی برای انتخاب بهترین گزینه استفاده کنیم.

 

وی تصریح کرد: کارگروه اجتماعی به ریاست علی ربیعی است که شامل وزارت رفاه، بنیاد شهید، معاونت زنان ریاست جمهوری، سازمان حفاظت محیط زیست می شود. عبدالعلی زاده هم ریاست کارگروه زیربنایی را دارد و همزمان ریاست ستاد انتخابات دکتر پزشکیان را هم بر عهده داشت و شامل وزارت نفت، راه و شهرسازی، ارتباطات و جهاد کشاورزی است. همچنین عبدالعلی زاده و ربیعی رؤسای کارگروه های زیربنایی و اجتماعی برای انتخاب وزرای پیشنهادی هستند.

 

ظریف افزود: تعیین وزرا و رئسای معاونت‌های سازمانی در اولویت است. معاونت‌های ستادی به غیر از معاونت زنان فعلا در دستور کار ما نیست اما معاونت‌های سازمانی هست. برخی مثل معاونت پارلمانی ممکن است که سریعتر انتخاب شود اما مابقی فعلا عجله‌ای نیست. کمیته وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت در کارگروه اقتصادی و تحت نظارت دکتر طیب‌نیا است.

 

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم افزود: کارگروه فرهنگی با مسئولیت دکتر صالحی امیری است که شامل وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت آموزش عالی و وزارت ورزش است.

انتهای پیام/

ارسال نظر