صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کمک فناوری به مدال‌آوری؛

دستکشی که خون ورزشکاران المپیکی را خنک می‌کند

پژوهشگران دانشگاه استنفورد در آمریکا نوعی دستکش خنک‌کننده ابداع کرده‌اند که می‌تواند دمای بدن ورزشکاران را در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به طور قابل توجهی کاهش دهد.
کد خبر : 922667

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازاینترستینگ اینجینرینگ، با نزدیک شدن به المپیک پاریس، ورزشکاران نه تنها برای رویارویی با رقبای خود بلکه باید برای گرمای شدید تابستان نیز آماده شوند. 

با توجه به رکورد افزایش دما در سال ۲۰۲۳، پیش بینی می‌شود دمای هوا، امسال نیز شاهد رکورد جدیدتری باشد و ورزشکاران برای کسب مدال طلا در این گرما با چالش‌های بیشتری روبه‌رو خواهند شد. 

سازمان ملی هواشناسی فرانسه، شرایط گرم‌تر از حد معمول را برای جولای ۲۰۲۴ (روز‌های برگزاری المپیک) پیش بینی می‌کند، اگرچه پیش بینی‌های دقیق هنوز منتشر نشده است.

تهویه مطبوعی در کار نیست!

پاریس در راستای تعهد خود به میزبانی سبزترین مسابقات‌های تاریخ درالمپیک ۲۰۲۴، تهویه مطبوع در محل اقامت ورزشکاران ارائه نخواهد کرد. این تصمیم سازگار با محیط زیست به این معنی است که ورزشکاران باید به ویژه در مورد مدیریت دمای بدن خود در طول تمرین، ریکاوری و مسابقه هوشیارانه عمل کنند.

«کریگ هلر» «Craig Heller» استاد زیست شناسی در دانشگاه استنفورد که متخصص تنظیم دمای بدن است، می‌گوید: «هوای پاریس می‌تواند بسیار گرم و بد باشد، همانطور که در المپیک قبلی توکیو شاهد چنین هوایی بودیم و این افزایش دمای محیط، تأثیرات زیادی بر عملکرد ورزشکاران دارد.»

دانشگاه استنفورد که به خاطر ورزشکاران المپیکی خود مشهور است، محل پرورش مدال آوران بسیاری بوده و از سال ۱۹۱۲ در هر بازی حداقل یک دانش آموخته مدال آور داشته است. ورزشکاران وابسته به استنفورد در المپیک توکیو ۲۰۲۰، موفق به کسب ۲۶ مدال و در ریو ۲۰۱۶ نیز ۲۷ مدال شده اند.

تحقیقات قوی این دانشگاه و موقعیت آن در نزدیکی دره سیلیکون به ایجاد راه حل‌های جدید برای ورزشکارانی که با گرمای شدید سر و کار دارند کمک کرده است.

دستکش خنک کننده، راه حل نوآورانه برای تنظیم گرما

از جمله این نوآوری‌های این دانشگاه دستگاهی به نام «CoolMitt» است که توسط هلر اختراع شده. این دستگاه مانند یک دستکش طراحی شده است که گرما را با خنک کردن خون از بدن خارج می‌کند و سپس این خون خنک شده دوباره به قلب و ماهیچه‌ها بازگردانده می‌شود. 

دستکش CoolMitt را می‌توان در زمان استراحت در مسابقات، بین ست‌ها و تمرین در باشگاه، یا هر مکث کوتاهی در تمرین یا مسابقه استفاده کرد.

هلر توضیح داد: «اگر گرما را از هسته بدن خارج کنید، از تجمع گرما در عضلات فعال جلوگیری می‌کند و آنها به کار خود ادامه می‌دهند.»

بنابراین کاری که این دستکش نوآورانه انجام می‌دهد جلوگیری از گرما زدگی (هایپرترمی) است که ناشی از افزایش د مای بدن به سطح خطرناک است. بنابراین، این ابتکار شما را قادر می‌سازد تا ضمن افزایش تلاش بدنی، عملکرد بهتری نیز از خود بروز دهید.

بر اساس یک مطالعه، CoolMitt سطوح بدون موی پوست را هدف قرار می‌دهد. قسمت‌های بدون مو دارای ساختار‌های عروقی تخصصی هستند که از دست دادن گرما را تسهیل می‌کنند. 

هنگامی که ورزشکاران کف دست خود را روی پد آب- پرفیوژن در داخل دستکش قرار می‌دهند که در دمای ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتیگراد تنظیم شده است، دستگاه به طور موثری گرما را از خون آنها قبل از رسیدن به سطح انقباض عروق می‌گیرد و در نتیجه خون جریان و خنک سازی بهینه‌ای را حفظ می‌کند. 

افزایش عملکرد ورزشی با روش‌های خنک کننده پیشرفته

«تایلر فردریچ» «Tyler Friedrich» دستیار مدیر دو و میدانی برای عملکرد کاربردی در دانشگاه استنفورد که با ورزشکاران در برنامه‌های قدرتی و آماده سازی همکاری می‌کند، ضمن تاکید بر اهمیت تنظیم دما برای بالاترین عملکرد، اظهار داشت: «می‌دانیم که اگر بدن بیش از حد گرم شود، در سطحی که می‌خواهیم یا باید باشیم، عمل نخواهیم کرد؛ بنابراین تنظیم گرما و تنظیم دمای هسته بدن در برخی موارد می‌تواند برای عملکرد در سطح بالا بسیار مهم و حیاتی باشد.»

در حالی که معمولا از روش‌های سنتی مانند حمام یخ و حوله‌های سرد استفاده می‌شود، اثربخشی آنها اغلب مورد تردید قرار می‌گیرد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی شیوه‌های غوطه وری در آب سرد مورد نیاز است.

با این حال، فردریچ خاطرنشان کرد که CoolMitt تفاوت قابل توجهی ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر